Obwodnica Augustowa będzie częścią Via Baltica przez Łomżę
„Papierowa” decyzja (rozporządzenie RM z 20 października 2009 roku) o budowie Via Baltica przez Łomżę powoli się materializuje. Pierwszym wymiernym tego przykładem jest „decyzja środowiskowa” wydana wczoraj przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku w sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa. Decyzja, która opatrzona jest rygorem natychmiastowej wykonalności, wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie IIIA czyli z dala od chronionych torfowisk i jako część biegnącego przez Łomżę transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica.
O takie przebieg trasy Via Baltica i obwodnicy Augustowa od lat zabiegali ekolodzy, którzy na początku 2007 roku zorganizowali nawet zimowy obóz w lasach w nieopodal rzeki Rospuda by w ten sposób zablokować wycinkę drzew w miejscu którędy GDDKiA chciała przeprowadzić obwodnicę Augustowa będącą częścią międzynarodowej trasy Via Baltica przez Białystok. Z budowy takiej obwodnicy Augustowa, po protestach ekologów i Brukseli ostatecznie zrezygnowano w 2008 roku.
Wczorajsza decyzja środowiskowa jest podstawą dla drogowców do ubiegania się o nowe zezwolenie na realizację obwodnicy. Zgodnie z ich planami samą budowę można będzie rozpocząć w drugiej połowie 2012 r, a trasa mogłaby zostać oddana do użytku pod koniec 2013, albo w 2014 roku.
Obwodnica w zatwierdzonym wczoraj wariancie ma blisko 40 km długości, zaczyna się na przedmieściach Augustowa, kończy na przedmieściach Suwałk.