Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Łomża już jest na szlaku Via Baltica

Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Decyzja rządu kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Międzynarodowa trasa przebiega po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa.

Zmiany rozporządzenia zostały wymuszone zobowiązaniami jakie w 2003 roku na Polskę nałożył Stały Komitet Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy, na mocy Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk. W dotychczasowym układzie dróg Via Baltica miała przebiegać przez Białystok i Augustów, co wiązałoby się z koniecznością przejścia przez cenne przyrodniczo ekosystemy. 
Docelowy przebieg trasy międzynarodowej Via Baltica opracował zespół firmy Scott Wilson, który na potrzeby rządu stworzył raport pt. Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy.
Wprowadzone w związku z tym zmiany w rozporządzeniu dotyczą nie tylko wytyczenia nowego szlaku Via Baltica - S61 (po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa), ale także zakończeniu drogi ekspresowej S8 na węźle Choroszcz (od Białegostoku na północ do początku obwodnicy Augustowa droga stanie się jednojezdniową drogą klasy GP), i zmianie przebiegu drogi S19 na terenie województwa podlaskiego. Wszystko to ma doprowadzić do zdjęcia ruchu ciężkiego z istniejących dróg krajowych nr 8 i nr 19, przebiegających przez cenne obszary przyrodnicze i przenieść go na ekspresową S61.

Jak zapisano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, które wczoraj przyjął rząd, realizacja przedstawionych zmian w sieci dróg ekspresowych będzie wiązała się z koniecznością wybudowania dróg szybkiego ruchu w nowych przebiegach, ale nie przewiduje się jednak w związku z tym wydatkowania dodatkowych środków z budżetu państwa. Droga ekspresowa S61 zostanie zrealizowana w miejsce planowanej dotychczas budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok – granica państwa. Ta inwestycja w planach do realizacji ujmowana była na lata 2010-2015.

cz
śr, 21 października 2009 06:31
Data ostatniej edycji: śr, 21 października 2009 07:57:29

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę