Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 listopada 2024 napisz DONOS@

Na odpis zdecydowali się nieliczni!

Tylko 0,2 proc. podatników z województwa podlaskiego zdecydowało się przekazać 1 proc. swojego podatku dochodowego za 2003 rok organizacjom pożytku publicznego. Oznacza to, że zaledwie co pięćsetny podatnik skorzystał z tego prawa. Co ciekawe proporcjonalnie najwięcej w skali województwa odpisów dla takich organizacji zarejestrowano w Urzędzie Skarbowym w Łomży. Były one tu w 0,4% PITach czyli co 250 złożonym w Łomży PIT-ie.

Możliwość zadysponowania 1 procentem swojego podatku i przekazania go na rzecz jednej z zarejestrowanych organizacji pożytku publicznego pojawiła się na początku tego roku w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. O możliwości dokonania takiego odpisu od razu informowaliśmy podatników. Pytań o odpis było bardzo dużo, niestety tylko nieliczni decydowali się na jego dokonanie. Najwięcej chętnych było tuż przed zakończeniem tegorocznej kampanii rozliczania PITów, w ostatnich dniach kwietnia. Wynikało to prawdopodobnie z tego, że w tych dniach rozliczały się głównie osoby prowadzące działalność gospodarczą i zobowiązane do dokonania dopłaty podatku, w szczególności takie, których wysokość dochodów pozwalała na dokonanie znaczącego odpisu. Niemniej i tak nie zmieniło to małego odsetka zeznań z odpisem.
Jak wynika z danych urzędów skarbowych z naszego województwa w Podlaskim z tej możliwości skorzystało ok. 600 osób tj. jedynie 0,2 proc. wszystkich rozliczających się za pomocą formularzy PIT. Najwięcej – 0,4 proc. – dokonało tego odpisu w Urzędzie Skarbowym w Łomży, najmniej – 0,05 proc. w Urzędzie Skarbowym w Mońkach. Średnia odpisów w poszczególnych urzędach była różna i wahała się od 23 zł w Urzędzie Skarbowym w Hajnówce, do nawet 1322 zł w Urzędzie Skarbowym w Augustowie. W I Urzędzie Skarbowym w Białymstoku 149 podatników przekazało organizacjom pożytku publicznego łącznie 46.633 zł. Jak wyliczyli urzędnicy, gdyby odpisu dokonał każdy podatnik rozliczający się w tym urzędzie to do organizacji pożytku publicznego trafiłoby ponad 1,1 mln zł. Przekazana kwota stanowi więc zaledwie 4 proc. tego co do organizacji pożytku publicznego mogło trafić.
Tak małe zainteresowanie odpisami, nie jest na pewno wynikiem zbyt małej ilości informacji na ten temat, o czym może świadczyć chociażby cała masa pytań kierowanych w tej sprawie do urzędów skarbowych. Powodów trzeba by raczej poszukiwać gdzie indziej. Mimo iż dokonanie odpisu nie było sprawą technicznie trudną, to być może podatnicy uznali, że dokonanie odpisu może im przynieść więcej strat niż korzyści. Konsekwencje nieprawidłowego dokonania odpisu ponosi bowiem podatnik. Poza tym osoby zarabiające mniej mogły uznać, że ich odpis jest zbyt mały, żeby mógł komukolwiek pomóc. Urzędnicy wyliczyli, że żeby organizacja pożytku publicznego w sposób znaczący przypis na swoją rzecz odczuła to dokonujący go musi mieć dochód rzędu 50 tys. zł. I wreszcie po trzecie, być może podatnicy nie zdecydowali się na ten dobry uczynek ponieważ nic z tego fizycznie nie mieli. Odpis nie jest bowiem zmniejszeniem podatku, a jedynie zadecydowaniem czy część płaconego podatku trafi do organizacji pożytku publicznego czy wraz z resztą zasili Skarb Państwa.
W przyszłości wysokość dokonywanych odpisów będzie zależała głównie od aktywności organizacji pożytku publicznego, które same muszą o środki zabiegać. Urzędy skarbowe mogą tylko informować o warunkach dokonywania tego odpisu, ale samo informowanie nie wystarczy. Przewidujemy, że jeśli organizacje pożytku publicznego nie wzmogą w przyszłym roku swojej aktywności w tym zakresie, to odsetek osób dokonujących odpisy może pozostać na tegorocznym poziomie.

Radosław Hancewicz
Rzecznik prasowy
Izby Skarbowej w Białymstoku

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę