Hipermarketu i kina
Łomżanie najbardziej potrzebują hipermarketów i rozrywki wynika z badań przeprowadzonych w lipcu przez Instytut Usług Marketingowych Eurotest. Ankieterzy gdańskiej firmy zatelefonowali do 800 mieszkańców Łomży pytając ich o to jak oceniają łomżyński handel i usługi i czego im najbardziej brakuje.
Jak podkreślają autorzy raportu łomżan do badań typowano z książki telefonicznej tak aby próba badania odzwierciedlała strukturę mieszkańców ze względu na dwa kryteria tj. płeć i wiek (kobiety 52%, mężczyźni 48%; wiek: od 15 – 24 lat 18%, od 25-39 lat 35%, od 40-54 lat 23%, od 55 lat i więcej 24%).
Wybranych mieszkańców Łomży zapytano m.in. o to jakiego rodzaju handlu są zwolennikami, gdzie robią zakupy, jak oceniają jakość istniejącej sieci handlowej i jakich punktów usługowych w mieście brakuje.
Po analizie odpowiedzi wyszło, że wśród mieszkańców Łomży najwięcej jest zwolenników obu form - tradycyjnego i super/hipermarketów - handlu 56,1%. Przy czym zwolenników tylko tradycyjnego handlu jest o 5% więcej niż zwolenników tylko super/hipermarketów.
W ocenie ankietowanych stan nasycenia sklepami tradycyjnymi jest na poziomie dobrym, ale brakuje super/hieprmarketów i to wszystkich branż.
Respondenci zostali zapytani też, czy udają się na zakupy także do innych miast. Jak wynika z sondażu, poza Łomżę na zakupy udaje się ponad połowa mieszkańców.. Najczęściej udają się oni do Białegostoku i Warszawy gdzie odwiedzają zwykle duże ośrodki handlowe, hipermarkety i centra handlowe. Najczęściej celami handlowych podróży są hipermarkety: Auchan, Makro, Castorama, Tesco, IKEA, Media Markt.
Oceniając jakość usług z wyników ankiety można odczytać, że mieszkańcy Łomży widzą potrzebę rozwoju i poprawy stanu usług rozrywkowych i gastronomicznych. Najczęściej wskazywali na brak nowoczesnego kina, rozrywek dla młodzieży i dla rodzin z dziećmi, także dobrych restauracji, kawiarni i barów jarskich. Z badań wynika, że niemal 18% łomżan w poszukiwaniu tego rodzaju usług udają się do Białegostoku i do Warszawy, gdzie korzystają z kina, teatru, dyskoteki i kawiarni.
Pół na pół
O ile powyższej części ankiety można by wywnioskować, że w Łomży brakuje przede wszystkim hipermarketu z rozbudowana częścią rozrywkową (kinem) to w odpowiedzi na pytanie czy Pana/Pani zdaniem miasto Łomża może zyskać na znaczeniu dzięki powstawaniu nowoczesnych supermarketów? Łomżanie podzielili się na niemal równe połowy. 43,9% ankietowanych odpowiedziało twierdząco, a prawie tyle samo mieszkańców - 41,7% - było przeciwnego zdania. Pozostała część mieszkańców na ten temat nie miało jeszcze wypracowanego własnego zdania.