Phare 2001 w podlaskim
238 poprawnych wniosków i 211 umów zawartych na kwotę dofinansowania ponad 3 823 tys. euro - to efekt realizacji w województwie podlaskim programów regionalnych dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Phare 2001. Ostatnie wnioski przedsiębiorcy złożyli w marcu bieżącego roku. Dotychczas zrealizowano w całości 38 z zawartych umów na kwotę prawie 850 tys. euro. Reszta jest w trakcie realizacji – informuje Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego będącą Regionalną Instytucją Finansującą w regionie.
W Programie Rozwoju Przedsiębiorstw, przedsiębiorcy złożyli 21 wniosków. 14 z nich było poprawnych i tyle przyznano dotacji na łączną kwotę 49.196 euro. Firmy ubiegające się o dofinansowanie reprezentują branżę budowlaną, handlową, są wśród nich również spółki prowadzące stacje paliw, zajmujące się usługami projektowo-wdrożeniowymi budownictwa przemysłowego, produkcją i dystrybucją systemów instalacji centralnego ogrzewania oraz firma świadcząca usługi mechaniki pojazdowej.
Przedsiębiorcy wnioskowali o dofinansowanie usług doradczych i konsultingowych, dotyczących opracowania strategii rozwoju firmy, biznes planu nowego przedsięwzięcia oraz opracowania dokumentacji technicznej inwestycji związanych z rozwojem firmy.
Średnia wartość przyznanej dotacji wynosi - 3.870 euro. Najwyższe kwoty dotacji (rzędu 4 – 5 tys. euro) dotyczą przygotowania dokumentacji technicznych planowanych inwestycji oraz opracowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
34 wnioski od podlaskich przedsiębiorców wpłynęły do RIF-u w ramach Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych. Tylko 16 spośród nich było poprawnych i tyle też przyznano dotacji o wartości 92.306,68 euro. Firmy ubiegające się o dofinansowanie w tym programie reprezentują branżę motoryzacyjną, budowlaną oraz handlową.
Przedsiębiorcy wnioskowali o dofinansowania uczestnictwa w międzynarodowych targach, promocji produktu oraz kojarzenia partnerów. Średnia wartość przyznanej dotacji wynosi - 7.500 euro . Najwyższe kwoty dotacji (rzędu 9 – 10 tys. euro ) dotyczą udziału w targach oraz promocji produktów.
Najmniejszą popularnością wśród małych i średnich firm (tylko cztery złożone wnioski) cieszył się Program Rozwoju Przedsiębiorstw Internetowych. Przyznano w nim cztery dotacje o wartości 9.305,62 euro. Zadaniem Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Internetowych jest wspieranie przedsiębiorstw rozwijających się w oparciu o technologie internetowe. W ramach tego programu przedsiębiorcy korzystają z dotacji na usługi doradcze związane z rozwojem firmy oraz na rozwój działalności.