Teleporada online- krok po kroku
Podczas okresu trwania pandemii oraz wprowadzonego lockdownu kontakty z innymi ludźmi, a w szczególności z lekarzami zostały nam znaczni ograniczone. Wstępy do placówek medycznych w tym okresie były nie lada wyzwaniem stąd wziął się pomysł zorganizowania teleporad online, z których wiele osób korzysta do tej pory. Najczęstszym problemem, z jakim dzwonimy na teleporadę, jest przeziębienie lub rutynowe schorzenie, podczas których wizyta w gabinecie lekarskim nie jest koniecznością, a wszystkiego możemy dowiedzieć się podczas połączenia telefonicznego, lub przez internet.
Skorzystaj z profesjonalnej porady lekarskiej za pośrednictwem serwisu e-lekarz24h.pl!
Jak przygotować się do teleporady?
Przed rozpoczęciem teleporady przygotuj swój PESEL, a także listę leków zażywanych na co dzień. Warto zaznaczyć, że twój lekarz pierwszego kontaktu ma listę ze wszystkimi zażywanymi lekami w systemie. Jeżeli natomiast kontaktujesz się z lekarzem po raz pierwszy, może on takowej listy nie mieć. Kolejną ważną rzeczą, jaką powinieneś zrobić to sporządzenie notatki odnoszącą się do problemu, z jakim zwracasz się do lekarza. W twojej liście powinieneś zawrzeć takie informacje jak np. objawy oraz dolegliwości, czas ich trwania, kiedy się one pojawiają, czy na jakie lekarstwa potrzebujesz receptę itp.
Jak przebiega proces teleporady?
-
Przedstaw się lekarzowi, który prowadzi z tobą teleporadę. Jeżeli lekarz się nie przedstawił poproś go, aby to zrobił.
-
Podaj lekarzowi swoje imię, nazwisko, PESEL oraz inne dane, o które Cię poprosi. Jeżeli natomiast dzwonisz jako opiekun, musisz poinformować o tym lekarza oraz podać dane właściwego pacjenta.
-
Za każdym razem, gdy coś Ci zacznie przerywać lub niedosłyszysz tego, co powiedział lekarz poinformuj go o tym fakcie. Dzięki temu nie przeoczysz żadnej ważnej informacji.
-
Na każde pytanie odpowiadaj wyczerpująco, ponieważ może być konieczne, chociażby przeprowadzenie pod jego nadzorem samobadania. Pamiętajmy, że teleporada jest badaniem, dlatego nie należy oszukiwać lekarza, ponieważ na podstawie uzyskanych informacji udzieli on konkretnych zaleceń i podejmie decyzję w sprawie naszego stanu zdrowia. Na podstawie wywiadu z pacjentem musi on również sporządzić oraz uzupełnić twoją dokumentację medyczną.
-
Przedstaw swój problem najdokładniej, jak tylko potrafisz. Pamiętaj, że lekarz jest od tego aby Ci pomóc więc szanuj jego czas i nie dyskutuj z nim na inne tematy niż stan twojego zdrowia.
W momencie, w którym podczas prowadzenia rozmowy gorzej się poczujesz, poinformuj o tym lekarza. Pamiętaj aby jak najlepiej opisać to, co właśnie Ci dolega i podaj dokładny adres miejsca, w którym się znajdujesz. Jeżeli lekarz uzna, że jest potrzebna interwencja, niezwłocznie poinformuje o tym odpowiednie służby i przekaże ci odpowiednią instrukcję postępowania do czasu przyjazdu pomocy.
Co można otrzymać podczas teleporady?
Jeśli lekarz, z którym odbywałeś teleporadę, stwierdzi, że informacje, których mu udzieliłeś oraz twoja dokumentacja medyczna są wystarczające do oceny stanu zdrowia, to może Ci wystawić m.in.:
-
e-receptę,
-
e-zwolnienie, które zostaje bezpośrednio przesłane do ZUS-u,
-
zlecenie na zaopatrzenie się w niezbędne środki medyczne.
Natomiast jeżeli lekarz prowadzący z tobą teleporadę stwierdzi, że za pomocą teleporady nie jest w stanie dokładnie ocenić stanu twojego zdrowia, może poprosić cię o przybycie do placówki medycznej, aby dokończyć badanie. Podczas przeprowadzania wywiadu z pacjentem może być konieczne wykonanie badań laboratoryjnych lub obrazowych. W przypadku takiego zalecenia zostanie wystawione e-skierowanie.
Podsumowanie
Jak możemy zauważyć, nie tylko w okresie pandemii teleporady pełniły kluczową funkcję w życiu codziennym każdego z nas, ale i teraz są one bardzo popularne. Pozwalają nam one na zaoszczędzenie czasu i zmniejszenie ryzyka zaostrzenia się objawów, które u nas występują.
tekst płatny