Można zaczynać, jest ZRID na kluczowy odcinek Via Baltica
Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S61 Podborze - Śniadowo. To ostatni fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który tej decyzji nie miał i kluczowy ponieważ łączy on budowaną trasę z istniejącą S8.
ZRID
Na tę decyzję mazowieckiego czekano od dawna. Wykonawca przygotował dokumentację do wniosku o decyzję ZRID i złożył wniosek 15 września 2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem. Niestety, najpierw ze względu na pandemię, a potem wątpliwości co do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku. GDDKiA przekazuje, że w najbliższych dniach nastąpi przekazanie placu budowy wykonawcy, a droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.
Historia odcinka
Odcinek Podborze - Śniadowo to jeden z trzech odcinków S61 (kolejne to tzw. duża obwodnica Łomży oraz Budzisko - Suwałki), gdzie problemy z wykonawcami sprawiły, że ogłaszano kolejne przetargi aby wyłonić nowych wykonawców, a pierwotne terminy w związku z tym uległy przesunięciu.
Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) odcinka Podborze - Śniadowo została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku GDDKiA wyłoniliła nowego wykonawcę (Polaqua). Umowa w systemie Projektuj i buduj została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.
Kluczowe skrzyżowanie
Odcinek S61 Podborze - Śniadowo w całości realizowany będzie na terenie województwa mazowieckiego. Zadanie obejmuje budowę 19,46 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. To właśnie tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca bieżącego roku fragmentem Via Baltica Śniadowo - Łomża Południe.
Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t). Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami kontraktowymi to wykonawca mógł wybrać rodzaj nawierzchni dla przyszłego odcinka S61. W ramach umowy powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.
Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Sulęcin Wschód i Zachód.
Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. Część z nich będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.
GDDKiA informuje, że w najbliższych dniach przekaże wykonawcy plac budowy. Na początek pójdzie wycinka drzew oraz konieczne rozbiórki i wyburzenia zabudowań kolidujących z powstającą drogą. Jak tylko pogoda pozwoli, ruszą pierwsze roboty ziemne. Zgodnie z harmonogramem za dwa lata droga ma być oddana do ruchu.