24.06.2020 Wyruszamy w podróż
Mamy już środę!!!
Temat: „Podróżujemy po Polsce” - zabawa dydaktyczna.
Cele: rozpoznawanie charakterystycznych cech wybranych regionów Polski, aktywne uczestniczenie w zabawach i zajęciach ruchowych, aktywizowanie myślenia i rozwijanie mowy poprzez wypowiadanie się na dany temat.
1. Dziecko naśladuje jazdę pociągiem. Rodzic zamienia się w motorniczego, który głośna oznajmia kolejne przystanki.
· Przystanek 1. Gdańsk (nad morze)
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę na plażę. (załącznik 1)
Gorący piasek – dziecko biega na paluszkach.
Hop do wody – dziecko kładzie się na dywanie udając pływanie.
Uwaga fala - dziecko skacze wysoko udając przeskakiwanie wysokich fal.
Relaks na plaży - dziecko kładzie się na dywanie, odpoczywa słuchając szumu fal.
https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ
· Przystanek 2. Zakopane (w góry)
Rodzic zaprasza dziecko na wyprawę w góry. (załącznik 2)
Zdobywamy szczyt – dziecko naśladuje wspinanie się po górach, idzie powoli wysoko unosząc nogi.
Jestem już na szczycie – dziecko naśladuje wciąganie po linach.
Schodzimy w dół – dziecko maszeruje szybkim krokiem, następnie zatrzymuje się i robi z dłoni lornetkę - ogląda zdobyte szczyty.
Podróż do domu – rodzic jako motorniczy zaprasza dziecko do pociągu, wspólnie naśladując pociąg wracają do domu.
2. Zabawy grafomotoryczne z mąką lub kaszą manną.
Wysypujemy na tackę mąkę lub kaszę manną. Prosimy, by dziecko palcem narysowało fale morskie, mewy, góry.
3. Zagadki słuchowe „Czym będę podróżowała?”.
Nagrania odgłosów pojazdów:
https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A
Dzieci odgadują, jakim środkiem lokomocji rodzic wybierze się w poszczególne miejsca. Rodzic włącza dźwięki pojazdów.
4. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czym podróżujemy?”.
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będą się wspólnie poruszać.
1. Wyruszają z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.
2. Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
3. Wsiadają do pociągu (rodzic z dzieckiem ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
4. Dojechali nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
6. „Środki transportu” - Bajeczka edukacyjna dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg
· Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami, a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
p. Marylka i p. Asia