16.06.2020 Przyszło do nas lato
Dzień dobry! Mamy wtorek!
Przyroda rozkwitła paletą barw, nareszcie można nosić letnie ubrania – mamy lato! W tym tygodniu poszerzymy wiedzę na temat lata.
Temat: „Przyszło do nas lato” – słuchanie wiersza J. Brzechwy, praca z obrazkiem.
Cele: Uważne słuchanie utworu, dostrzeganie humoru w tekście literackim, wiązanie zmian zachodzących w otoczeniu z nową pora roku – latem, doskonalenie syntezy sylabowej, używanie zwrotów pasuje, nie pasuje do lata i uzasadnienie dlaczego.
1. Rozpoczynamy wesołą piosenką pt. „Bzycząca zabawa”.
https://www.youtube.com/watch?v=pL3M-z7n7Ts
2. „Roześmiana logopedia” baw się słowami razem z nami „Przyjście lata” - Jan Brzechwa.
https://www.youtube.com/watch?v=qATCZpSUXEw
I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
- Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się najeżył srodze:
- Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: - Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.
- Skąd znowu - rzekła sroka -
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju.
- Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? Cóż pan plecie?
- Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.
A lato przyszło pieszo -
Już łąki nim się cieszą
I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.
Rodzic zadaje pytania do wiersza:
- Na co czekały zwierzęta?
- Jak przybyło lato?
- Kto cieszył się z przybycia lata?
- Skąd wiemy, że przyszło lato?
3. Jakimi pojazdami zdaniem zwierząt miało przyjechać lato? Podziel te wyrazy na sylaby i policz ilość sylab. (załącznik 1)
4. „Zabawa piesków na łące” - zabawa z czworakowaniem.
Dzieci pieski chodzą na czworakach. Na hasło: Pieski chodzą po wysokiej trawie! – dzieci unoszą wysoko ręce i nogi podczas czworakowania. Na hasło: Pieski gonią motyla! – biegną ostrożnie. Na hasło: Pieski tarzają się w trawie! – dzieci w leżeniu na plecach poruszają rękami i nogami.
5. „Co pasuje do lata” – praca z obrazkiem.
Dzieci zapoznają się z przedstawionymi obrazkami (okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, sanki, parasol plażowy, klapki, kalosze, rękawiczki, szalik itp.). Dziecko wskazuje obrazki pasujące do lata i uzasadnia dlaczego, a następnie dzieli ich nazwy na sylaby, np. o-ku-la-ry. (załącznik 2)
6. „Psotny wiatr” – ćwiczenie ortofoniczne z wykorzystaniem wiersza Joanny Wasilewskiej.
Dzieci wypowiadają jak najdłużej na jednym wydechu zgłoski i głoski: wiu, sz, ćsi, i oddzielają zgłoski: szu, bzy.
„Psotny wiatr”
Ledwie wietrzyk zbudził się,
Już figlować mu się chce.
Pofrunął do góry.
Porozganiał chmury: Wiu, wiu, wiu. Dzieci powtarzają głośno onomatopeję.
Przeleciał nad lasem.
Narobił hałasu:
Szu, szu, szu. Dzieci powtarzają głośno onomatopeję.
Zbudził małe pszczoły
W ulach kolorowych:
Bzy, bzy, bzy. Dzieci powtarzają głośno onomatopeję.
Sfrunął na podwórko.
Liście zebrał w kółko:
Sz, sz, sz, sz. Dzieci powtarzają głośno.
7. „Bańki mydlane” – ćwiczenia oddechowe w ogrodzie.
Przypomnienie o nabieraniu powietrza nosem i powolnym wydechu ustami. Zwracanie uwagi na ostrożne obchodzenie się z płynem, tak aby się nie wylewał. Dostrzeganie kolorów baniek oraz ich kruchości.
8. Na zakończenie posłuchajcie piosenki pt. „Przyszło lato”.
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
p. Marylka i p. Asia