07.05.2020 Biedroneczki są w kropeczki
Dzień dobry w czwartek!
Temat: „Kropki biedronki” – zabawy matematyczne.
1. Przeczytajcie wiersz „Kropeczki biedroneczki” Kamili Bednarek.
W poniedziałek biedroneczki
gdzieś zgubiły swe kropeczki.
Cały wtorek ich szukały,
bo ich domek nie był mały.
W środę poszły na spacerek
przeszukały cały skwerek.
W czwartek już nie miały siły,
więc szukanie zostawiły.
W piątek sobie przypomniały,
że w szkatułce je schowały.
Do soboty świętowały,
tak im minął tydzień cały.
Potem kropki założyły
I w niedzielę piękne były.
Jaki morał z tej bajeczki?
Ciężkie życie biedroneczki,
kiedy zgubi swe kropeczki.
Pytania:
- Co się przytrafiło biedronkom?
- W jakim dniu tygodnia zgubiły kropeczki?
- W jakich dniach tygodnia szukały kropeczek?
- Gdzie szukały kropek we wtorek?
- A gdzie szukały w środę?
- Dlaczego nie szukały w czwartek?
- Co się wydarzyło w piątek?
- Gdzie znajdowały się kropki biedronek?
- Co robiły biedronki w sobotę?
- A co robiły w niedzielę?
- Jak wyglądały biedronki z kropkami?
Rodzic pokazuje rysunek biedronki bez kropek (załącznik 1) i wspólnie z dzieckiem dokleja lub dorysowuje jej kropki. Dziecko liczy kropki na każdym skrzydle i wszystkie razem.
2. Zabawa ruchowa „Biedroneczki” - do tej zabawy zaproście wszystkie osoby, które są w Waszym domu oraz wykorzystajcie zabawki, np. lalka, miś.
Uczestnicy zabawy są biedronkami i swobodnie fruwają po pokoju. Rodzic ma duże kartoniki z kropkami. Podnosi jeden z kartoników, np. z 3 kropkami, wtedy uczestnicy zabawy łączą się w grupy po 3 osoby. Dziecko sprawdza, czy w każdej grupie są 3 osoby. Zabawę powtarzamy kilka razy ze zmianą liczy kropek.
3. Zabawa matematyczna „Kropki biedronki”
Rodzic kładzie na dywanie biedronki bez kropek. Dziecko przykleja kropki biedronkom według poleceń Rodzica:
- Na każdym skrzydełku mają być po 2-3 kropki (albo po jednej kropce).
- Na jednym skrzydełku mają być 2, a na drugim 3 kropki itp.
Za każdym razem po doklejeniu kropek Rodzic pyta:
· Ile wszystkich kropek ma biedronka?
· Która biedronka ma najmniej kropek, a która ma najwięcej kropek?
- Dziecko dokleja kropki tak, aby biedronka miała łącznie na obu skrzydełkach 2, 3, 4, 5 kropek, a Rodzic pyta: Ile ma na jednym, a ile na drugim skrzydełku?
- Rodzic układa w jednym rzędzie rysunki 5 biedronek bez kropek. Dziecko dokleja kropki tak, by pierwsza miała tylko 1 kropkę, a każda następna miała o 1 kropkę więcej. Odczytuje liczbę kropek kolejnych biedronek.
- Ile kropek ma druga, trzecia, piąta, czwarta, pierwsza biedronka?
- Która biedronka ma najmniej kropek, a która ma najwięcej kropek?
4. Zabawa „Magiczna liczba 5"
Dziecko wraz z Rodzicem rytmicznie chodzą po obwodzie koła i mówią tekst:
Czy znasz, czy znasz, czy znasz magiczną liczbę pięć? 2x
To jest jeden – Rodzic staje twarzą do środka koła i wysuwa do przodu prawą nogą. Dziecko powtarza słowa i gesty Rodzica.
Znowu idziemy po obwodzie koła powtarzając tekst i dodajemy kolejne liczby....
To jest dwa – wysuwamy lewą nogę
To jest trzy – wysuwamy prawą rękę
To jest cztery – wysuwamy lewą rękę
To jest pięć – pokazujemy na nos
5. Zaśpiewajcie piosenkę „Biedroneczki są w kropeczki”.
https://www.youtube.com/watch?v=wKqliPZBV6g
Uskarżał się mały muchomor,
Pod brzózką się tuląc do mamy,
Dlaczego, tak piękny rzekomo,
Czerwony kapelusz ma w plamy.
Biedroneczki są w kropeczki i to chwalą sobie,
U motylka plamek kilka służy ku ozdobie,
W drobne cętki storczyk giętki liliowe tuli płatki,
Ty mój grzybku też masz łatki i śliczny kapelusik,
Więc niech stale cię nie smuci ten drobny biały rzucik.
Marysia błękitne ma oczy,
A w bródce dołeczek uroczy,
Lecz w sercu ma smutek po brzegi,
Bo nosek Marysi jest w piegi.
Biedroneczki są w kropeczki i to chwalą sobie,
U motylka plamek kilka służy ku ozdobie,
W drobne cętki storczyk giętki liliowe tuli płatki,
Bo na kropki widać moda,
więc trzeba dojść do wniosku,
Że w tym właśnie jest uroda, że piegi są na nosku.
6. Obejrzyjcie bajkę o biedronce pt. „Łąka”.
https://www.youtube.com/watch?v=5T006h6Y6Sw
Na koniec wypełnijcie karty pracy.
Miłego dnia!
p. Asia i p. Marylka