27.04.2020 Polska - moja Ojczyzna
Serdecznie witamy w poniedziałek!
Wychowanie patriotyczne rozpoczyna się już od progu rodzinnego domu i towarzyszy dzieciom w domu, przedszkolu, w codziennym życiu. W wychowaniu patriotycznym dzieci chodzi o kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju, o rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych i cech charakteru dobrego Polaka- patrioty.
W nadchodzącym tygodniu, tematem naszych zajęć będzie Polska.
Już niedługo przed nami bardzo ważne święta narodowe: 1 maja Święto Pracy, Święto Flagi i Święto Konstytucji 3 maja.
Tym razem trochę się poruszamy, ale patriotycznie…
Temat: „Polska – biało – czerwoni!” – zabawy ruchowe z elementami patriotycznymi.
1. Rozgrzewka
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
2. Muzyczne stop teraz maszerujemy
https://www.youtube.com/watch?v=EFJlIpENH9g
3. Zabawa bieżna „Płynie Wisła”
https://www.youtube.com/watch?v=4go49Ey13rM
Dzieci podają sobie ręce, tworząc węża, który prowadzi Rodzic. Razem z nim podczas ruchu powtarza słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie.
4. Polska – biało – czerwoni!
Przygotowujemy (kartę z bloku czerwoną i białą). Prosimy, by dzieci przypomniały – opowiedziały, jak wygląda polska flaga. Następnie dzieci biorą w jedną rękę białą kartkę i w drugą rękę czerwoną kartkę i podnoszą do góry tańcząc z nimi na pauzę w muzyce układają z kartek flagę (biało – czerwoną). Zadanie powtarzamy kilka razy.
5. Zabawa ruchowa „Orły”
Dzieci biegają po sali przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują” i zatrzymanie muzyki kucają na podłodze i opuszczają ręce.
6. „Symbole narodowe” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem obrazka (godła i flagi)
https://www.youtube.com/watch?v=3_oZrVBfnhA
Dziecko otrzymuje obrazki z symbolami narodowymi: (godło, flaga Polski) i maszeruje w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce i hasło „godło” dziecko podbiega do taty i potem znów maszeruje w rytm muzyki. Podobnie jest w przypadku hasła: „flaga Polski” tylko dziecko podbiega do mamy. Zabawę powtarzamy kilka razy.
7. „Zawody symboli” - zabawa ruchowa
Na środku dywanu umieszczone jest krzesło. Dzieci z obrazkami symboli narodowych: godło, flaga maszerują do rytmu, wystukiwanego na tamburynie. Na hasło: „godło/flaga” dzieci, które mają owy obrazek muszą jak najszybciej zająć miejsce na krześle.
Spróbujcie wrócić do tradycji i pobawcie się, tak jak bawili się Wasi Dziadkowie.
8. Zestaw zabaw ruchowych z dzieciństwa babć i dziadków
· Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
· Ciuciubabka - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Maluchy śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.
· Kolory - Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
· Balonik - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
· Stoi różyczka - Kolejna zabawa dla najmłodszych dzieci, która cieszy od wielu pokoleń. Śpiewajcie (wiadomo jaką) piosenkę i bawcie się!
9. Zabawy ruchowe z opowieścią
· Pająk i muchy
Dzieci biegając swobodnie, naśladując gestami i dźwiękiem muchy. Na zawołanie „pająk!”, zastygają w bezruchu. Osoba pełniąca funkcję pająka wychodzi na spacer pomiędzy uczestnikami, uważnie obserwując czy ktoś się nie porusza. Ten kto nie wytrzyma w bezruchu, zabierany jest do „sieci” (miejsce z boku pola zabawowego). Gdy pająk na chwilę wraca do sieci, muchy mają możliwość swobodnego fruwania, aż do następnego polowania.
10. Zabawa relaksacyjna przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=_E1f4imOJcA
Zachęcamy dzieci do ćwiczeń z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Ćwiczenia oddechowe
Oddychanie jest nam potrzebne do mówienia. Prawidłowy oddech to wdech powietrza nosem, a wydech ustami przez tzw. „dzióbek”. Mówimy na wydechu. Im siła wydechu jest większa i dłuższa tym dłuższa faza wypowiedzi.
Najlepiej wykonywać ćwiczenia w formie zabaw, bo dziecko nie wie nawet, że ćwiczy, a my osiągamy zamierzony cel. To na co dmuchamy przesunie się do przodu - dziecko widzi efekt i jest zadowolone.
Oto propozycje ćwiczeń:
1. Dmuchanie do bramek - piłeczki pingpongowej, lekkiego krążka, papierka itp. (siedzimy po drugiej stronie stołu z rąk, klocków tworzymy bramki).
2. Dmuchanie na pasek papierka, żeby się odgiął (z bliska, a potem odsuwając papierek od siebie).
3. Zdmuchiwanie piłeczki pingpongowej, piórka, balonu z rąk.
4. Dmuchanie baniek mydlanych.
5. Dmuchanie w gwizdek (długo i z przerwami - delikatnie, cicho i mocno czyli głośno).
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
Tęsknimy za Wami.
p. Marylka i p. Asia