22.04.2020 Cały świat jest w naszych rękach
Witamy w środę!
Temat: Jak dbać o najbliższe środowisko?
„Dzień dobry, dzień dobry!
Jak się masz?
Dziś nowa zabawa czeka Was.
1. Piosenka pt. „Cały świat jest w naszych rękach” (ekologiczna piosenka dla dzieci)
SEGREGOWANIE ŚMIECI
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
2. Co znaczy słowo ekologia?
Ekologia – mądre słowo
a co znaczy - powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach.
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
I śmieci segregować
- powiedziała mądra sowa...”.
Próba odpowiedzi na pytanie „Co to jest ekologia i dlaczego powinniśmy żyć ekologicznie?”
3. Sprzątamy śmieci – zabawa dydaktyczna
Na karcie pracy (załącznik nr 1) mamy różnego rodzaju śmieci - opakowania: papierowe, plastikowe, metalowe. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania i segregują je zgodnie z materiałem, z którego zostały wykonane.
4. Do jakiego pojemnika? – zabawa dydaktyczna
Następnie na ilustracji (załącznik nr 2, 3) są specjalne pojemniki, których używa się do segregowania odpadów, które wyjaśniają jakie odpady można do nich wkładać. Podkreślenie znaczenia segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może powtórnie zostać wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczą wtedy środowiska i ponownie mogą być wykorzystane.
Segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników:
- zielone - kolorowe szkło;
- niebieskie - papier;
- żółte - plastik, drobne metale np. kapsle, puszki, kolorowy metal.
Wyjaśnienie dlaczego mają one różne kolory (ponieważ każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów).
5. Pomóżcie doprowadzić odpady do kosza na śmieci. (załącznik nr 4)
6. „Taniec z gazetami” – zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci dobierają się parami i tańczą w rytm muzyki trzymając gazetę między: brzuchem, dłońmi, plecami.
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
7. Wypowiedzi na temat: Gdzie wybrałbym (wybrałabym) się na spacer?
połączone z oglądaniem 2 ilustracji: Czysty las, Brudny las. Wybór 1 z 2 ilustracji. (załącznik 5, 6)
8. Wysłuchanie wiersza „Śmieciu precz” S. Karaszewskiego:
Gdy rano słońce zaświeci wybiegają na dwór dzieci
Miotły, szczotki idą w ruch , bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz , brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz.
Tu papierek od cukierka. Tam leży butelka.
Ówdzie puszka po napoju i pudełko może twoje?
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj, śmieciu do śmietnika.
Bałaganie, brudzie znikaj.
9. Torebki foliowe - przekształcenie (myślenie twórcze)
Jak inaczej możemy wykorzystać torebkę foliową? (np. nakrycie głowy, fartuch, but, serwetka, przyrząd do ćwiczeń gimnastycznych itp.)
Aby podsumować zdobyte wiadomości obejrzyjcie bajkę ekologiczna „Rady na odpady”.
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Na zakończenie
Drodzy Rodzice, obejrzyjcie plakat (załącznik nr 7) i przeczytajcie hasło dzieciom.
Brawo! Już jesteście ekologami! Sprawdźcie (załącznik nr 8)
Pozdrawiamy Was! Buziaki
p. Marylka i p. Asia