Via Baltica z południa do Łomży będzie cieńsza
Przed rokiem, gdy opracowywano projekty budowy drogi ekspresowej S61 specjaliści alarmowali, że niektóre jej odcinki miałyby zostać zbudowane w kategorii drogi KR6, a większość w KR7. Najprościej tłumaczono to tym, że na tych odcinkach droga byłaby o 4 cm cieńsza, a co z tym się wiąże słabsza. W lipcu ubiegłego roku przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA zapewniali, że to będzie zmienione i „wszystkie odcinki drogi będą miały tę samą, najwyższą kategorię ruchu KR7”. Teraz okazuje się, że budowany pierwszy odcinek Via Baltica do Łomży będzie jednak cieńszy.
Via Baltica, która ma przebiegać w okolicy Łomży, to droga międzynarodowa łącząca państwa nadbałtyckie z Warszawą i dalej z państwami Europy zachodniej. Dlatego droga ekspresowa powstaje przy dużym wsparciu środkami unijnymi. O tym, że niektóre jej odcinki miałby zostać zbudowane w najwyższej kategorii ruchu KR7, a inne w mniejszej KR, alarmowali drogowcy przed rokiem.
Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku, w lipcu ubiegłego roku tłumaczy, że wynikało to z niepełnych analiz ruchu uwzględniających dane z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2015 roku, które były wykorzystane na etapie tworzenia koncepcji programowych Via Baltica. - Teraz dane dotyczące analiz ruchu zostały uzupełnione i wszystkie odcinki drogi będą miały tę samą, najwyższą kategorię ruchu KR7 – zapewniał Malinowski.
Okazuje się, że mimo zapewnień Via Baltica nie będzie cała tej samej grubości. Budowany już odcinek drogi ekspresowej S61 od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe ma mieć kategorię KR6. Potwierdza to Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku, która formalnie jest inwestorem i zlecała zaprojektowanie i zbudowanie nowej drogi ekspresowej.
- Takie były wyniki symulacji i prognoz ruchu przez projektantów – podaje Malinowski dodając, że także odcinek drogi od węzła Śniadowo do Ostrowi Mazowieckiej, za wyjątkiem samego węzła Podborze, ma być w kategorii KR6.
Via Baltica na odcinkach stanowiących obwodnicę Łomży, ale także na północ od miasta w kierunku Stawisk i Szczuczyna i dalej na Litwę cała będzie budowana w kategorii ruchu KR7.
KR7 to drogi dla ruchu bardzo ciężkiego. Przyjmowana do obliczeń sumaryczna liczba równoważnych osi standardowych 100 kN, w ciągu 30 lat od oddania do użytkowania drogi, wynosi powyżej 52 milionów osi. W przypadku KR6 to od 22 milionów do 52 milionów osi.
Jak wyliczono, że Via Baltica na północ od Łomży będzie jeździło więcej samochód niż na południe od miasta tego nie wiemy. Pewne jest to, że droga w kierunku Litwy będzie o 4 cm grubsza, od tej w kierunku Warszawy.