Rosja przyspieszy budowę Via Baltica?
W obliczu konfliktu Rosji i Ukrainy lekko przykurzone projekty nabierają nowego znaczenia - podaje Dziennik Gazeta Prawna informując, że resort infrastruktury szykuje kolejne etapy projektów drogowej Via Baltica i kolejowej Rail Baltica, bo „Bruksela chce, żeby stały się potwierdzeniem integralności terytorialnej UE, dlatego będą forsowane w nowym budżecie na lata 2014–2020.” Via Baltica ma przebiegać przez Łomżę. Póki co najważniejszym problemem – jak wynika z ustaleń dziennikarzy gazety - są pieniądze.
Via Baltica na terenie Polski ma przebiegać ekspresówką S8 z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, a dalej trasą S61 przez Łomżę, Ełk aż do granicy z Litwą w Budzisku. Na tym szlaku poza odcinkiem od Marek do Wyszkowa zbudowana jest także obwodnica Ostrowi Mazowieckiej i Stawisk. Jeszcze w tym roku ma zostać oddana, wyczekiwana od 20 lat obwodnica Augustowa, a w grudniu przyszłego roku kierowcy zaczną korzystać z obwodnicy Szczuczyna. Kolejna ma być obwodnica Suwałk - jej budowa ma zakończyć się w 2017 r.
Z resortu infrastruktury otrzymaliśmy też informacje, że przed końcem 2015 r. powinny zostać ogłoszone przetargi na budowę trasy S61 (odcinek z Augustowa i Suwałk do granicy z Litwą) oraz na dociągnięcie ekspresowej ósemki z Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej – podaje Dziennik Gazeta Prawna zastrzegając, że mniej optymistycznie wygląda sytuacja z pozostałymi fragmentami. - Jak sprawdziliśmy, oddziały GDDKiA w Olsztynie i Białymstoku szykują dokumentację do przetargów na Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Augustowa. Papiery są prawie skompletowane (oprócz obwodnicy Łomży, bo tutaj termin to połowa września). Ale główny problem jest inny. – Na razie nie ma zapewnionego źródła finansowania dla tego odcinka – przyznaje Krzysztof Nalewajko z GDDKiA.
Czy pieniądze się znajdą? MIR na razie nie chce zajmować stanowiska w tej sprawie. Z resortu otrzymaliśmy odpowiedź, że dopiero trwają prace nad ustaleniem listy projektów drogowych, które będą planowane do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE.
źródło: Szybciej przecieramy bałtyckie szlaki - Dziennik Gazeta Prawna