Gmina Hanna
MEN PRÓBOWAŁO UKRYĆ PRAWDĘ PRZED PARTNERAMI SPOŁECZNYMI
3 sierpnia 2012 r. Rada Gminy Hanna podjęła dwie uchwały, mocą których przekazała prywatnej fundacji ostatnią samorządową szkołę podstawową oraz ostatnie samorządowe gimnazjum. Przekazanie szkół nastąpiło z dniem 25 lutego 2013 r. Od tego dnia gmina Hanna, jako jedyna w Polsce nie prowadzi ani jednej szkoły. Na skutek tych działań gminie Hanna, jako gminie która wyzbyła się wszystkich szkół groziła utrata 80% subwencji. Z pomocą gminie przyszło jednak Ministerstwo Edukacji Narodowej, proponując taką zmianę w rozporządzeniu dotyczącym podziału subwencji oświatowej, która gwarantuje jej w roku 2014 transfer subwencji oświatowej na poziomie odpowiadającym poziomowi sprzed wyzbycia się obowiązku prowadzenia szkół. Jest to o tyle bulwersujące, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat Ministerstwo Edukacji Narodowej wielokrotnie podkreślało, iż działania jednostek samorządu terytorialnego, polegające na przekazaniu wszystkich szkół podmiotom zewnętrznym, są niezgodne z prawem.
Jeszcze bardziej bulwersujący jest jednak fakt, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej próbowało ukryć swoje prawdziwe intencje przed partnerami społecznymi. 6 listopada br. do Zarządu Głównego ZNP wpłynął, przesłany przez MEN, projekt rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2014. Znalazł się w nim zapis gwarantujący gminie Hanna transfer subwencji oświatowej na poziomie odpowiadającym poziomowi sprzed wyzbycia się obowiązku prowadzenia szkół, polegający na zmianie obliczania wskaźnika Di. W uzasadnieniu przedmiotowej zmiany MEN w ogóle jednak nie wspomina o gminie Hanna, wskazując jedynie co następuje:
„Proponowana modyfikacja zasad ustalania wartości wskaźnika korygującego Di, polegająca na wprowadzeniu minimalnej wartości tego wskaźnika ma na celu ochronę budżetów niektórych jednostek samorządu terytorialnego przed znacznym zmniejszeniem dochodów uzyskiwanych z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej w związku z obniżeniem wartości wskaźnika korygującego Di (np. w wyniku przejścia dużej liczby nauczycieli dyplomowanych na emeryturę). Szacuje się, że zaproponowana zmiana zasad ustalania wartości wskaźnika korygującego Di może dotyczyć jedynie kilku jednostek samorządu terytorialnego (JST). Obejmie ona te JST, dla których wskaźnik korygujący Di wyliczony wg. dotychczasowych zasad ukształtowałby się na poziomie niższym niż 0,87. Wówczas wartość wskaźnika korygującego Di dla tych JST osiągnie wartość równą 0,87, tj. o ok. 5% niższą od minimalnej wartości tego wskaźnika w 2013 r.” (str. 23 zał. Nr 1)
Uzasadnienie powyższe MEN przesłał do trzydziestu partnerów społecznych (str. 24 i 25 zał. Nr 1). Użyte w nim argumenty od początku budziły wątpliwości ZNP co do szczerości intencji MEN, jak się okazało słusznie. W dniu 4 listopada 2013 r. w artykule zatytułowanym „MEN przystało na reformę wójt Kowalik”, opublikowanym w tygodniku „Nowy Tydzień”, Grażyna Kowalik, Wójt gminy Hanna poinformowała, iż to na jej wniosek Minister Edukacji Narodowej z dniem 1 stycznia 2014 r. wprowadzi zmianę w obowiązujących przepisach dotyczących naliczania subwencji oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do wskaźnika Di.
Fakt podjętej przez MEN próby ukrycia prawdziwego celu modyfikacji wskaźnika Di potwierdza pismo Ministra Finansów skierowane do jednostek samorządów terytorialnego dotyczące zasad naliczania subwencji dla tych jednostek na rok 2014 (str. 3 zał. Nr 2).
Z pisma tego wynika, iż MEN w całkowicie odmienny sposób uzasadniło Ministrowi Finansów proponowaną zmianę zasad obliczania wskaźnika Di, wskazując mu, iż celem jego modyfikacji jest zagwarantowanie subwencji gminom, w których nie ma nauczycieli zatrudnionych na podstawie ustawy Karta Nauczyciela. W Polsce jest tylko jedna taka gmina – gmina Hanna!!!
Projekt rozporządzenia ws. podziału subwencji
Pismo Ministerstwa Finansów do samorządów
Źródło: ZG ZNP
Dodał: JS