Rozmowy w MEN o urlopach zdrowotnych
7 sierpnia 2012 r. odbyły się gmachu ministerstwa edukacji trójstronne rozmowy przedstawicieli kierownictwa resortu, oświatowych związków zawodowych (ZNP, oświatowa „S”, FZZ) i samorządów (ZGW RP, ZPP, UMP, ZW RP) poświęcone nauczycielskim urlopom dla poratowania zdrowia. Wzięli w nim udział eksperci wszystkich stron rozmów o Karcie Nauczyciela, zainicjowanych w lipcu br. przez resort edukacji.
Rozmowy prowadził wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. ZNP reprezentowali - Joanna Wąsala (prezes wielkopolskiego ZNP) i Kazimierz Piekarz (prezes rybnickiego ZNP).
Strona samorządowa, reprezentowana przez przedstawicieli korporacji samorządowych, przedstawiła swoje propozycje zmian zasad udzielania urlopów dla poratowania zdrowia. Są to m.in.:
- znaczne wydłużenie momentu skorzystania z pierwszego urlopu w karierze zawodowej (jak najpóźniej, nawet po 20-30 latach pracy a nie po 7),
- o potrzebie udzielenia nauczycielowi urlopu orzeka nie lekarz rodzinny a komisja lekarska przy ZUS lub specjalista,
- za urlopy powinien płacić ZUS.
Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski poinformował, że nauczycielski urlop dla poratowania zdrowia powinien pozostać. Należy jednak skorygować zasady przyznawania go. Zaproponował następujące modyfikacje urlopów:
1. O urlopach dla poratowania zdrowia powinni orzekali lekarze medycyny pracy, a nie lekarze pierwszego kontaktu, jak ma to miejsce obecnie.
2. Wydłużenie wieku, w którym nauczyciele uzyskiwaliby możliwość skorzystania po raz pierwszy z urlopu (bez podania konkretnych propozycji);
3. Uzależnienie skierowania na urlop dla poratowania zdrowia od listy chorób zawodowych nauczycieli (katalog chorób do modyfikacji).
Strona związkowa uznała, że propozycja, by o przyznaniu urlopu dla poratowania zdrowia decydował lekarz medycyny pracy jest do zaakceptowania Krytycznie natomiast odniosła się do dwóch pozostałych propozycji zmian.
Związek Nauczycielstwa Polskiego podtrzymał swoje stanowisko, że ze względu na specyfikę zawodu, urlop dla poratowania zdrowia powinien przysługiwać nauczycielom.
Joanna Wąsala zwróciła uwagę na obciążenia psychofizyczne w zawodzie nauczyciela i ich wpływ na zdrowie, co przekłada się ujemnie na jakość życia nauczycieli oraz jakość świadczonej przez nich pracy. A także na ograniczony dostęp nauczycieli do leczenia foniatrycznego i sanatoryjnego. Podkreśliła, że propozycja kierowania na urlop tylko w przypadku chorób zawodowych znacznie ograniczy możliwość skorzystania z niego.
- Dziś za chorobę zawodową nauczycieli uznaje się schorzenia narządów głosu, a co z wypaleniem zawodowym, co z kontuzjami nauczycieli wychowania fizycznego – mówiła. Dodała, że propozycja, by o przyznaniu urlopu dla poratowania zdrowia decydował lekarz medycyny pracy jest do rozważenia, jednak ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą ciała statutowe ZNP.
Kazimierz Piekarz zaapelował, aby w dyskusji o zasadach przyznawania urlopów zdrowotnych, brać pod uwagę badania ekspertów, m.in. z Instytutu Medycyny Pracy. Powołał się na publikację autorstwa Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem” (Kraków 2010), która opisuje czynniki psychospołeczne występujące w środowisku pracy nauczyciela i analizuje ich wpływ m.in. na relację nauczyciel – uczeń.
Następne spotkanie przedstawicieli rządu, oświatowych związków zawodowych i korporacji samorządowych, ws. ustawy Karta Nauczyciela zaplanowano na koniec sierpnia. Ma ono dotyczyć nauczycielskich wynagrodzeń.
Dodał: JS