Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 28 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Oświadczenie Tadeusza Zaremby w związku z oświadczeniem Prezesa MPEC

Szanowny Panie Prezesie Radosławie Żegalski Szczerze wzruszyła mnie konstatacja Pańskiego oświadczenia w sprawie mojego artykułu pt. „No i kto za to płaci? Otwórz oczy i pilnuj portfela” w serwisie 4lomza.pl. Pozwolę sobie ją nawet zacytować: „W związku z zaistniałą sytuacją, a także mając na względzie wcześniejsze wystąpienia Pana Tadeusza Zaremby na łamach portalu www.4lomza.pl, MPEC w Łomży sp. z o.o. oświadcza, że nie będzie przyzwalała na permanentne wprowadzanie adresatów wystąpień Pana Zaremby oraz czytelników portalu www.4lomza.pl w błąd co do rzeczywistej sytuacji gospodarczo-finansowej spółki, w związku z czym zapowiada podjęcie kroków prawnych celem ostatecznego zakończenia istniejącego procederu.”

Chciałem Panu przypomnieć, że kierowana przez Pana Spółka jest własnością mieszkańców, a ja jako odbiorca ciepła mam prawo, a nawet obowiązek kontrolować i analizować, skąd się bierze radykalny wzrost kosztów ogrzewania moich lokali. Muszę Pana zmartwić. Jestem absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej i połowę wykładów, laboratoriów i egzaminów odbywałem w tamtejszym Instytucie Techniki Cieplnej. Dziwię się, że przytoczone przeze mnie liczby pobrane z taryf i faktur nastroiły Pana tak bojowo. Z faktami dżentelmeni nie dyskutują. Nie muszę Panu objaśniać, że zastosowana przeze mnie metoda porównania cen uśrednionych jest jedynym obiektywnym sposobem porównania zmian realnych kosztów ciepła w systemie taryf dwuczłonowych. Przyjąłem realistyczne liczby: 50kW zamówionej mocy i konkretne - z pomiaru Pańskim licznikiem, zużycie energii. Powtórzę jeszcze raz, że łączny koszt ciepła to nie tylko wskazania licznikowe energii, ale także koszt związany z wielkością zamówionej mocy. Epatuje nas Pan porównaniem cen energii i to można przecież uznać za zaciemnianie realnych kosztów ciepła.

Zarzuca Pan mi, że celowo fałszuję relację cen z 2019 r.  względem 2024 roku. Faktycznie, podane przeze mnie liczby 62,61 zł/GJ. oraz 111,44 zł/GJ są w prostej (mało pocieszającej) relacji: Cena z taryf z 2024 r. to 193% ceny z 2019 r. Wzrosła rzeczywiście o 93%, ale w artykule nie użyłem znaku „o”, co nie zmienia faktu, ze jest to wzrost niemal dwukrotny. Myślę, ze większość czytelników zna się na liczbach i procentach i zrozumieli sens mojej wypowiedzi. Oczywiście, nie uwzględniam ruchomego „upustu”. Trzeba chyba sporo złej woli, żeby z tej interpretacyjnej różnicy robić problem. 

Rozumiem i doceniam, że stara się Pan dbać o wizerunek Firmy w formach publicystycznych. Nie śmiałbym Panu sugerować, że może Pan ten wizerunek znacznie korzystniej kształtować poprzez ograniczanie zbędnych kosztów (obaj wiemy jakich), by mieszkańcy dostrzegali Pana realną troskę o względnie niskie ceny ciepła. Niestety, ludzie nie są ciemni, Dostrzegają, jak zmieniają się ceny ogrzewania i ciepłej wody. I wzrost ich jest sporo żywszy niż poziom inflacji. 

Próbuje Pan zapędzić mnie do narożnika śmiesznymi groźbami. Wydaje mi się, że powinien Pan zmienić doradców. Wystarczyło zadzwonić i porozmawiać. Pan wybrał drogę eskalacji medialnej, przez co zmusza mnie Pan do publicznego podania kolejnych liczb, tym razem w sposób bardzo prosty i w powszechnym odbiorze zrozumiały.   

1. Koszt ogrzewania mojego mieszkania w sezonie 2022-2023 wyniósł 4225,21, tj. o 73% więcej niż w sezonie  2021-22; o 54% do sezonu 20/21; o 94% w stosunku do sezonu 2018/19. Pewnie sezony trochę się od siebie różniły pogodowo, ale niezbyt zasadniczo.

2. Obecne ceny taryfowe Netto (210) w stosunku do taryfy z IX-2021 wzrosły: za moc o 79% i za  energię o 81%. Emerytury w tym czasie wzrosły o ok. 38%

3. Uśredniona cena NETTO ciepła (w złotych za 1 GJ) dostarczanego do mojego rodzinnego budynku pod znanym Panu adresem, wzrosła od 62,50 zł/GJ w sezonie 2019-20 do 111,30 zł/GJ w sezonie 2022-23, tj. o 80%. Ceny jednostkowe są wynikiem podzielenia kosztu netto  za sezon (w złotych), przez całkowite zużycie z licznika (w gigadżulach). Zaznaczam jednocześnie, że od stycznia 2023 roku zmniejszyłem zamówioną moc o 20% w związku z wyłączeniem z ogrzewania sporej powierzchni użytkowej. To trochę obniżyło tę ostatnią cenę.

Informuję Pana, że posiadam w tej sprawie „twarde dokumenty” i nie sądzę, bym musiał się przejmować Pańskimi groźbami procesowymi. Nie żyjemy jeszcze pod jarzmem Putina (może raczej liliPutina). 

W swoim oświadczeniu nie dowiódł Pan, że koszty nie wzrosły bardzo znacząco. Moim zdaniem, nie należy obrażać inteligencji finansowej swoich klientów, nawet gdy się jest monopolistą. Wszyscy doskonale odczuwamy, ile musimy płacić za ciepło. Zwykły rachunek za ciepło mówi więcej, niż płomienne artykuły promocyjne. Rozumiem, że ubodło Pana porównanie z Kolnem. Trudno. Liczą się kwoty a nie specjalne interpretacje. Burmistrz Kolna w mediach uzasadnił znaczny spadek ceny ciepła zakupem tańszego paliwa. Nie jestem w stanie z nim, ani z Panem polemizować. Nie jestem przy tym odosobniony w opinii, że Kolno i Zambrów są dobrze zarządzane i mniej muszą wydawać na tzw. promocję wewnętrzną.

Na zakończenie proponuję Panu polubowną formę zakończenia tego incydentu. Pan udostępni mi wszystkie niezbędne dokumenty spółki i wyjaśni merytorycznie przyczyny wzrostu kosztów ciepła. Jeżeli mnie Pan przekona, chętnie opublikuję ewentualne sprostowanie. W obecnej sytuacji nie mam czego prostować. Fakty są faktami, a opinie i odczucia to już kwestia do indywidualnej oceny.

 

Z poważaniem,

mgr inż. Tadeusz Zaremba

Łomża, 12-03-2024


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę