Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 20 grudnia 2024 napisz DONOS@

Petycja samorządów do premiera Tuska o budowę kolei

W Starostwie Powiatowym w Ostrołęce odbyło się spotkanie około 30 przedstawicieli samorządów z województw: podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, żeby przedyskutować treść petycji do premiera, wicepremiera i ministra infrastruktury o budowę połączenia kolejowego, które w ramach tzw. szprych CPK planował poprzedni rząd PiS. Z wypowiedzi premiera Donalda Tuska i urzędników rządowych trudno od miesięcy wywnioskować, czy rząd PO jeszcze zamierza budować kolej od Ostrołęki do Śniadowa, Łomży, Kolna, Pisza, Orzysza, Giżycka...? Część samorządowców uważa, że premier Tusk nie chce, a oficjele z Warszawy nie powiedzą tego przed wyborami 2025 r.

Rok 2025 to wybory nowego prezydenta Rzeczpospolitej. Premier Tusk z Koalicją Obywatelską z trudem próbuje zrealizować obiecane 100 konkretów, które miały być sukcesem po 100 dniach jego urzędowania od 13. grudnia 2023 r. Konkretem numer 82 miało być hasło: „Zweryfikujemy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Jednak ponad pół roku pracy rządu nad audytami ws. CPK nie przyniosło „weryfikacji projektu” na tyle klarownej, żeby samorządowcy mogli spać spokojnie.

DSC_0416.jpg

Samorządy ponad podziałami politycznymi 
W debacie na temat treści petycji brali aktywny udział: sekretarz Gminy Piątnica Maria Dziekońska w imieniu wójta Krzysztofa Kozickiego, starosta Powiatu Łomżyńskiego Lech M. Szabłowski, wójt Gminy Śniadowo Rafał Pstrągowski oraz wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

- Główny postulat przygotowanej przez nas petycji do premiera Donalda Tuska, ministra MON Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz pełnomocnika rządu ws. CPK Macieja Laska, jest taki, żeby szprycha nr 3: Ostrołęka - Łomża do Giżycka była wpisana do planu budowy kluczowych kolei w Polsce – wyjaśnia Maria Dziekońska. - Liczymy, że na tym etapie planowania ważnej dla regionu i kraju inwestycji premier Tusk uwzględni nasze argumenty i dopisze szprychę. 

Powodem debaty samorządowców były mnożące się ze strony rządowej wypowiedzi o możliwości rezygnacji z budowy połączenia kolejowego na trasie: Ostrołęka, Śniadowo, Łomża, Kolno, Pisz, Orzysz, Giżycko. Gospodarz debaty wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski mówił, że rezygnacja ze zbudowania trasy kolejowej spowoduje, że te regiony będą nadal wykluczone komunikacyjnie. - Zgadzamy się z tym poglądem – potwierdza sekretarz Gminy Piątnica Maria Dziekońska. - Dlatego w debacie wyraziłam nadzieję, że Polska ściany wschodniej, która wykluczana była ponad 100 lat temu przez zaborców, odzyska pełnoprawne połączenie kolejowe ze stolicą i regionami kraju. Rząd powinien to naprawić. Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu, a jest to ważny argument w warunkach Zielonego Ładu w Unii Europejskiej. Naszym argumentem są też cenne przyrodniczo tereny. Budujący jest fakt: petycję ze stanowiskiem podpiszą wkrótce przedstawiciele samorządów zróżnicowanych politycznie: PiS, PSL, PO. Mamy nadzieję, że argumenty trafią do premiera Tuska.

Kolej potrzebna cywilom i wojskowym
Aktywizacja samorządowców nastąpiła po konferencji prasowej premiera Donalda Tuska, kiedy 26. czerwca przedstawiano koncepcje szybkiej kolei, np. między stolicą a Łodzią i stamtąd do Poznania i Wrocławia – stąd obrazowe określenia tras Y, na kształt litery z rozwidleniem. Wówczas otwarcie w mediach pojawiły się komentarze, że Tusk z pomysłu budowy „szprych” rezygnuje, wzmacniając połączenia istniejące między dużymi miastami. Z perspektywy uczestnika debaty w samo południe w środę w Ostrołęce, rząd nie zamierza przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu północno-wschodniej Polski. Rzecz jasna, samorządowcy nie zgadzają się na pominięcie. Burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski, przemawiając „w imieniu” miast i gmin warmińsko-mazurskich, nie owijał w bawełnę: - Jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie. Drogi porządnej do centrum kraju nie mamy...

- Nadszedł już najwyższy czas, żeby Kraina Wielkich Jezior Mazurskich jako centrum wakacyjnego wypoczynku milionów Polek i Polaków doczekała się połączenia kolejowego z resztą naszego kraju – solidaryzuje się z burmistrzem Włodkowskim Maria Dziekońska. - Ogromne znaczenie ma aspekt militarny tej inwestycji kolejowej: w Orzyszu znajduje się drugi co do wielkości w Polsce poligon. Wschodnia flanka NATO spowodowała ruchy wojsk, z którymi co dzień mamy teraz do czynienia.  

Wkrótce treść petycji i lista sygnatariuszy
Uczestnicy debaty liczą na poparcie posłów i senatorów, gdyż nowe połączenie kolejowe ważne jest potencjalnie dla istniejących i planowanych jednostek wojskowych. Ułatwiłoby przerzut oddziałów i sprzętu wojska w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Na ten aspekt zwrócił uwagę także burmistrz Kolna Andrzej Duda, opisując przejazdy pojazdów wojskowych na poligony do Orzysza i w tamte strony drogą 63, co obciąża trasę i wymusza kosztowne remonty. Następny aspekt wskazał   wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński, który stwierdził, że Łomża jest najpewniej jedynym byłym miastem wojewódzkim (z 49 w epoce Edwarda Gierka – red.), które nie ma połączeń kolejowych pasażerskich, a potrzebuje kolei również dla rozwoju gospodarczego. Prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski ponadto zauważył, że zmniejsza się populacja dawnych miast wojewódzkich, które tak jak Łomża i Ostrołęka, stały się powiatami grodzkimi, skąd mieszkańcy uciekają do Warszawy, Białegostoku, Olsztyna. Czy samo połączenie kolejowe z dużymi miastami Polski doprowadzi do powrotu uciekającej ludności i ożywienia gospodarczo-społecznego? - na to pytanie samorządowcy nie mogą dać gwarantowanej odpowiedzi. Powtarzają, że w XXI w. dobra komunikacja jest częścią utrzymania komfortu życia. Czy śladem iskry, jak nazwał wicestarosta Kozłowski środową debatę, pójdzie cykl spotkań samorządowców w innych regionach Polski, trudno przewidzieć, bo polityka bieżąca miesza się tu z realiami finansowymi i perspektywicznymi. Jak zapowiada sekretarz Maria Dziekońska, w najbliższych dniach poznamy uzgodnioną treść petycji do premiera i sygnatariuszy apelu. Ważne są różne pożytki z kolei: społeczny, turystyczny, ekologiczny, gospodarczy i obronny.

Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146 

 

Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę