Nowy temat | Spis tematów | Przejdź do wątku | Szukaj | Zaloguj | Poprzednia wiadomość | Następna wiadomość |
Re: KOLEJ W ŁOMŻY : dworzec kolejowy jaki i gdzie, w centrum miasta czy w szczerym polu ? |
Dla wiecznych malkontentów, którzy narzekają , że się nie da , że za mało czasu itp... itd ... ; Od 2004 r. do czerwca 2019 r. w Polsce oddano do użytku 1155 km autostrad, 1990 km dróg ekspresowych i 1554 km dróg krajowych. ... czyli przez 15 lat tyle zrobiono. a 1600 km. torów z wiaduktami, estakadami lub przejazdami szlabanowymi np. za miastem , nie da się tego zrobić w podobnym czasie ? Co jest trudniej zrobić , co bardziej pracochłonne i czasochłonne , na co potrzeba więcej materiałów itp... itd... ? Położenie szlaku kolejowego, przeważnie dwutorowego to w stosunku do autostrady szybka sprawa, no dużo więcej pracy w miastach, ale ile takowych będzie w skali kraju ? _____________________ Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, częściowo zrealizowana jako droga ekspresowa z Warszawy do Tallinna. Polski odcinek do Warszawy do granicy w Budzisku , to - 344 km - łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro) Inwestycję na trasie Via Baltica podzielono na 11 odcinków. Prace przy pierwszym odcinku rozpoczęto na Mazowszu w sierpniu 2019r. Na przełomie października/listopada 2019r. wbito i symboliczne łopaty na pozostałych odcinkach Via Baltica . Do wykonania pozostało jeszcze dość dużo, pomimo że to są tylko dwa odcinki. Według inwestora odcinek Suwałki–Budzisko ma być gotowy jesienią 2022 r., a fragment od węzła Podborze do Śniadowa – w trzecim kwartale 2023 r. Tym samym, cała polska Via Baltica ma być ukończona w 2023r. __________________________ Koszt budowy CPK szacowano dotychczas na ok. 35 mld zł. Z tego 16-19 mld zł miałby kosztować sam port lotniczy, 8-9 mld zł nowa linia kolejowa Warszawa-Łódź oraz łącznik do Centralnej Magistrali Kolejowej, natomiast pozostałe 7 mld zł miałyby pochłonąć inwestycje drogowe. ( od 1,75 (w przypadku budowy 65 km nowych dróg) – 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) Rząd ogłosił, że powstanie CPK spowoduje wybudowanie lub wyremontowanie w całym kraju 1600 km linii kolejowych, co pochłonie dodatkowe 40 mld zł. Kwota ta nie będzie wchodziła w projekt realizacji CPK, ma zostać pozyskana w znacznej większości ze środków z finansowania unijnego Uwzględniając, że czas dojazdu do CPK powinien kształtować się w czasie od 2 do 2,5 godz, konieczne jest przeprowadzenie inwestycji w celu uzupełnienia luki w obecnej sieci kolejowej w Polsce oraz modernizacje istniejących linii w celu optymalizacji ruchu wewnątrzkrajowego. Faktyczne rozpoczęcie budowy CPK planowane jest na 2022 r. A to sprawia, że wciąż aktualna ma być data oddania do użytku nowego portu lotniczego – przełom 2027 i 2028 r. zakładając, że poszczególne przedsięwzięcia inwestycyjne będą prowadzone równolegle. I tu istotne : Co do finansowania komponentu kolejowego projektu, rząd stara się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej . Na środki UE na budowę lotniska nie ma szans. Ale, wg panów rządu, lotnisko zostanie oddane do użytku wraz z pełną infrastrukturą. – Port Solidarność nie będzie mógł zostać oddany do użytku zanim komponent kolejowy, być może w okrojonej wersji, (...) nie zostanie zapewniony – deklaruje Mikołaj Wild. – Wstępnie zakładamy, że połączenia kolejowe powinny funkcjonować już co najmniej od roku przed uruchomieniem portu . ... i dla jasności : NIE CHODZI TU O \"SZPRYCHY\" - te mają być oddane do użytku później . ps: faktycznie, to te terminy dostaną ze trzy i do pięciu lat poślizgu, podobnie i z kosztem całej inwestycji , też pewnie niedoszacowany ze 30-50%.
|
Odpowiedz na tę wiadomość | Wyświetlaj płasko | Nowszy wątek | Starszy wątek |