Nowy temat | Spis tematów | Przejdź do wątku | Szukaj | Zaloguj | Poprzednia wiadomość | Następna wiadomość |
KOLEJ W ŁOMŻY : dworzec kolejowy jaki i gdzie, w centrum miasta czy w szczerym polu ? |
Zdecydowana większość mieszkańców Łomży chce dworca kolejowego w centrum miasta. Dworzec po za miastem, to problemy dla podróżnych. Dodatkowa strata czasu i pieniędzy na dojazd. Kto będzie korzystał z dworca postawionego w szczerym polu około 4 km od granic miasta a jakieś 7-8 km. od centrum ? Jeśli dworzec kolejowy powstanie blisko dzisiejszego dworca PKS, to ze strony miasta nie będzie wymagało to praktycznie żadnych inwestycji. Rozwój miasta w kierunku dworca, to jest jakiś MIT. To jest możliwe, gdy budujesz dworzec na terenie miasta ale blisko obszarów zurbanizowanych. Ale jak niektórzy planują dworzec 7-8 km od centrum miasta, to pozostanie to po prostu dworzec w szczerym polu ( tak jak Opoczno Południe ). I jaki to ma być w ogóle ten niby dworzec ? Tam to raczej będą ze dwa zadaszone perony o długości ok. 300 każdy, jakiś mały obiekt techniczny kierowania ruchem, mała poczekalnia i toaleta dla podróżnych, raczej nie będzie tam kas biletowych, do tego jakiś niestrzeżony plac parkingowy na którym ewentualnie będzie można zostawić auto ( na kilkanaście godzin albo i na noc w szczerym polu ) , no i wątpię by znalazł się chętny jakiś ajent/najemca by ewentualnie prowadzić tam choćby i jakiś mały punkt gastronomiczny, by oczekujący mogli ugasić pragnienie, wypić kawę czy kupić choćby i kanapkę. ( przy założeniu że z tego \"dworca\" skorzysta nawet i ok. 300-500 podróżnych na dobę , to nieopłacalne , bo ilu byłoby potencjalnych klientów ? ) A jednak zawsze może się zdarzyć i taka potrzeba. W obrębie już istniejącego dworca PKS nie ma z tym problemów. No i kwestia połączenia komunikacyjnego tego nowego niby \"dworca\" z centrum miasta. Są inwalidzi, ludzie starsi czy młodzi i są w kwiecie wieku , a na tyle biedni, że ... nie każdy ma własny samochód czy i prawo jazdy ! Pozostaje tam tylko dojazd TAXI czy puszczenie przez miasto nowej linii MPK a to dodatkowe koszty dla podróżnych. No i pozostaje kwestia czy taka trasa MPK będzie rentowna i czy miasto nie będzie do tego dokładać ? I ciekawostka z podobnego obiektu - przystanku kolejowego Opoczno Południe, a zlokalizowanego też po za miastem, podobnie jak miałoby to być i u nas. Na stronie \"Nasze Opoczno.pl\" - poczytać można , jak rentowność połączenia autobusowego widzi Prezes Zarządu MPK Sp z.o.o. w Opocznie. cyt . \" Prezes Kopania przedstawił wyliczenia - za 10 dni (tj.od 10 grudnia do 23 grudnia 2014r. tj. niedługo po oddaniu do użytku tego obiektu) - kursowania autobusów MPK Opoczno obsługujących trasę do przystanku kolejowego Opoczno Południe. Z wyliczeń prezesa wynika jakoby bilans finansowy obsługi tej trasy był ujemny i w ciągu tych 10 dni naraził spółkę na straty 9 697 złotych. W związku z powyższym prezes Kopania zwrócił uwagę na zasadność funkcjonowania tego połączenia.\" Nie znalazłem danych z 2014r ale np. roku 2017 stacja obsługiwała 300–499 pasażerów na dobę, a leży na Centralnej Magistrali Kolejowej i umożliwia podróżowanie w kierunku Warszawy , Krakowa, Katowic, Wrocławia. i Łodzi. I istotne : MIMO , ŻE TA STACJA/DWORZEC JEST WŁASNOŚCIĄ KOLEI , TO KOSZTA INFRASTRUKTURY, ZAGOSPODAROWANIA TERENU ( w pobliży stacji ) PONIOSŁA GMINA OPOCZNO ( to, co w naszym wypadku Gmina Łomża czy Miasto Łomża, by musiało do tego projektu dołożyć grube miliony ? ) W ramach niezbędnych inwestycji dodatkowych, towarzyszących stacji, gmina Opoczno wykonała m. in. przebudowę drogi wewnętrznej na odcinku od węzła Januszewice w kierunki wsi Świerczyna na odcinku 1.880 m, stanowiącej dojazd do stacji Opoczno Południe, wybudowała pętlę autobusową z przystankiem i stanowiskami postojowymi dla 30 pojazdów osobowych . . Czyli Łomża raz zainwestuje MILIONY w tamtym rejonie ( pytanie czy w ogóle może coś robić na terenie Gminy Łomża a może sama gmina będzie chętna to zrobić ? :)))) by później utrzymywać nierentowną trasę MPK i do tego będzie jeszcze na bieżąco dbać o infrastrukturę : sprzątanie, odśnieżanie i ewentualne remonty czy może to też sceduje na Gminę Łomża ? Już widzę , jak Gmina Łomża chętnie będzie to finansować :))) ps: Kolej biegnąca z dala od centrum miasta jest niewypałem. W przypadku kolei zasada jest prosta - albo kolej jest blisko i jest wygodnie, albo nikt z niej nie korzysta. Daleko nie trzeba szukać - wystarczy zobaczyć, jak to wygląda w Ostrołęce, gdzie stacja PKP jest 5-6 km od centrum miasta. W Suwałkach modernizowana linia kolejowa też będzie prowadzić przez miasto. W dużo większych, jak i mniejszych aglomeracjach , linia kolejowa prowadzi przez miasto i nie ma problemów, ludzie żyją a i chwalą sobie bliskość dworca.
|
Odpowiedz na tę wiadomość | Wyświetlaj płasko | Nowszy wątek | Starszy wątek |