Nowy temat | Spis tematów | Przejdź do wątku | Szukaj | Zaloguj | Nowszy wątek | Starszy wątek |
skrzynia biegów |
witam. czy ktoś z was może mi napisać dokładny opis skrzynię biegów ? wiem że 1 to w lewą i w góre.. a 2 3 4 5 ?
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: skrzynia biegów |
a czy przypadkiem to ma znaczenie jaki samochod? Nie znam sie ale na babski rozum? nawet jeśli będziemy krzyczeć, głupiec nic nie zrozumie Katon
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: skrzynia biegów |
Prosze Każdy pojazd wyposażony jest w układ napędowy. Nie każdy posiada silnik ale za to każdy pojazd posiada przekładnię. Najprostsze przekładnie jednobiegowe spotykamy w rowerach. W samochodach obecnie stosuje się przekładnie wielostopniowe, zwane skrzyniami biegów lub reduktorami, które mają zastosowanie w pojazdach terenowych. Rodzaje skrzyń biegów: - mechaniczne- stopniowe (manualne i półautomatyczne) najczęściej stosowane w pojazdach - automatyczne stopniowe - bezstopniowe Skrzynie biegów stosowane w samochodach mają za zadanie: - umożliwienie optymalnego wykorzystanie mocy silnika. Każdy silnik ma pewien użyteczny zakres obrotów, gdyby nie istniała skrzynia biegów nie było by możliwości zwiększania prędkości pojazdu a w wielu wypadkach stałoby się nie możliwe podjechanie na wzniesienie. Skrzynia biegów dzięki zmianie przełożeń, umożliwia nam utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu. - umożliwić zmianę kierunku przekazywania napędu. Dzięki zastosowaniu biegu wstecznego staje się możliwa jazda w tył pojazdem z wykorzystaniem napędu pochodzącego z silnika. Umożliwia to dodatkowa jakby przekładnia zęba z trzema kołami, z których jedno jest przesuwne. - trwałe rozłączenie silnika i mechanizmów napędowych. Dzięki położeniu „luz” możliwe staje się rozłączenie silnika i układu napędowego bez konieczności trzymania wciśniętego pedału sprzęgła. Wówczas silnik może - zmiana przełożeń dynamicznych (tzw. redukcja). W niektórych pojazdach skrzynie biegów wyposażone są w dodatkową skrzynię jedno-lub dwubiegową która znajduje się przed lub za skrzynią właściwą. W ten sposób możliwe staje się zwiększenie przełożenia całego układu przeniesienia napędu. Po załączeniu skrzyni redukcyjnej uzyskujemy stałe przełożenie, np. 1:2 co oznacza, że prędkość wału zdawczego skrzyni biegów zostaje zredukowana dwa razy jednak moment obrotowy, jaki dociera do kół zostaje dwukrotnie zwiększony. Skrzynią biegów stawia się następujące wymagania: - duża trwałość i niezawodność pracy uwarunkowana wytrzymałością kół i trwałością łożysk. Dawniej skrzynie biegów posiadały przesuwne koła o zębach prostych. W celu zwiększenia trwałości i obniżenia hałaśliwości stosuje się skrzynie biegów z kołami stale zazębionymi o zębach skośnych. Takie koła mogą przenieść większe obciążenia. - cichobieżność – osiąga się również dzięki zastosowaniu kół o zębach skośnych. - łatwe przełączanie biegów. Aby możliwe stało się przełączenie biegów staje się konieczne wyrównanie prędkości łączonych elementów. Z pomocą przychodzą nam tutaj synchronizatory, które samoczynnie wyrównują owe prędkości bez udziału kierowcy. - zwartość budowy. Skrzynia biegów w swej budowie powinna być możliwie najmniejsza i najlżejsza, gdyż wtedy zostaje większa przestrzeń do wykorzystania dla pasażerów i ładunku lub innych podzespołów pojazdu. - możliwie duża rozpiętość przełożeń. Duża rozpiętość przełożeń zapewnia lepsze wykorzystanie roboczego zakresu obrotów silnika. Im większa jest ta rozpiętość tym kierowca rzadziej zmuszony jest do zmiany biegu w calu jazdy z zadaną prędkością pojazdu. - prosta technologia wykonania. Skomplikowana technologia wiąże się z kosztami. Budowa i działanie skrzyni biegów. W obudowie umieszczone są trzy wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Na wałku sprzęgłowym znajduje się jedno koło zębate, które przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku pośrednim i głównym umieszczone są pary kół odpowiadające poszczególnym biegom. Dawniej koła tychże biegów były przesuwne i miały zęby proste. Jednak ponieważ sprawiało kierowcom wiele problemu zmiana biegów i niewielka trwałość układu dziś się ich nie stosuje. Obecnie stosuje się przekładnie ze stale zazębionymi kołami zębatymi o zębach skośnych. Koła tu są obrotowo osadzone na wałku głównym. Sprzęgnięcie ich z wałkiem głównym odbywa się za pomocą sprzęgieł cierno zębatych zwanych synchronizatorami. Sprzęgnięcie koła danego biegu z wałkiem głównym powoduje włączenie biegu i jednoczesne odłączenie pozostałych kół. W celu zapewnienia trałowości skrzyni stosujemy również smarowanie. Cały układ zanurzony jest w oleju przekładniowym. Pytania jakie można by zadać: Co to jest przełożenie bezpośrednie? W przełożeniach pośrednich napęd z wału korbowego silnika za pomocą sprzęgła przenoszony jest z wałka sprzęgłowego przez pośredni na wałek główny. Przy przełożeniu bezpośrednim wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym i ich prędkości są jednakowe i przełożenie biegu bezpośredniego wynosi 1:1. Co to jest nadbieg? Jest to przełożenie skrzyni biegów, w którym prędkość wałka głównego jest większa od prędkości obrotowej wałka sprzęgłowego. Przełożenie wynosi wówczas poniżej 1 np i=0,97. Zwykle jeśli stosowany jest nadbieg to jest to bieg ostatni, choć zdarzają się konstrukcje gdzie występują dwa nadbiegi np. Ford Escort miał 4 i 5 bieg o przełożeniu i<1 zródło http://www.autoplus.fora.pl/technika-w-motoryzacji,4/skrzynia-biegow-rodzaje-zadania-budowa-i-dzialanie,1154.html
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Wyświetlaj drzewo | Nowszy wątek | Starszy wątek |