Najważniejszy węzeł „Podborze”
To będzie największy węzeł drogowy w regionie. W pobliżu Ostrowi Mazowieckiej droga ekspresowa S8 połączy się z drogą ekspresową S61. Drogowcy z firmy RUBAU, która otrzymała zlecenie z GDDKiA na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części Via Baltica, pokazali szczegółowy projekt „węzła Podborze” i blisko 20 km ekspresówki w kierunku Łomży. Zaplanowano około 40 obiektów inżynierskich: 4 mosty, 21 wiaduktów, 6 przejść dla zwierząt i 10 innych oraz dwa MOP-y kategorii I.
W piątek w siedzibie GDDKIA w Białymstoku odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) na którym omawiano przygotowaną przez firmę RUBAU dokumentację drogi ekspresowej S-61 na odcinku od węzła „Podborze” (z węzłem na S8) do węzła „Śniadowo” (bez węzła). To pierwszy odcinek drogi ekspresowej S61 o długości 19,5 km z nawierzchnią z betonu cementowego, ale zadnie obejmuje także przebudowę 3 km istniejącej asfaltowej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej (S8), aby umożliwić płynne połączenie obu dużych dróg. Nastąpi to mniej więcej dwa kilometry na wschód od obecnego zjazdu z drogi do Łomży na obwodnicę Ostrowi Mazowieckiej.
Węzeł „Podborze” to – jak mówią drogowcy - coś więcej niż „klasyczna koniczynka”. Zapewnić ma bezkolizyjne połączenie obu ekspresówek, ale także drogi jednej wojewódzkiej, jednej powiatowej i dwóch gminnych dlatego powstaną tu cztery oddzielne wiadukty, a także rondo umożliwiające skomunikowanie z Via Baltica północno-wschodnich rejonów Ostrowi Mazowieckiej.
Dalej S61 pobiegnie przez ok. 6 km dwoma łukami przez tereny użytkowane rolniczo, łąki i nieużytki do węzła „Komorowo”, który usytuowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Maz. – Łomża i poza połączeniem z tą drogą łączy też drogę ekspresową S61 z drogą wojewódzką nr 627 Małkinia – Ostrołęka.
W dalszym przebiegu droga ekspresowa S61 ma pobiec wzdłuż drogi wojewódzkiej 677 – po wschodniej jej stronie w odległości ok. 50 - 100 m. Koniec tego odcinka trasy znajduje się w pobliżu miejscowości Tyszki-Nadbory, gdzie zaplanowano węzeł „Śniadowo”, którego budowa jest przypisana do realizacji w ramach tzw. zadania nr 2.
Za budowę pierwszego odcinka Via Baltica GDDKiA ma zapłacić firmie RUBAU blisko 480 milionów złotych. Ambitny plan zakłada, że prace drogowe ruszą po wakacjach, a ten odcinek S61 będzie ukończony pod koniec 2020 roku.