Nowy temat | Spis tematów | Przejdź do wątku | Szukaj | Zaloguj | Nowszy wątek | Starszy wątek |
MUNDURKI DLA KANARKOW |
Chciał bym zasięgnąć waszej opinii cy kanarki powinny występować w mundurkach :) chodzi o to czy kontrolerzy MPK jako funkcjonariusze publiczni powinni być umundurowani zamiast udawać pseudo tajniaków jeżdżąc w kółko autobusem. Nasuwa się pytanie o celowości umundurowania, oczywiście byli by widoczni a przez to z racji czynności jakie wykonują również zrozumienie dla ich pracy było by większe. W/g mojej subiektywnej opinii "łapanie" z nie nacka nie służy propagowaniu przejrzystego funkcjonowania ich w społeczeństwie a jedynie podkreśla to co jest ale głośno się o tym nie mówi - czyli jak z zaskoczenia obuć mieszkańca.
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Kanarki przedewszystkim powinny przestac chlac w godzinach pracy, od wszystkich jednakowo smierdzi gorzałą h0jowe forum
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Nie wprowadzaj ludzi w błąd na publicznym forum! Kontroler biletów NIE JEST funkcjonariuszem publicznym!
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Nie wiesz jak ich poznać. Teraz ich łatwo poznać mają na smyczy czytniki więc bez problemu Chodziarz kontrolerzy z ZTM mają kurtki z logiem i napisem kontroler biletów Kurczak1980
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Kurczak a dlaczego smierdzi od nich gorzala na kilometr? Jaki czas tematu myslalam ze puszcze pawia jak ten najstarszy sie nachylil. h0jowe forum
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
jeżeli kontroler biletów nie jest funkcjonariuszem publicznym to jak wytłumaczysz mi osobę pracującą w firmie państwowej? służą społeczeństwu otrzymują wynagrodzenie więc są publiczni, to nie prywatna firma i po za tym to nie tajna policja, że mają się chować jak szczury tylko być widoczni. moje pytanie było proste, czy powinni być w uniformie czy nie, nie wnikam czy chodzą pijani w pracy choć sam nigdy takiego nie widziałem a wręcz przeciwnie ale ciekawi mnie czy nie lepiej by było gdyby byli ubrani np jak nasza straż wiejska? jeżeli ich ktoś nie lubi to już jego sprawa ale to nie jest ten temat.
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Funkcjonariuszem publicznym według definicji legalnej, zakresowej z art. 115 § 13 polskiego Kodeksu karnego[1] jest: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, poseł, senator, radny, poseł do Parlamentu Europejskiego, sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy, osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych, osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej, funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej, osoba pełniąca czynną służbę wojskową. Według innych aktów normatywnych oraz orzecznictwa, prawa funkcjonariusza publicznego ma: lekarz udzielający świadczeń w ramach pomocy doraźnej[2], pielęgniarka i położna podczas i w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych[3], osoba udzielająca pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz podejmująca medyczne czynności ratunkowe[4], od maja 2007 roku nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych[5] asesor komorniczy gdy pełni zlecone mu obowiązki zastępcy komornika, bądź prowadzi zlecone mu czynności egzekucyjne w trybie art. 33 Dz. U. z 2006 r. Nr 167, poz. 1191[6], jednakże zdania Sądu Najwyższego nie podziela doktryna[7] rachmistrz spisowy w czasie wykonywania obowiązków związanych z narodowym spisem powszechnym[8] Z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym korzystają również sołtysi oraz przewodniczący zarządów osiedli i dzielnic na podstawie Ustawy o samorządzie gminnym. Kontroler biletów lub rewizor biletów – osoba upoważniona przez organizatora transportu na danym terenie lub przez konkretnego przewoźnika do prowadzenia kontroli dokumentów przewozu (biletów jednorazowych i okresowych) osób lub bagażu w środkach lokalnego transportu zbiorowego. Kontroler legitymuje się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu zawierającym następujące informacje: nazwa przewoźnika, numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli, zdjęcie kontrolującego, zakres upoważnienia, okres ważności, pieczęć i podpis wystawcy (przewoźnika). W razie stwierdzenia braku ważnego biletu, lub dokumentu uprawniającego do bezpłatnych, lub ulgowych przejazdów kontroler biletów pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową. Jej wysokość określa organizator transportu zbiorowego: rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa. W przypadku gdy pasażer nie jest w stanie uiścić opłaty na miejscu, kontroler biletów wystawia wezwanie do zapłaty. W przypadku gdy podróżny udokumentuje, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnienia do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, bądź okaże bilet okresowy, którego nie miał podczas przejazdu, pobrana opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, podlega zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty - umorzeniu. W marcu 2011 roku weszły w życie zmiany w Ustawie o publicznym transporcie zbiorowym nadające dodatkowe kompetencje przewoźnikowi i osobie upoważnionej przez nią do kontroli biletów. Przed marcem 2011 roku Kontroler nie miał uprawnień do podejmowania działań mających na celu ustalenie tożsamości podróżnego innych niż wezwanie odpowiednio uprzywilejowanych służb państwowych, w szczególności nie mógł uniemożliwić pasażerowi opuszczenia pojazdu. W tym zakresie wypowiedział się jednoznacznie Najwyższy Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 19 stycznia 2005 r., sygn. akt OSK 790/04, stwierdzając, iż: ˝Postanowienie regulaminu przewozu osób i bagażu upoważniające kontrolera do udaremnienia próby opuszczenia pojazdu pasażerowi, który to kontroler nie jest ani funkcjonariuszem Policji, ani innym organem porządkowym, mającym ustawowe prawo do zatrzymania podróżnego, narusza art. 41 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 33a Prawa przewozowego". Zmiany od marca 2011 roku Zgodnie z ustawą z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (wchodzącą w życie od 1 marca 2011), uprawnienia kontrolera zostają rozszerzone o możliwość ujęcia podróżnego, który nie uiścił opłaty za przewóz oraz odmówił okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość. Podróżny nie okazujący w takiej sytuacji dowodu tożsamości podlega karze grzywny. Kontroler zyskuje również prawo wskazania podróżnemu miejsca oczekiwania na przyjazd policji. Podróżny, który nie pozostanie we wskazanym miejscu, również może ponieść karę w postaci grzywny. Najważniejsze aktualne kompetencje kontrolera biletów są więc następujące: Może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu. W razie odmowy zapłacenia należności może żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego. W razie niemożności ustalenia tożsamości podróżnego kontroler może zwrócić się do funkcjonariusza Policji, lub Straży Miejskiej o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego. W razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony kontroler może zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go do Prokuratury lub Policji. Może dokonać ujęcia osoby nie posiadającej biletu oraz odmawiającej ukazania dokumentu tożsamości i bezzwłocznie zawiadomić policję. W trakcie oczekiwania na policję może wskazać podróżnemu miejsce oczekiwania na przyjazd odpowiednich służb.
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Fazzi - dzieki za regułkę funkcjonariusza publicznego ale nie to było moim pytaniem. nie mniej jednak pierwsza rozsądna próba włączenia się do dyskusji.
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
zdaje mi sie ze mundurki są tu zbednne. powinni lapac tych co jezdza bez biletow.
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
ale robio z tym zle ze mimo to ze wida ze uczen badz uczennica sa uczniami ale nie posiadaja legitymacji rowniez moga zaplacic mandat:(
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Re: MUNDURKI DLA KANARKOW |
Panie politykier to może wprowadźmy umundurowanie w każdym zawodzie w Polsce? Kontroler biletów nie jest żadnym funkcjonariuszem, a już tym bardziej f-szem publicznym. Nie jest też pracownikiem żadnej służby mundurowej. Nie sztuką jest założyć czarne spodnie moro i kozaczyć, że jest się mundurowym(tak jak wiele agencji ochrony itp). To, że ktoś założy takie spodnie albo bluzę to nie znaczy, że ma na sobie mundur. Mundur nosi na sobie funkcjonariusz bądź pracownik formacji państwowej, który to mundur jest określony stosownymi aktami prawnymi określającymi wzór, sposób noszenia, krój, kolor i przynależność danego munduru do danej formacji. Moim zdaniem nie ma potrzeby mundurowania pracowników miejskich przedsiębiorstw komunikacji, a osoby które decydują się na jazdę bez biletu powinny mieć świadomość ewentualnej kary. Przeciętnemu Kowalskiemu, który kupuje bilet żaden kontroler nie straszny i jest to dla niego nieistotne czy kontroler jest w mundurze, w ubiorze cywilnym czy też nago ;)
|
Odpowiedz na tę wiadomość
|
Wyświetlaj drzewo | Nowszy wątek | Starszy wątek |