Komputer XXI wieku nie przytuli jak mama czy tata
Młodzi ludzie borykają się w okresie dojrzewania z wieloma trudnościami, ale różnie próbują sobie radzić z problemami w szkole, rodzinie czy środowisku koleżeńskim. Czasem wychodzi im ten „hormonalny ból głowy” na dobre, a czasem sprowadza na złą drogę, chyba że znajdą sobie własne remedium. Nie tylko o tym jest 20-minutowy spektakl „Tylko On” w reżyserii ambitnej i poszukującej polonistki Katarzyny Duchnowskiej, jakim uczniowie z Katolickiego Gimnazjum w Łomży zajęli drugie miejsce 12. Przeglądu Małych Form Teatralnych „Dramat i tragedię pozostaw teatrowi” w Białymstoku. Oceniali ich aktorzy, nauczyciele i... policjanci.
Patron zobowiązuje...
Marcin Sokołowski, uczeń Szkoły Podstawowej nr 4 w Łomży wygrał IV Edycję Międzyszkolnego Konkursu Historycznego „Generał Władysław Anders – Wielki Polak XX wieku”. W konkursie wiedzy wzięło udział blisko 30 uczniów klas IV – VI ze szkół podstawowych z Łomży, Białegostoku, Grajewa i Rakowo–Bogini.
Trzynasta „CYFERKA” dla Kacpra Mocarskiego
Kacper Mocarski ze Szkoły Podstawowej nr 7 wygrała XIII edycję Konkursu Matematycznego „CYFERKA”. W organizowanym przez Szkołę Podstawową Nr 2 konkursie rywalizowali uczniowie klas trzecich łomżyńskich szkół podstawowych. Młodzi matematycy – po pięciu najlepszych z każdej ze szkół – musieli rozwiązać 20 zadań w ciągu 60 minut.
Poezja od Karola Wojtyły i pamięć dla Jana Pawła II
- Gdybym był przewodniczącym jury, to Magdalena Zubrycka zajęłaby pierwsze miejsce – mówił po ogłoszeniu werdyktu Mikołaj Wszeborowski ze Szkoły Podstawowej w Kupiskach, zwycięzca V Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego „Poezja i Pamięć”, w którego finale wystartowało 16 wyróżniających się recytatorów z Łomży i powiatu łomżyńskiego. - Magda mówiła dynamicznie, z odpowiednią powagą i zrozumieniem wiersza „Misterium meum mihi” Karola Wojtyły. Zasłużenie zdobyła drugie miejsce w oczach jury i nagrodę publiczności. Uczniowie także się na niej poznali.
Dumni z „400 lat tradycji”
Równo 400 lat temu Jezuici założyli w Łomży kolegium. Od tamtej pory pomimo zawieruchy dziejowej, zaraz, wojen, zaborów czy okupacji, lat rozkwitu miasta czy jego podupadania zachowano ciągłość działalności pedagogicznej, której spadkobiercą czuje się i jest I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki. - Nasz szkoła należy do najstarszych szkół w Polsce – podkreśla z dumą dyrektor szkoły Jerzy Łuba dodając, że 400-lecie szkoły powinno być świętem całej Łomży. - Pragniemy, aby cała społeczność naszego miasta mogła odczuwać dumę przeżywając uroczystości jubileuszowe swojej szkoły, byśmy wspólnie oddali hołd profesorom i wychowankom szkoły, której historia tak silnie splata się z dziejami narodowymi. Dziś do szkoły dotarła informacja, że honorowy patronat nad uroczystościami jubileuszu 400-lecia zechciał objąć Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.
Brakuje prestiżu
Najwyżej za innowacyjność, najsłabiej na prestiż została oceniona Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. W najnowszym Rankingu Szkół Wyższych „Perspektywy 2014” łomżyńska uczelnia tak jak i przed rokiem znalazła się na 14. miejscu wśród państwowych wyższych szkół zawodowych w Polsce.
W Łomży powstaną miejskie żłobki
Wniosek o utworzenie dwóch miejskich żłobków wysłał prezydent miasta do miejskich radnych. Decyzja o ich powołaniu miałaby zapaść podczas przyszłotygodniowej sesji Rady Miasta. Żłobki mają powstać przy dwóch miejskich przedszkolach – przy Publicznym Przedszkolu Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Spółdzielczej 8 oraz przy Publicznym Przedszkolu Nr 8 przy ul. Studenckiej 13.
„Wojna” w uczelni
Źle się dzieje w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży? Tak wynika z pisma jakie związkowcy „Solidarności” uczelni wysłali do jej Konwentu. To ciało opiniodawcze i doradcze skupiające m.in. wicewojewodę, posłów, samorządowców, czy szefów dużych przedsiębiorstw czy organizacji współpracujących z PWSIiP. Związkowcy formułują kilka uwag dotyczący działalności rektora uczelni dr hab. Roberta Charmasa (prof. PWSIiP). - Jako organizacja zakładowa NSZZ „Solidarność” obawiamy się, czy rozwój sytuacji nie przyniesie zagrożenia dla rozwoju uczelni i kolejnych zagrożeń dla pracowników – czytamy w liście podpisanym przez szefową tymczasowej ZOZ Irenę Wiską, a adresowanym do przewodniczącego Konwentu prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego. - W uczelni nie dzieje się nic złego. Ludzie, którzy list napisali bronią swoich interesów, a nie patrzą na dobro PWSIiP - odpowiada rektor prof. Robert Charmas, podkreślając że choć jest też członkiem Konwentu, ani on, ani jego najbliżsi współpracownicy listu związkowców nie otrzymali. - Zarzuty nie są prawdziwe. Czuję się oczerniany – mówi.
Gruzini uczą się od „Edukatora” wychowania przedszkolnego
W Łomży przez tydzień gości 12-osobowa delegacja z Gruzji, która realizuje wizytę studyjną w ramach projektu partnerskiego ,,Centra gotowości szkolnej w Gruzji”. Goście przyjechali na zaproszenie Stowarzyszenia „Edukator” i Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży, aby poznawać programy i metody pracy z dziećmi w przedszkolach i w oddziałach przedszkolnych, funkcjonujących w szkołach. W skład grupy wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Oświaty Gruzji, Ministerstwa Edukacji uchodźczego rządu Abchazji, organizacji pozarządowej Civitas Georgica, oraz samorządowcy i dyrektorzy szkół z regionów: Mingrelia, Shida Kartli i Kachetia. Chcą skorzystać z polskich doświadczeń organizacji i prowadzenia edukacji przedszkolnej i wykorzystać te doświadczenia w swoim kraju.
Parlamentarny sukces uczniów „Jedynki”
- Eryk Mroczko i Rafał Wierciszewski, dwóch uczniów z Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Łomży, pojedzie do Warszawy, aby 1. czerwca wziąć udział w obradach XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży – informuje wicedyrektor PG nr 1 Anna Zakrzewska. - Jako jedyni gimnazjaliści znaleźli się w gronie 16 uczniów, głównie licealistów, z naszego województwa, którzy zostali posłami Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Dęby pamięci Katynia i Smoleńska i nowy sztandar „Dwójki”
„Oby sztandar był dumą społeczności szkolnej na każdej uroczystości i reprezentował szkołę na zewnątrz...” - napisała szóstoklasistka Zuzanna Jurkiewicz w księdze pamiątkowej do ceremonii nabijania symbolicznych gwoździ na drzewcu nowego sztandaru Szkoły Podstawowej nr 2 imienia Władysława Broniewskiego w Łomży. Czterogodzinne uroczystości połączone były ze złożeniem kwiatów pod dwoma dębami pamięci przy szkole: jeden upamiętnia policjanta z Łomży Stanisława Jabłońskiego (1909 – 1940), zamordowanego przez NKWD w Twerze, drugi – ofiary katastrofy lotniczej w okolicach Smoleńska 10. kwietnia 2010 roku.
Stare pieśni Polaków i nowy sztandar „Siódemki”
- Podróżowaliśmy w wierszach i piosenkach po całej Polsce: byliśmy nad Bałtyckim Morzem i w górach Tatrach, zwiedzaliśmy nasze Mazowsze i odwiedzaliśmy stolice kraju: Kraków i Warszawę – opowiada z przejęciem gitarzysta Krzysztof Szałkowski, trzecioklasista ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Łomży, który zebrał gorące brawa po występie z mamą swego szkolnego kolegi Urszulą Wądołkowską podczas wieczoru pieśni patriotycznej. - Te wieczory to dobra tradycja, przypomina nam, że „Ojczyznę trzeba kochać i szanować”, jak śpiewał Muniek Staszczyk. Ja kocham i szanuję.
Język angielski Szekspira i maturzystów z Łomży
- Matematyka poszła mi całkiem, całkiem, polski chyba też nieźle, ale z angielskiego zawsze byłem słaby i dlatego nie spodziewam się dzisiaj najlepszych wyników... - tak ocenia swoje dwugodzinne zażarte boje z językiem angielskim na obowiązkowej maturze pisemnej Karol Chiliński ze Stawisk, trzecioklasista w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Łomży. - Na szczęście, matematykę i fizykę zdaję na poziomie rozszerzonym, a te właśnie punkty bardzo przydadzą mi się w staraniach o indeks Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. I będzie dobrze! Z takim optymizmem może spodziewać się pozytywnych wyników najprawdopodobniej znakomita większość z 1 391 maturzystów, jacy w Łomży język angielski wybrali na maturę obowiązkową...
Fotografie pamięci narodowej
Sto fotografii prezentujących pomniki, mogiły i groby nadesłali uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z Łomży i regionu na powiatowy konkurs fotograficzny „Miejsca Pamięci, Walki i Męczeństwa Narodu Polskiego – Bohaterowie Naszej Ziemi”. Wśród najmłodszych uczestników – klas 1 – 3 szkoły podstawowej konkurs wygrał Michał Dobrowolski z SP7 w Łomży, wśród uczniów klas 4-6 podstawówek najwyżej oceniono zdjęcie Krystiana Wysockiego z SP2 w Łomży, a wśród gimnazjalistów Jakuba Chludzińskiego, ucznia gimnazjum związanego z KF „PSTRYK” działającym przy SP w Sławcu.
Matematyka na maturze z góry i pod górkę
- Przygotowanie do matury pisemnej z matematyki nie wymagało ode mnie jakichś szczególnych, dodatkowych przygotowań – opowiada rozpromieniony Rafał Niewiński, trzecioklasista z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łomży, który w świętującej w tym roku 400-lecie renomowanej szkole zasiadł do pisania matury ze 198 koleżankami i kolegami oraz z grupką takich, którzy poprawiają ubiegłoroczny wynik punktowy. - Nie musiałem brać korepetycji, wystarczyło na bieżąco uczyć się na lekcjach od naszego matematyka Tomasza Szałkowskiego i rozwiązywać w domu zadania z tzw. zbioru „Kiełbasy”. Mnie udało się szybko odstresować. Uważam, że nie trzeba myśleć za dużo o wynikach matury, tylko porządnie robić swoje, czyli przystąpić do działania...
Kmicic „hardy i sprytny” na maturze pisemnej z polskiego
- Przed wejściem na salę egzaminacyjną na pewno było trochę stresu, ponieważ nie wiedzieliśmy, jakich pytań się spodziewać – opowiada po pisemnej maturze z języka polskiego Kinga Polkowska z klasy III B w III Liceum Ogólnokształcącym w Łomży. - Ale stresu to tylko trochę, bo sumiennie się przygotowywaliśmy do matury przez trzy lata. Przynajmniej ja starałam się nie spać na lekcjach. Czterej koledzy Kingi z klasy III F w białych koszulach i garniturach zebrali się przy samochodach koło kościoła Panien Benedyktynek na Dwornej w Łomży. Zimny wiatr, porywisty i dokuczliwy, niespecjalnie przeszkadza maturzystom w dzieleniu się pierwszymi wrażeniami z pierwszego dnia najważniejszego egzaminu w życiu. Humory im dopisują, być może, tak jak ich 1 444 rówieśnikom.
Maturzyści dostali świadectwa, aula – imię Mierosławskich
Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego Jerzy Łuba i Marek Sokołowski, laureat międzynarodowej olimpiady matematycznej, m.in., odsłaniali nad wejściem z korytarza na pierwszym piętrze szkoły tabliczkę z informacją o patronach historycznej auli w historycznym gmachu przy ul. Bernatowicza w Łomży. Ale piątkowe popołudnie stało się zarazem okazją do wręczenia świadectw maturzystom, mającym satysfakcję być rocznikiem, zdającym maturę w roku obchodów 400-lecia „Pierwszego”. Jest wśród nich trzecioklasistka Urszula Wiśniewska z imponującą średnią ocen na cenzurce: 5,29!
Łomżyńscy gimnazjaliści „małą maturę” mają za sobą
Najpierw przez godzinę pisali w piątek egzamin na poziomie podstawowym z języka angielskiego, którego uczyli się w podstawówce, a po przerwie kolejną godzinę poświęcili, żeby rozwiązywać zadania na poziomie rozszerzonym. Po wszystkim i po trzech dniach zmagań z własną inteligencją, wiedzą i pamięcią grupa dobrych kolegów z Katolickiego Gimnazjum w Łomży mogła spokojnie ruszyć na ulice miasta i zafundować sobie lody w Galerii Veneda – zakończyli wreszcie egzaminy! Podobnie jak ponad 600 ich rówieśników w Łomży i blisko 600 w powiecie łomżyńskim.
Cztery pory roku na twarzach dziewczyn w Łomży
Młode, ładne i ambitne – współczesne makijażystki i kosmetolożki kształcą się nie tylko po to, aby nakładać ekskluzywne kremy czy pudry, ale i w tym celu, aby pielęgnować ciało i uczyć pielęgnacji oraz profilaktyki chorób skóry. Raz na dwa lata spotykają się w PWSIiP w Łomży na Akademickich Mistrzostwach Makijażu Fantazyjnego, których trzecią edycję wygrała Wioleta Mikucka, studentka pierwszego roku na kierunku kosmetologia Instytutu Medycznego PWSIiP. Nagród dostała bez liku za 3 300 zł, m.in., zestawy kosmetyków, szkolenie z charakteryzacji i trzy dni w SPA w Białowieży.
Przyroda dość trudna, matma na „gimnazjalnym luzie”
- Matematyka na egzaminie bardzo szybko i łatwo mi poszła, bo była na niskim poziomie trudności – ocenia Dawid Bagiński, uczeń trzeciej klasy Katolickiego Gimnazjum w Łomży, po drugim dniu egzaminu, podsumowującego trzyletnią edukację chłopca. - Odniosłem nawet wrażenie, że to takie zadania na poziomie podstawowym. Wydaje mi się, że rozwiązałbym zadania z matmy jeszcze jako uczeń Szkoły Podstawowej nr 4, której jestem absolwentem. Moi koledzy mają też podobne zdanie. Czwórka rówieśników Dawida zgodnie potakuje głowami: matma na luzie, a przyroda dość trudna.