Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 07 lipca 2024 napisz DONOS@

Ośmioklasiści poznali swoje wyniki egzaminu 8-klasisty

Tegoroczny egzamin 8-klasisty przebiegał w dniach: 14., 15. i 16. maja. Do udzielania odpowiedzi na polecenia z języka polskiego, matematyki i języka obcego, głównie angielskiego, przystąpiło 5 321 dzieci w województwie podlaskim i zaledwie 212 dzieci w Łomży. - W mieście i powiecie łomżyńskim egzamin ósmoklasisty przebiegał bez żadnych incydentów – informuje doktor Agnieszka Muzyk, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży. Nastolatkowie z 606-letniego miasta nad Narwią uzyskali najlepszą średnią z egzaminu z języka angielskiego, zdobywając 68% punktów – powyżej średniej ogólnopolskiej, wojewódzkiej i powiatowej.

Przypomnijmy, że do egzaminu na zakończenie cyklu edukacji z 9 szkół podstawowych w Łomży zgłoszono 250 uczennic i uczniów klas 8, natomiast z 24 podstawówek w powiecie łomżyńskim – 289. W sumie to około połowy liczby absolwentów, jakich miały podstawówki w minionych latach.

Lepsze wyniki w powiecie niż w mieście 
Określenie 68% (czyta się jako 68 procent) oznacza, że gdyby na egzaminie 8-klasisty do zdobycia było np. 100 punktów, to 15-latki otrzymałyby z puli 68 pkt. Średnia procentowa punktów w Polsce wyglądała następująco: język polski – 61%, matematyka – 52%, język angielski – 66%, język niemiecki – 53%. W województwie podlaskim średnie wyniki procentowe były trochę słabsze od średnich krajowych: polski – 57%, matematyka – 50%, angielski – 63% i tylko niemiecki lekko lepiej wypadł – 54%. Ośmioklasiści z Łomży również poradzili sobie z poleceniami i zadaniami na egzaminie raczej przeciętnie, czyli adekwatnie do wyników w Polsce i Podlaskiem: polski – 59%, matematyka – zaledwie 49% i najlepiej w statystyce angielski – 68% oraz znakomicie niemiecki, bo aż 76% punktów, chociaż zdawało język sąsiadów zza Odry tylko 5 osób... Zastanawiające, że wyniki egzaminu 8-klasisty były z dwóch przedmiotów lepsze w... szkołach gminnych na terenie Powiatu Łomżyńskiego, niż w grodzkiej Łomży, szczycącej się ponad 1000-letnią historią: język polski – 63%, matematyka – 52%, angielski – 62% (niemieckiego nie zdawał żaden z uczniów).

Dla ciekawości i refleksji porównujemy średnie wyniki nastolatków po 8 klasach nauki w szkołach 3 największych miast w Podlaskiem. O ile w Łomży i Suwałkach są podobne, to w Białymstoku są wyraźnie wyższe od średnich zarówno w kraju i województwie, jak w Łomży i Suwałkach: polski – 63 procent, matematyka – 60% (Łomża – 49%, Suwałki – 50%), angielski – 75%, niemiecki – 68% (na 9 zdających). Symptomatyczne, że języka potężnych sąsiadów nie znamy i nie chcemy znać. 

230706172222.jpg
Dyr. OKE Łomża Agnieszka Muzyk

 

Ponad 600 ósmoklasistów mniej w Łomży
Arkusze egzaminacyjne ósmoklasistów na terenie działania łomżyńskiej OKE, obejmującej działalnością dwa województwa: podlaskie i warmińsko-mazurskie, sprawdzało około 600 egzaminatorów. Prace z odpowiedziami i rozwiązaniami uczniowskimi były zakodowane, dlatego sprawdzający nie wiedzieli, czyje rozmyślania analizują.

- Uwagi od egzaminatorów są dla nas zawsze niezwykle cennym źródłem informacji – komentuje dr Muzyk. - Przyjmujemy je z wdzięcznością i przychylnością. Tegoroczny egzamin był bardzo nietypowy, ze względu na liczbę zdających. W 2023 r. w województwie podlaskim przystąpiło 13 600 uczniów, natomiast w 2024 r. o ponad połowę mniej – 5 321 zdających. W mieście Łomża ta dysproporcja była wyraźniejsza, bo liczby zdających 8-klasistów wynosiły: w 2023 r. – 840, w 2024 r. – 212 zdających. Daje to jedną czwartą absolwentów szkół podstawowych, w porównaniu z rokiem ubiegłym. Różnica wynika z reformy edukacji, która polegała na tym, że 6-latkowie poszli rok wcześniej do szkoły. Nie wszyscy skorzystali z takiej możliwości i właśnie te dzieci przystąpiły do egzaminu ósmoklasisty w 2024 r. 

Konsekwencje dla pracy szkół średnich
Warto zauważyć, że do egzaminu przystąpiły dzieci, które część edukacji spędziły w trybie nauki zdalnej z powodu pandemii koronawirusa, w latach 2020 i 2021, co z pewnością nie pozostało bez wpływu na osiągane wyniki. Nauczanie online dziecka w domu przed komputerem to nie to samo, co w relacji bezpośredniej z nauczycielem. Izolacja wpłynęła również na inne obszary ich rozwoju, chociażby – wolniejszy i słabszy rozwój kompetencji społecznych. Jest jeszcze taka konsekwencja, że znacznie mniejsza liczba uczniów w klasach pierwszych szkół średnich będzie stanowić nie lada wyzwanie dla władz samorządowych, jak też i samych szkół. Mniejszy o ponad połowę nabór może znacząco wpłynąć na pracę i funkcjonowanie liceów i techników, co ujrzymy szczególnie w Łomży.

Mirosław R. Derewońko
tel. red.  696 145 146

 

Foto:
Foto: Dyrektor OKE w Łomży Agnieszka Muzyk

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę