Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 30 stycznia 2025 napisz DONOS@

Metoda nauczania dzieci wg Marii Montessori w Łomży

Światowej sławy włoska lekarka i pedagożka Maria Montessori (1870-1952) ma w mieście nad Narwią admiratorów i kontynuatorów, którzy zorganizowali w Akademii Łomżyńskiej konferencję regionalną ph. „Twórcza edukacja dla przyszłości z szacunkiem i ciekawością.” - Odkrycia doktor Montessori zostały dokonane na podstawie obserwacji, intuicji, szacunku i miłości do dzieci – mówi Paweł Kołakowski. - Obecnie pozytywnie weryfikuje i potwierdza to, przy pomocy nowoczesnej aparatury, współczesna neuropsychologia i neurodydaktyka.

Gości, wykładowców i uczestników powitali główni organizatorzy konferencji: dr Monika Surawska i dr Tadeusz Kowalewski. W spotkaniu o tematyce pedagogicznej wzięło udział ok. 50 osób na miejscu oraz ponad 60 osób zdalnie. Udostępnione zostały też nagrania z wykładów: 

 

https://domempatii.pl/pierwsza-konferencja-juz-za-nami/

 

Nauczyciel wspiera dzieci w odkrywaniu świata

Wprowadzenia do tematyki konferencji dokonał Paweł Kołakowski, organizator spotkania i wieloletni dyrektor WOPiTU w Łomży. Sięgając do początków psychologii humanistycznej na świecie i w Polsce, wskazał na wyprzedające o ponad 130 lat dzieło dr Marii Montessori, będącej pierwszą kobietą we Włoszech z dyplomem doktora medycyny. Wykład plenarny pt. „Montessori jako ponadczasowa pedagogika uwalniająca potencjał człowieka” wygłosiła Joanna Meghen, dyrektor Polskiego Instytutu Montessori, która przyjechała bezpośrednio z odbywającego się co 2 lata w USA Światowego Kongresu Montessori. Na wstępie podzieliła się nowymi doświadczeniami, jakie są wdrażane w różnych krajach.

Następnie przedstawiła  podstawowe zasady edukacji „montessoriańskiej”: rolę nauczyciela nie tyle nauczającego, ale wspierającego młodego człowieka  w odkrywaniu świata. Znaczenie mają emocje, poczucie bezpieczeństwa, zaufania, wspierania, wzmacniania  ucznia. W klasie – pracowni, nazywanej „laboratorium doświadczeń”, edukacja odbywa się jak w rodzinie, bo dzieci są zróżnicowane  wiekowo. Młodsze uczą się od starszych, natomiast starsze pomagają młodszym, utrwalając sobie wiedzę  i czerpiąc z tego satysfakcję. Proces przebiega w ciszy, twórczym skupieniu, nie ma dzwonków, sztucznego podziału na przedmioty, negatywnych ocen, ale jest wzmacnianie motywacji, mocnych stron i zainteresowań. Jest odrębny czas na ruch, zabawę, posiłek, często przygotowywany wspólnie, zwiedzanie, kontakty społeczne. Wykładowczyni odpowiadała na pytania o realizację podstawy programowej, dementując mity typu, że „nie ma w takiej szkole dyscypliny, a jest samowola”, natomiast dzieci są uczone samodyscypliny i planowania pracy.   Opowiadała o wizycie studyjnej w szkole w USA w klasie 40-osobowej: uczniowie pracowali nie odrywając się od zadań, gdy nauczyciel szeptem wyjaśniał gościom to, nad czym pracują.

Przedszkole Montessori „Przystań” działa w Łomży

Wykład dr. Tadeusza Kowalewskiego pt. „Nauczanie domowe jako płynne przejście między socjalizacją pierwotną i wtórną w kontekście metody Montessori” przybliżył uczestnikom edukację domową jako alternatywną formę nauczania. Wykładowca zaakcentował jej rolę w łączeniu socjalizacji rodzinnej i szkolnej. Wskazał na zastosowania filozofii Montessori w nauczaniu domowym oraz uwypuklił wyzwania, związane z zaangażowaniem rodziców i socjalizacją dzieci.

Mgr Aneta Wasilewska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola Montessori „Przystań” w Łomży, przedstawiła 10-lenie doświadczenie funkcjonowania placówki. Mogła zaprezentować sylwetki uczniów, którzy już po kilku miesiącach dostosowywali się do norm, panujących w przedszkolu. Ukazywała wartość wykorzystania konkretnych pomocy do nauki działań matematycznych, dając namacalne odczucie posługiwania się nawet dużymi liczbami. Wykład wzbudził zainteresowanie i wzruszenie na sali w gronie rodziców, których dzieci były lub są uczniami przedszkola „Przystań”.

Funkcjonującą od 8 lat w województwie podlaskim Szkołę Montessori w Augustowie przedstawiła mgr Ewa Dańska. Wystąpienie zilustrowała zdjęciami z życia szkoły, podkreślając rolę „serducha”, czyli zaangażowania emocjonalnego nauczyciela, uczniów i rodziców w funkcjonowanie społeczności szkoły. Pokazywała metody pracy w prowadzeniu mikro lekcji (15 minut), wielkich  lekcji i lekcji terenowych. Rodzice zwykle raz w miesiącu mogą uczestniczyć w zajęciach, co stanowi okazję do obserwacji oraz pokazania przez ucznia prac i odkryć. Szkoła w Augustowie w nauczaniu stacjonarnym ma  ponad 40  uczniów i  ponad 100 uczniów  z województwa w nauczaniu  domowym.

Dzieci z nauczania domowego z rodzicami odwiedzają szkołę zazwyczaj 2 razy w miesiącu, korzystają z konsultacji, warsztatów, i przyjeżdżają na egzamin roczny. Zasadniczo ich naukę organizują rodzice, skrzykując się w pobliżu miejsca zamieszkania i tworząc mikro szkoły.

Łomżyńscy prelegenci: Magdalena i Jan Kołakowscy przedstawili potrzebę i koncepcję zorganizowania mikro szkoły Montessori „Dom Empatii” w Łomży, współpracującej na zasadach partnerskich ze Szkołą Montessori w Augustowie. Dr Monika Surawska ukazała spojrzenie na pedagogikę dr Marii Montessori z perspektywy psychologa i mamy absolwenta Przedszkola Montessori „Przystań” w Łomży. Na zakończenie w panelu dyskusyjnym udział wzięły mamy. Katarzyna Olk i Katarzyna Kapaon zorganizowały i prowadzą mikro szkołę „Łąka” w Ostrołęce. Marta Zielińska, nauczyciel i mama, przedstawiła doświadczenie z edukacji domowej dwóch córek. Ewa Dańska udzielała praktycznych wskazówek i podpowiedzi w zakresie organizacji mikro szkoły i odpowiadała na pytania, więc uczestnicy mieli temat do żywej dyskusji w kuluarach.

Opr. Mirosław R. Derewońko

tel. red.  696 145 146

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę