Ministerstwo Infrastruktury o kolei do Łomży
Na decyzję o losy linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko przyjdzie nam poczekać do końca przyszłego roku. Taki termin pada w odpowiedzi na nasze pytania, jakie otrzymaliśmy z ministerstwa infrastruktury.
W środę 26 czerwca br. na słynnej już konferencji prasowej Premier Donald Tusk mówił o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Sporo uwagi poświęcił lotnisku w Baranowie, mniej komponentowi kolejowemu. O tej części opowiadali minister infrastruktury Dariusz Klimczak, a szczególnie podsekretarz stanu w resorcie Piotr Malepszak.
Z konkretów jakie wówczas usłyszano, to realizacja „Y”, czyli linii z Warszawy do Łodzi, a następnie do Wrocławia i do Poznania. W dłuższej perspektywie obiecano w 100 minut dojechać do stolicy z kilku głównych miast Polski.
Reszta komponentu kolejowego, w tym szprycha nr 3 Ostrołęka – Łomża – Giżycko miały zostać poddane analizie. Wielokrotnie podkreślano, że ministerstwo w pracach nad projektami interesują liczby.
Które szprychy nie będą realizowane pytał dziennikarz TOK.FM Piotr Jaszczyk? „Będziemy podejmować decyzje co do tych linii, gdy zapoznamy się z wynikami studium” - odpowiadał wiceminister.
Zapytaliśmy więc ministerstwo infrastruktury co dalej z linią nr 29, skoro wykonane było już Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i od dawna czekamy na wariant inwestorski.
Jak się okazało, prace studialne, w ramach których wykonano Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla budowy linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko zakończono w marcu 2024 roku.
„Jednocześnie spółka CPK rozpoczyna prace, które mają na celu ewaluację przyjętych korytarzy linii kolejowych, m.in. w zakresie spodziewanego ruchu pociągów, liczby pasażerów i parametrów technicznych" - pisze rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska. „Wspomniana ewaluacja będzie podstawą do podejmowania decyzji dotyczącej kierunków i kolejnych priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury transportu kolejowego. Działania te będą uwzględniały m. in. położenie linii na ciągach europejskich, stopień zaawansowania projektów oraz dostępność ewentualnych alternatywnych rozwiązań albo możliwość poprowadzenia linii po danym śladzie”.
Wspomniane analizy mają być prowadzone we współpracy z PKP PLK SA, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 r. Musimy zatem poczekać nie tylko na decyzję jak, ale na podstawową, czy. Już na konferencji prasowej wiceminister Malepszak mówił o wykorzystywaniu w niektórych przypadkach alternatywnych połączeń, np. drogowych. Podobną myśl, jak widać, powórzono w odpowiedzi dla 4lomza.pl.
-
Wariant inwestorski kolei szybkich prędkości później
-
CPK po raz kolejny przesuwa termin wariantu kolei
-
Będą analizować, którędy kolej do Łomży
-
Dalej nie wiadomo co z koleją CPK przez Łomżę
-
Petycja samorządów do premiera Tuska o budowę kolei
-
Nowa mapa przebiegu kolei CPK do Łomży
-
Kolej przez Łomżę, obok czy wcale?
-
Kolej CPK przez Łomżę na zakręcie