Łomżyńskie Centrum Medyczne leczy od 25 lat
- Politycy nam nie pomogli, a wręcz przeciwnie. Często TKM – wspominała założycielski rok 1999 kardiolog dr Anna Pędzińska na konferencji jubileuszowej Łomżyńskiego Centrum Medycznego. Z mężem pediatrą i specjalistą medycyny rodzinnej dr. Waldemarem Pędzińskim i ginekologiem dr. Maciejem Skrętkiem stworzyła w Łomży nową jakość w lecznictwie, konkurencyjną do państwowej służby zdrowia. Zaczynali przy ulicy Makowej od kilku pacjentów, a dzisiaj ŁCM przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego ma 8 i pół tysiąca ludzi, deklarujących chęci korzystania z wiedzy i doświadczenia personelu medycznego. Na ponad 60 pracowników ŁCM około dwóch trzecich stanowią lekarze, specjaliści i pielęgniarki.
Wtorkowa konferencja odbyła się w klubiku w podziemiach 3. września. Miała częściowo charakter wspominkowo-historyczny, a w dużej mierze medyczno-profilaktyczny. Dr Waldemar Pędziński na podstawie 4 tomów publikacji o ŁCM, obszernie zilustrowanych zdjęciami, przybliżył dzieje spółki kapitałowej, której jest prezesem 25 lat. Za organizację pracy podmiotu leczniczego i zarządzanie w ŁCM odpowiada dr Bartosz Pędziński. 41-letni syn Doktorostwa to absolwent SP 4, Katolickiego LO w Łomży i kierunku zdrowie publiczne w Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Dodajmy, że po doktoracie w UMB został adiunktem w Białymstoku. Dzieli się ze studentami i lekarzami wiedzą akademicką i doświadczeniem. Nowoczesny w kształcie architektonicznym budynek ŁCM wpisał się w krajobraz ulicy Kardynała Wyszyńskiego od 2015 r. Wśród specjalistów, służących fachową pomocą chorym, byli lub są znani lekarze, jak np. internistki Irena Szantula i Barbara Szantula, pediatra neonatolog Bożena Florczyk, reumatolog Wojciech Bąkowski, kardiolog Anna Pędzińska. Podczas konferencji dr Pędzińska omówiła ważność współpracy lekarza rodzinnego ze specjalistami i wczesnych badań laboratoryjnych przy niewydolności nerek, niedającej objawów i podstępnie prowadzącej do zgonu.
Pilotaże i współpraca z wiodącymi ośrodkami
Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, m.in., że niewydolność serca rozwija się aż u 30% pacjentów po zawale. 10% osób powyżej 70. roku życia ma nieleczone migotanie przedsionków, co prowadzi do udarów. Dr Pędzińska zapewniła, że można tym zjawiskom przeciwdziałać, stosując prawidłową diagnostykę i bardzo nowoczesne leki, na szczęście, również refundowane. Z ciekawostek na temat ŁCM podajemy, że każdego dnia udziela się 322 porad, jakimi służą: lekarze, pielęgniarki, położne, dietetycy czy fizjoterapeuci, co obejmuje też wystawianie i przedłużanie recept online, w ok. 40%.
10 koordynatorek w ŁCM pomaga pacjentom, przypominając telefonicznie o zleconych badaniach i terminach wizyty u lekarzy rodzinnych i specjalistów. - Ludzie żyją coraz dłużej i jest coraz więcej chorób przewlekłych – wyjaśnia dr Bartosz Pędziński, wskazując obszary działania: kardiologiczny, diabetologiczny, pulmonologiczny, endokrynologiczny, nefrologiczny. Problemem ochrony zdrowia jest to, że pacjent często czuł się zagubiony wśród wielu specjalistów, więc powstała koordynowana opieka medyczna, by zebrać informacje i ustalić indywidualny plan leczenia. W tym celu odbywają się konsultacje między lekarzem rodzinnym a lekarzem specjalistą. Lekarze rodzinni ŁCM zlecają badania, które do tej pory zlecali tylko specjaliści, co skraca czas oczekiwania do kilku tygodni.
Na przykład, uczestnictwo ŁCM w pilotażu sprawia, że specjaliści Instytutu Kardiologii w Aninie oglądają i konsultują wyniki pacjentów z Łomży, mających wagę, ciśnieniomierz, EKG, co nie wymaga obecności w gabinecie. To, że ktoś więcej waży, nie zawsze oznacza, że przytył, tylko że ma obrzęki. Tak zwane triażowanie pozwala zdecydować o potrzebach zdrowotnych pacjentów i wdrożyć opiekę aktywną, nie czekając, aż człowiek zachoruje i trafi do szpitala. W ŁCM od 2018 r. wprowadzono międzynarodowy pilotaż, służący właśnie usprawnieniu koordynacji, zaś rok później wprowadzono telemedycynę: komputery na każdym biurku lekarza, a dokumentacja i wyniki badań w bazie komputerowej, przez co opisy radiologiczne wykona centrum w Łodzi, a EKG w Dęblinie. Call center w Łomżyńskim Centrum Medycznym zaczęło działać jeszcze w 2019 r., co wyprzedziło ogromne zamieszanie, jakie zapanowało w całej Polsce podczas pandemii covid-19 w 2020 r. i 2021 r., kiedy lekarze rodzinni udzielali porad przez telefon. W ŁCM jest aparat EKG, w którym sztuczna inteligencja AI rozpoznaje rytm serca pacjentów, co skraca czas potrzebny do analizy całego zapisu. Czy lekarze w dobie takiej technicyzacji sprzętu, metod i procedur okażą się zbędni...? Zdaniem dr. Bartosza Pędzińskiego – nie, bo specjalista rozpoznaje, jakie są te rytmy i jakie wdrożyć leczenie.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
-
Doktor Wojciech Bąkowski – Łomżyński Doktor Judym
-
W PWSIiP będą dyskutować o opiece zdrowotnej
-
Telemedycyna ŁCM i elektroniczne recepty w Łomży
-
Opieka koordynowana w Łomży
-
Otwarcie Ośrodka Leczenia Osteoporozy
-
Mama i tata poznają Akademię Rodzica w Łomży
-
Lekarze z PZ jeszcze czekają z decyzją o zamknięciu gabinetów
-
Akademia Rodzica ŁCM wspiera szkołę rodzenia