„Sztandarową marką grupy Van Pur jest piwo Łomża”
Po prawie 2 i pół roku Van Pur i Browar Łomża zakończyły współpracę sponsoringową z drużyną piłki ręcznej z tytułem wicemistrza Europy. - Wdzięczność większa jak żal – ocenił prezes Bertus Servaas, prezes KS Łomża Industria Kielce, dziękując za wzorową współpracę. - Sytuacja kadrowa i personalna w Browarze Łomża jest stabilna – zapewnił nas Dawid Błaszczyk, zastępca dyrektora marketingu Van Pur, kiedy zapytaliśmy, czy rezygnacja ze sponsorowania nie oznacza kryzysu w Spółce. - Spółka Van Pur nie ma żadnych powodów, aby zmniejszać w tym zakładzie zatrudnienie.
Klub Sportowy Vive Handball Kielce S.A 9. listopada ogłosił w komunikacie: „Relacje od początku układały się wzorowo, jednak sytuacja ekonomiczna zmusiła naszego partnera do podjęcia decyzji o zaprzestaniu sponsorowania Klubu. Staramy się zrozumieć położenie firmy Van Pur i dlatego rozstajemy się z wzajemną życzliwością i wdzięcznością za dotychczasowe zaangażowanie oraz za decyzję o sponsoringu, podjętą w trudnym czasie pandemii” – uzasadniał prezes Bertus Servaas. Z racji sformułowań: „sytuacja ekonomiczna” i „położenie Van Pur” poprosiliśmy Spółkę o rozmowę.
Mirosław R. Derewońko: - Proszę wyjaśnić, jakie były przyczyny rezygnacji ze sponsorowania drużyny Łomża Industria Kielce przez Spółkę Van Pur, do której należy Browar Łomża.
Dawid Błaszczyk, zastępca dyrektora marketingu Van Pur S.A.: - Nasza współpraca rozpoczęła się w szczególnym czasie pandemii koronawirusa, kiedy kielecka drużyna stanęła w obliczu wielu poważnych wyzwań – m.in., zawieszenia rozgrywek przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce oraz Europejską Federację Piłki Ręcznej (EHF). Nie było wówczas pewne, jakie będą dalsze losy drużyny i sportu zawodowego w ogóle, dlatego postanowiliśmy przyjść z pomocą, jako sponsor. Po dwóch latach jesteśmy – na szczęście – w innej sytuacji, dlatego też uznaliśmy naszą misję za zakończoną i przekazujemy ją kolejnym firmom, które będą mogły wzmocnić renomę swoich marek na mocnym fundamencie, jaki udało się w Kielcach stworzyć.
MRD: - Jak wygląda sponsorowanie przez Browar Łomża / Van Pur drużyny piłkarskiej ŁKS 1926 Łomża? Czym spółka kieruje się, finansując sport?
Dawid Błaszczyk: Van Pur współpracuje z klubami sportowymi, skupionymi wokół naszych browarów. Takim przykładem jest, między innymi, ŁKS z Łomży. Chcemy być częścią lokalnych społeczności, a tym samym wspierać mieszkańców w ich sportowych ambicjach. Naszą pomoc przekazujemy zarówno w postaci finansowej, jak i produktowej. W ofercie marki Łomża znajdują się również piwa z 0% zawartością alkoholu, które są idealne dla sportowców – smakują jak prawdziwe piwo, a nie zawierają alkoholu.
MRD: - Na stronie Van Pur czytamy, że macie 1 200 osób załogi - ile z nich pracuje w zakładzie w Łomży? Której grupy zawodowej w Browarze Łomża jest najwięcej?
Dawid Błaszczyk: W Browarze w Łomży zatrudnionych jest bezpośrednio około 160 osób. Największa ich część jest zaangażowana w procesy produkcyjne. Sytuacja kadrowa i personalna w Browarze Łomża jest stabilna. Spółka Van Pur nie ma żadnych powodów, aby zmniejszać w tym zakładzie zatrudnienie.
MRD: - Czy nadal aktualna jest liczba miliona hektolitrów produkcji piwa Łomża, podana na stronie Browaru Łomża? Czy to jest 100 milionów litrów z Łomży w 2021 roku, czy 2022 roku?
Dawid Błaszczyk: - Browar w Łomży jest jednym z największych zakładów produkujących piwo w Van Pur S.A., z dużym potencjałem do dalszego rozwoju. W 2022 roku produkcja łomżyńskiego Browaru jest rekordowa, co jest wprost związane z rosnącą pozycją naszej flagowej marki Łomża na polskim rynku. Podana na stronie Van Pur informacja o milionie hektolitrów rocznej produkcji Browaru Łomża oznacza wydajność zakładu. Rok 2021 był dla łomżyńskiego browaru bardzo dobry, zaś w roku 2022 produkcja jest rekordowa.
MRD: - Jaka jest wiodąca marka Browaru Łomża? Z czego produkujecie piwo Łomża?
Dawid Błaszczyk: - Sztandarową marką Browaru Łomża, jak i całej grupy Van Pur, jest marka piwa Łomża. Niezmiennie podstawowymi składnikami do warzenia piwa są: słód jęczmienny, woda i chmiel.
MRD: - Słynna była zabawna kampania łomżingu z 2013 r. i następne odsłony. Czy prowadziliście Państwo inne kampanie krajowe? Gdzieś dostrzegłem teraz nawet nazwisko Adama Woronowicza.
Dawid Błaszczyk: - W roku 2021 marka Łomża przeszła gruntowną przemianę, której elementem jest również nowa platforma komunikacyjna „Łomża, w swoim tempie”. W komunikacji marka odwołuje się do nieśpiesznego czerpania przyjemności z wolnych chwil, jednocześnie podkreślając wyjątkową jakość piwa z lokalnego browaru. Utrzymane w lekko abstrakcyjnym duchu spoty reklamowe, opowiadają z przymrużeniem oka historie, które dotyczą radosnego czasu z przyjaciółmi, spędzanego na łonie kojącej natury. Głównym narratorem filmów jest wybitny aktor Adam Woronowicz. W minionym tygodniu kampania reklamowa Łomży została nagrodzona najważniejszym wyróżnieniem w międzynarodowym świecie reklamy – EFFIE 2022.
MRD: - Czy planujecie inwestycje w Browarze Łomża, rozbudowę, nowy produkt, jakąś nowinkę technologiczną?
Dawid Błaszczyk: - Browar Łomża jest na bieżąco modernizowany, w celu poprawy efektywności produkcji oraz optymalizacji kosztów, co w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej jest szczególnie istotne.
Mirosław R. Derewońko: - Dziękuję za rozmowę w optymistycznym i uspokajającym tonie na temat Browaru Łomża, jego załogi i losów zakładu. Pozdrawiamy Panią prezes Jagodę Iwańczuk.
Postscriptum. Browar Łomża produkuje piwo od 1968 roku. Był zakładem państwowym i należał do Przedsiębiorstwa Przemysłu Spożywczego (PPS). Od 2007 r. do 2011 właścicielem browaru w Łomży była firma Royal Unibrew z Danii, która połączyła się z firmą Van Pur z Rakszawy. Spółka posiada 6 browarów w: Rakszawie, Łomży, Zabrzu, Koszalinie, Jędrzejowie i Braniewie.
Łomża Vive Kielce od nowego sezonu część domowych meczów Superligi rozegra w Łomży
Nordic łomżing, czyli Łomża zimą
_Royal Unibrew może połączyć się z Van Purem
Rutkowski - „za moich czasów nikt nie myślał o zwolnieniach”
Zmiany w zarządzie Browaru Łomża