Nowa ekspresówka (Via Carpatia) przez Grajewo?
Rząd wytyczył nową drogę ekspresową od Ełku po Knyszyn pod Białymstokiem. Na mapie to linia prosta... przez Grajewo. Jak podano w komunikacie rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych zmieniono ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości trasy via Carpatia drogą o wysokich parametrach. Dzięki nowemu odcinkowi S16 powstanie połączenie międzynarodowych szlaków drogowych via Carpatia i via Baltica.
Pieniądze i Via Baltica do Łomży będą – zapewnia MIiB i GDDKiA
- Proszę przyjąć zapewnienie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, naszego ministra Andrzeja Adamczyka, że przedsięwzięcie jest priorytetem resortu i zadanie zostanie skierowane do realizacji w ramach posiadanych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego i Programu Budowy Dróg Krajowych czyli w ramach 107 miliardów złotych – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas posiedzenia poselskiego zespołu ds. budowy obwodnicy Łomży i S61. Obecna na nim Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniała że drogowcy do ogłaszania przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica – według nowych wymogów prawa zamówień publicznych – będą gotowi w IV kwartale tego roku.
Kolejne przetargi na północne odcinki Via Baltica... i plany obwodnicy Łomży
GDDKiA oddział w Białymstoku ogłosiła przetargi na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna (8km) oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od obwodnicy Suwałk do Budziska (24,8 km). Oba zadania mają przewidziane dofinansowanie unijne w ramach CEF – projektu „Łącząc Europę” i mają być zrealizowane do końca 2020 r. Póki co nie wiadomo kiedy będą ogłaszane przetargi na łomżyńskie odcinki Via Baltica. GDDKiA opublikowała natomiast dokumentację z Koncepcją Programową części obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu z drogą do Ostrołęki, przez węzeł Nowogród, nowy most na Narwi po węzeł Kolno w Kisielnicy.
Via Baltica - przetargi na odcinki do Szczuczyna
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ogłosiła przetarg ograniczony na projekt i budowę 63 kilometrów drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Szczuczyna do Raczek. W pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a do drugiego etapu zaproszonych zostanie maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie gwarantowała możliwość wywiązania się z realizacji zlecenia. GDDiKA podaje, że podpisanie umowy z wybranymi wykonawcami przewiduje w trzecim kwartale 2017 r., a zakończenie robót budowlanych w II połowie 2020 r.
Za 3 miesiące kompletna dokumentacja do przetargów na całą Via Baltica
- Do końca czerwca powinna być gotowa dokumentacja dotycząca przygotowań do budowy drogi S61 Via Baltica - poinformował PAP dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jerzy Doroszkiewicz przypomniał, że cała droga S61 jest ujęta w rządowym programie budowy dróg krajowych i autostrad i – jak się wyraził - „(...) mam nadzieję, że któregoś dnia dostaną decyzję o potwierdzeniu finansowania”. To konieczne, by można było ogłaszać przetargi na budowę. Jeszcze nie wiadomo, kiedy to będzie miało miejsce.
Via Baltica „do realizacji”, ale nie nasze odcinki
Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu zostaną ogłoszone przetargi na projektowanie i budowanie brakujących odcinków Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. To odcinek wytyczanej także przez Łomżę drogi ekspresowej S61, który uzyskał współfinansowanie ze środków instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Jak przekazuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, został on „już skierowany do realizacji”. Także Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA podaje, że w przygotowaniu są przetargi na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Suwałki – Budzisko. - Czekamy na zgodę Generalnego Dyrektora – mówi. Co z przetargami na pozostałe – tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica? Na razie nic nie wiadomo!
Kołakowski prosi ministra: pozwólcie ogłaszać przetargi na Via Baltica
Poseł Lech Kołakowski chce, aby minister infrastruktury i budownictwa wyraził zgodę na ogłaszanie przez GDDKiA przetargów na budowę Via Baltica na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn z obwodnicą Łomży. W wysłanym w ubiegłym tygodniu liście poseł przytacza sześć argumentów, które – jego zdaniem – przemawiają za rozpoczęciem inwestycji już teraz. Kołakowski przekonuje ministra Andrzeja Adamczyka, że GDDKiA jest gotowa do ogłaszania przetargów, „które umożliwiłyby płynne przejście do kolejnych etapów prac zmierzających do budowy drogi” i podkreśla, że nawet ogłoszenie przetargów dziś będzie obciążać wydatkami Skarb Państwa dopiero począwszy od 2019 roku.
Koncepcja Programowa na kolejny fragment S61 do oceny ekspertów
W poniedziałek w siedzibie białostockiego oddziału GDDKiA odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) poświęcone Koncepcji Programowej 17-kilometrowego odcinka S61 od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). To tzw. zadanie drugie z sześciu na jakie podzielono Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. GDDKiA udostępniła już materiały przygotowane przez projektantów. Na tym odcinku drogi przewidziano budowę jednego węzła drogowego „Śniadowo” w okolicach wis Tyszki Nadbory oraz Miejsca Obsługi Podróżujących w okolicach wsi Chomentowo.
Via Baltica będzie...
Na razie nie ma żadnych sygnałów, aby planowana Via Baltica przez Łomżę miała być ograniczona do drogi jednojezdniowej - miał zapewniać Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie w środę odbyły się pierwsze posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), analizujące Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. W posiedzeniu ZOPI uczestniczył m.in. Lech Szabłowski, wicestarosta łomżyński, który dopytywał także o to, jaki jest dalszy harmonogram budowy tej ekspresówki.
Pierwsze koncepcje programowe Via Baltica do zatwierdzenia
Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61 zostaną dziś przedstawione Zespołowi Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) w siedzibie białostockiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To odcinki drogi prowadzące na północ od Łomży - od węzła Kolno – do obwodnicy Stawisk, i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna.
Via Baltica vs. Via Carpatia
Ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji podpisali „deklarację” na rzecz Via Carpatia. „Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci” - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Via Carpatia ma ciągnąć się od Budziska przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów po Barwinek. Poprowadzenie takiego korytarza może rodzić pytania o zasadność budowy drogi wytyczonej przez Łomżę, tym bardziej, że dziś na szlaku Via Carpatia jest dziura - odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ani przez polski rząd do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023. Ministerstwo zapewnia, że „białostocka” Via Carpatia nie zaszkodzi „łomżyńskiej” Via Baltica.
Klub parlamentarny PiS chce szybszej budowy obwodnicy Łomży
Stanowisko w sprawie przyspieszenia budowy drogi ekspresowej S 61, zwanej Via Baltica, w tym obwodnicy Łomży, przyjęło kilkudziesięciu posłów Prawa i Sprawiedliwości w Hotelu Gromada w Łomży podczas posiedzenia wyjazdowego klubu parlamentarnego PiS. Przemawiał do nich, m.in., biskup Tadeusz Bronakowski, ale o czym – trudno napisać, bo na salę nie wpuszczano dziennikarzy. Na chwilę weszli operatorzy kamer i fotoreporterzy, reszta tłoczyła się w korytarzu między salami. Organizatorzy nie kryli, że spotkanie służy głównie promowaniu Anny Anders (lat 65) na senatora.
Via Baltica przez Łomżę - rząd nie ma pieniędzy
W najbliższych trzech - czterech miesiącach na pewno nie będą ogłaszane przetargi na poszczególne odcinki Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez obwodnicę Łomży po Szczuczyn. W tym roku też raczej nie – mówił Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy i budowę dróg. - Realnie, to raczej przyszły rok mogły być tym, który będzie otwierał te następne kroki w tym procesie – dodawał pytany kiedy ruszy budowa Via Baltica, dodając, że podstawowym mankamentem jest brak środków. - Na pewno taka wola jest – zapewniał Szmit w Łomży.
Via Baltica do 2023 r.? Wiceminister Szmit: „Myślę, że tak się stanie”
Via Carpatia „to raczej nie jest perspektywa najbliższych lat”, prace przy trasie Via Baltica są „najbardziej zaawansowane”, a na pytanie czy droga powstanie w całości do 2023 r. odpowiedział „myślę, że tak się stanie”. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych udzielił wywiadu Gazecie Współczesnej w sprawie planów budowy dróg w północno-wschodniej Polsce.
Ekspresówką od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy
GDDKiA podpisała umowę na budowę 16-kilometrowy fragmentu ekspresowej „ósemki” pomiędzy węzłem „Poręba”, a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. - Tym samym z chwilą rozpoczęcia sezonu budowlanego w realizacji będą wszystkie brakujące odcinki S8 pomiędzy Wyszkowem a Białymstokiem. W sumie 83 km na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego – podkreśla Rafała Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku. Cała ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy ma być gotowa w 2018 roku.
Stanowisko PiS w sprawie Via Baltica
„Pragniemy przyspieszyć budowę rozpoczętych inwestycji drogowych i kolejowych oraz zrealizować te, które pozostają jeszcze w sferze projektów i uzgodnień” - to oficjalne stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego. W piątek w Suwałkach odbyło się posiedzenie wyjazdowe posłów i senatorów PiS w trakcie którego je przyjęto. Dotyczy ono m.in. Via Baltica przez Łomżę. PiS przede wszystkim krytykuje poprzednio rządzącą w kraju koalicję PO-PSL.
„Jest wola polityczna”...
„Jest wola polityczna”, aby budować drogę Via Carpatia. „Chcemy, aby stała się ona jednym z najważniejszych szlaków w Polsce i tej części Europy” - mówił kilka dni temu Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Droga z Węgier przez Słowację i Polskę miałaby prowadzić na Litwę. U nas miałaby pokrywać się z planowaną S19 od Rzeszowa przez Lublin po Białystok, po czym dalej na północ prowadziłaby do Augustowa i Suwałk. Takie zdefiniowanie „woli politycznej” może budzić podejrzenia o przyszłość łomżyńskiej Via Baltica. Póki co mamy zapewnienie, że „podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa działania są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza trasy Via Baltica, którego częścią będzie droga ekspresowa S61” (od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą – dop. red.).
Koncepcje Via Baltica czekają na zatwierdzenie
Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku kończą już analizy opracowanych tzw. „koncepcji programowych” na 6. odcinków drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Jeszcze w lutym mają odbyć się pierwsze posiedzenia Zespół Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy Dyrektorze Oddziału w Białymstoku, a do końca maja mają one przejść ocenę KOPI czyli Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Oczekuje się, że jako pierwszy całą procedurę przejdzie odcinek obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód (skrzyżowanie z drogą do Ostrołęki w okolicach Sierzput Młodych) po węzeł Kolno w Kisielnicy. Najważniejsza jego częścią jest ponad kilometrowej długości most przez Narew.
Ostatni kawałek białostockiej S8
GDDKiA w Białymstoku podpisała we wtorek umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej odcinka „ósemki” pomiędzy granicą województwa podlaskiego a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. To ostatni brakujący kawałek białostockiej S8. 9,4 km drogi ekspresowej i około 24 kilometry dróg serwisowych za niemal 250 milionów złotych zbudować ma firma POLAQUA.
Hipokryzja wokół obwodnicy Łomży
W nocy z piątku na sobotę Sejm uchwalił budżet państwa na 2016 roku. W trakcie głosowań posłowie PiS odrzucili ponad 300 poprawek zgłoszonych przez opozycję. Wśród nich była m.in. poprawka zapisująca 5 mln zł na „prace projektowe” obwodnicy Łomży. Szybko po głosowaniach regionalni posłowie PO zarzucili tym z PiS, że są hipokrytami. Ci odpowiadają tym samym epitetem twierdząc, że posłowie PO mieli czas by obwodnicę i Via Baltica zbudować. W politycznej wrzawie nie chodzi o to by obwodnicę nam zbudować, ale wykazać kto jest gorszy. Po raz kolejny regionalni i lokalni politycy przedkładają partyjne waśnie nad interesy mieszkańców regionu wykazując się przy tym co najmniej brakiem wiedzy.