Stanowisko PiS w sprawie Via Baltica
„Pragniemy przyspieszyć budowę rozpoczętych inwestycji drogowych i kolejowych oraz zrealizować te, które pozostają jeszcze w sferze projektów i uzgodnień” - to oficjalne stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego. W piątek w Suwałkach odbyło się posiedzenie wyjazdowe posłów i senatorów PiS w trakcie którego je przyjęto. Dotyczy ono m.in. Via Baltica przez Łomżę. PiS przede wszystkim krytykuje poprzednio rządzącą w kraju koalicję PO-PSL.
„W 2009 roku, za ówczesnych rządów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego, zmianie uległy plany budowy tzw. Via Baltica, planowanej pierwotnie wzdłuż drogi krajowej nr 8, a więc przez Białystok i Suwałki. Przyjęte rozporządzenie zatwierdziło docelowy przebieg Via Baltica wzdłuż drogi ekspresowej S61, a więc nowym śladem przez Łomżę, Ełk i Suwałki, do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku. Konsekwencją tej zmiany było zaprzestanie modernizacji drogi łączącej Białystok i Augustów. Środki finansowe, w kwocie niemal 2 mld złotych, przeznaczone na budowę dróg ekspresowych zostały zabrane w celu realizacji innych inwestycji. Brakuje oczekiwanych wyników prowadzonych prac w zakresie infrastruktury drogowej. Droga ekspresowa S8 przebiegająca od Wrocławia do Białegostoku budowana jest z dużym opóźnieniem. Prace nad częścią Via Baltica prowadzącą przez Łomżę pozostają w sferze zapowiedzi.”
Dalej parlamentarzyści partii rządzącej piszą, że „podobnie jest w przypadku budowy obwodnic dużych miast” , a kolejowa „Rail Baltica pozostaje wciąż bardziej w sferze planów niż ich realizacji”.
- Dotychczasowa władza ignorowała potrzeby komunikacyjne mieszkańców Podlasia – piszą parlamentarzyści PiS podkreślając, że „mimo składanych deklaracji zadania te nie były dla rządu PO-PSL priorytetowe”.
Politycy PiS zapewniają, że oni rozwój infrastruktury komunikacyjnej w tzw. Polsce Wschodniej traktują „jako kluczowy dla jej przyszłości”.
- Pragniemy przyspieszyć budowę rozpoczętych inwestycji drogowych i kolejowych oraz zrealizować te, które pozostają jeszcze w sferze projektów i uzgodnień – brzmi ostatnie zdanie oficjalnego stanowiska Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego.