czwartek, 27 lipca 2017 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Od służącej do pani w operowym wydaniu

Wystawienie opery „La serva padrona” G. B. Pergolesiego podczas XXIV Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża przyciągnęło do auli Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości komplet publiczności. Wystąpili soliści poznańskiego Teatru Wielkiego i grająca na instrumentach z XVIII wieku oraz ich wiernych kopiach Masovia Baroque Orchestra.
– Pergolesi był reformatorem sztuki wokalnej i zarazem mistrzem opery komicznej – mówi dyrektor artystyczny festiwalu Jacek Szymański. – Dlatego uznałem, że trzeba pokazać łomżyńskiej publiczności tę operę w świetnej obsadzie i z zespołem muzyki barokowej!

Trudno już wyobrazić sobie festiwal Drozdowo-Łomża bez opery. Rok temu było więc „Wesele Figara” Mozarta, tym razem Jacek Szymański zaproponował wcześniejsze dzieło z XVIII wieku, prekursorskie dla rozwoju opery komicznej. Łomżyńska publiczność miała już okazję widzieć „La serva padrona” przed dwoma laty w wykonaniu orkiestry Filharmonii Kameralnej, jednak tamta wersja miała inną obsadę, odmienny zestaw instrumentów oraz była śpiewana po polsku. 
– „Służąca panią” jest komiczną operą kameralną na sopran, bas i rolę niemą – wyjaśnia Andrzej Ogórkiewicz. – Akurat w tym naszym przedstawieniu Vespone śpiewa arię i mówi, wyjaśniając całą intrygę, bo śpiewamy przecież w języku oryginału, po włosku. 
Podczas dwóch aktów słuchacze mieli okazję obserwować doktora Uberto (Andrzej Ogórkiewicz) zmagającego się z krnąbrną i tyranizującą go służącą Zerbiną (Barbara Gutaj). Świadkiem tych scen jest służący Vespone (kontratenor Tomasz Raczkiewicz), który staje się w końcu centralną postacią miłosnej intrygi uknutej przez Zerbinę: udając jej narzeczonego, kapitana di Tempestę, zmusza bowiem Uberto do wyznania miłości przebiegłej służącej, która w ten sposób staje się panią domu.
Pełną humoru wartką akcję i liczne arie dopełniała muzyka, wykonana na instrumentach nastrojonych o pół tonu niżej niż obecnie, czyli tak jak grano za czasów Pergolesiego. 
– Instrumentaliści wykorzystują instrumenty historyczne z epoki, bądź ich kopie, a na pewno brzmienie dźwięku z tamtych czasów, poprzez zastosowanie strun z jelit baranich – wyjaśnia Jacek Szymański. – Dochodzi do tego obniżony strój i mamy to wykonane tak, jak przed wiekami!
– Takie tradycyjne wykonanie staje się obecnie czymś standardowym, jeżeli mówimy o muzyce XVIII wieku – dodaje koncertmistrz Mikołaj Zgółka. – Estetyka zmienia się w każdej płaszczyźnie naszego życia, w muzyce również, co uwarunkowane jest sprzętem i sposobem myślenia, tzn. korzystano wtedy z zupełnie innych instrumentów i wykonywano muzykę w zupełnie inny sposób. Staramy się więc przybliżać słuchaczom wierny obraz tego, w jaki sposób była ona wykonywana.
Na oryginalnych instrumentach z XVIII wieku grali: skrzypek Juliusz Żurawski, altowiolistka Ewa Pilarska i kontrabasista Krzysztof Sokołowski. Klawesynistka Mariola Bryłowa, wiolonczelista Bartosz Kokosza i pierwszy skrzypek Mikołaj Zgółka wykorzystali współczesne kopie dawnych instrumentów, ale wykonane tak jak kiedyś, bo na przykład skrzypce koncertmistrza to kopia włoskiego instrumentu z XVII wieku, wykonana przez wybitnego lutnika Krzysztofa Krupę po dwóch latach badań, przygotowywania projektu i dobierania materiałów. 
– Samo brzmienie orkiestry jest zupełnie inne niż dzisiejsze – ocenia Andrzej Ogórkiewicz. – Od premiery graliśmy to w stroju barokowym, później mieliśmy dwa spektakle z dzisiejszą orkiestrą i to nie brzmiało – wróciliśmy więc do orkiestry barokowej!

Wojciech Chamryk

Barbara Gutaj (Zerbina)
Aula PWSIiP w Łomży szczelnie wypełniona
Jacek Szymański, dyrektor Festiwalu
Jacek Szymański, dyrektor Festiwalu
Aula PWSIiP w Łomży szczelnie wypełniona
Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto)
Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Barbara Gutaj (Zerbina) i Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Barbara Gutaj (Zerbina)
Barbara Gutaj (Zerbina)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Masovia Baroque Orchestra
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Barbara Gutaj (Zerbina)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto)
Barbara Gutaj (Zerbina)
Barbara Gutaj (Zerbina), Andrzej Ogórkiewicz (Uberto)
Barbara Gutaj (Zerbina), Andrzej Ogórkiewicz (Uberto)
Barbara Gutaj (Zerbina), Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Masovia Baroque Orchestra
Masovia Baroque Orchestra
Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Barbara Gutaj (Zerbina)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Barbara Gutaj (Zerbina)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Barbara Gutaj (Zerbina)
Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Barbara Gutaj (Zerbina)
Barbara Gutaj (Zerbina), Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Andrzej Ogórkiewicz (Uberto), Barbara Gutaj (Zerbina), Tomasz Raczkiewicz (Vespone)
Aula PWSIiP w Łomży szczelnie wypełniona
cz
pt, 07 lipca 2017 08:17
Data ostatniej edycji: 2017-07-07 08:42:05

 
Zobacz także
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0