Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Prezydent zarządził konsultacje społeczne w sprawie bulwarów i plaży

Główne zdjęcie
Wstępna koncepcja nowych bulwarów do plaży miejskiej skierowana do konsultacji społecznych

Przed miesiącem okazało się, że władze miasta przymierzają się do budowy dalszej części bulwarów nadnarwiańskich, a czwartek mają rozpocząć się oficjalne konsultacje społeczne czyli „badanie opinii mieszkańców” o tej inwestycji. Chodzi o około kilometrowej długości odcinek od portu do plaży miejskiej przy moście majora Henryka Dobrzańskiego ps. Hubal.

Bulwary nad Narwią na odcinku od portu w kierunku plaży miejskiej według koncepcji, która wygrała miejski konkurs w 2005 roku
Bulwary nad Narwią na odcinku od portu w kierunku plaży miejskiej według koncepcji, która wygrała miejski konkurs w 2005 roku

Na poprzedniej sesji radni miasta, na wniosek prezydenta, wpisali do budżetu jako zadanie opracowanie dokumentacji. Zgłaszający wniosek wiceprezydent Andrzej Garlicki przekonywał, że inwestycja jest potrzebna mieszkańcom i zapewniał, że nie będzie tak kosztowana jak ta pierwsza część, która kosztowała ok. 16 mln zł. Ten nowy etap ma kosztować ok. 4 mln zł „w czym jest też infrastruktura drogowa”.
Kwestia bulwarów od portu do plaży miejskiej – jak przekonywał wiceprezydent - jest niezwykle potrzeba, po pierwsze, aby zmienić „pół dziki standard” obecnej plaży, na której nie ma żadnej infrastruktury „i nie godzi się, aby w takich warunkach mieszkańcy z tego terenu korzystali.” Dodawał, że są tam problemy z parkingami, dojazdami, istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo komunikacyjne wyjeżdżających na ul. Sikorskiego w okolicach mostu. 

Plaża z atrakcjami?
Zgodnie z przedstawionym do konsultacji wstępnym projektem dojazd do plaży ma być poprowadzony w innym miejscu niż obecnie. Na dzisiejszym parkingu władze widzą zaplecze gastronomiczno – socjalne, gdzie będą sanitariaty z prawdziwego zdarzenia, ale także boisko i zewnętrzną siłownię. Przy nowej drodze do plaży władze planują miejsce na park linowy, który mógłby być dodatkową atrakcją. Niemniej jak zaznaczał wiceprezydent Garlicki, chcą, aby wykonał to prywatny przedsiębiorca. 
- Pozostaje tylko kwestia gruntów, ale przepisy, które uległy zmianie, klasyfikują to przedsięwzięcie jako cel publiczny i dają miastu możliwość w formie odszkodowawczej przejęcie tych terenów – mówi radnym Garlicki, zapewniając, że w swojej koncepcji planują minimalną ilość terenu przejąć, po to, aby wytyczyć tam szlak pieszo – rowerowy wraz z uregulowaniem nabrzeża na pewnym wyniesieniu, po to, aby plażę miejską połączyć z bulwarami i aby wszyscy mogli korzystać z uroków tego miejsca i podziwiać panoramę miasta, która z tej perspektywy jest najpiękniejsza. 

Generalnie plan jest taki, że w tym roku powstanie dokumentacja, a w przyszłym roku całość miałaby zostać skierowana do realizacji. Póki co, zgodnie z sugestiami radnych z ostatniej sesji, prezydent Łomży zdecydował się na rozpisanie konsultacji społecznych w tej sprawie. Przyjmowanie opinii i uwag do przedstawionego pomysłu zacznie się w czwartek 19 maja i potrwa do 9 czerwca. Przedostatniego dnia konsultacji mają się odbyć publiczne warsztaty konsultacyjne, a jeszcze przed wakacjami ma być opublikowany raport z przebiegu konsultacji i uwag jakie mieszkańcy zgłosili w ich trakcie.   

Długa historia bulwarów w Łomży
Próbę zagospodarowania łomżyńskiego nabrzeża Narwi podjął kilkanaście lat temu jeszcze prezydent Jerzy Brzeziński. Ogłoszono wówczas otwarty konkurs do którego zgłosiło się kilku projektantów z Polski. Specjalna komisja w 2005 roku wyłoniła zwycięzcę - architekta Krzysztofa Domaradzkiego wraz z zespołem planistów z Warszawy. W ramach nagrody to właśnie oni mieli otrzymać zlecenia z miasta na opracowanie dokumentacji. Prezydenta i architekta poróżnił zakres prac, które miały być objęte miejskim zamówieniem i ostatecznie projekt powstał dopiero pod koniec 2009 roku, przy czym opracowali go już inni specjaliści z Katedry Geoinżynierii Wydziału Inżynierii i Kształtowania Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zgodnie z nim bulwary nadrzeczne z chodnikiem i ścieżką rowerową miały ciągnąć się od ul. Zielonej do „starego” mostu w Piątnicy. Na wysokości ulicy Żydowskiej projekt przewidywał zbudowanie portu z nabrzeżem i mariny, natomiast w pobliżu ulicy Zjazd, w starorzeczu Narwi, zaprojektowano oczko wodne (1,5 m głębokości), które ma w przyszłości służyć modelarzom.
Dokumentację podzielono na dwie części i jedną z nich – tę z portem rzecznym – zrealizowano przy wsparciu środkami unijnymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Umowę o dofinansowanie podpisał jeszcze prezydent Brzeziński, ale umowę z wykonawcą już jego następca prezydent Mieczysław Czerniawski, któremu także udało się znacząco zwiększyć przyznane unijne wsparcie. Ostatecznie w maju 2013 roku, po niespełna dwóch latach budowy, mierzący nieco ponad 500 metrów bulwar z chodnikami i ścieżkami rowerowymi i port rzeczny z mariną, został oficjalnie oddany do użytku. Inwestycja kosztowała ok. 16 milionów złotych, przy czym ok. 70% to dofinansowanie unijne.
Prezydent Czerniawski zabiegał wówczas o uzyskanie unijnego wsparcia także na realizację drugiego etapu bulwarów - tego od portu w kierunku starego mostu, na który miasto miało kompletną dokumentację. Koszt przedsięwzięcia szacowany był na ponad 20 mln zł, ale wniosek nigdy nie zyskał akceptacji władz województwa i pieniędzy na realizację.

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę