poniedziałek, 21 sierpnia 2017 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Koleją z Łomży tylko do Białegostoku?

W nowym RPO województwa podlaskiego będą pieniądze na modernizację torów kolejowych z Łomży ale tylko do Białegostoku. Pieniędzy na odcinek trasy Śniadowo-Ostrołęka, zapewniający możliwość dojazdu nawet do Warszawy, nie będzie. Tak wynika z pisemnej odpowiedzi jaką poseł Lech Kołakowski uzyskał od Daniela Górskiego, dyrektora Departamentu Zarządzania RPO w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku.

Zbudowane jeszcze za cara linie kolejowe biegnące z Łomży  do Śniadowo przez Śniadowo z Łap do Ostrołęki są w fatalnym stanie technicznym. Już wiosną tego roku zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, umieściła obie linie nr 36 (Ostrołęka - Śniadowo - Czerwony Bór - Czarnowo - Kulesze Kościelne - Jamiołki - Sokoły - Łapy) oraz nr 49 (Śniadowo – Łomża) na liście linii kolejowych, które mają być przeznaczone do definitywnego zamknięcia wraz z końcem tego roku. Po protestach mieszkańców i samorządów obie linie z listy wykreślono, ale PKP podawał, że nie zamierza inwestować w remont torów do Łomży, bo to się nie opłaca. 
Zainwestowanie w kolej do Łomży latem zapowiedziały władze województwa podlaskiego obiecując środki unijne w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. Program teraz jest właśnie konsultowany. O choć nie ma załączonej do niego listy tzw. projektów kluczowych to z zapewniania jakie od dyrektora Daniela Górskiego otrzymał poseł Lech Kołakowski wynika, że takim projektem ma być m.in. modernizacja linii kolejowej do Łomży.
„W ramach budżetu w projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku  Śniadowo-Łomża oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo celem przywrócenia ruchu na trasie Białystok – Śniadowo” - zapewnia w imieniu marszałka województwa dyrektor Górski. - „W tej sprawie Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku prowadził już rozmowy z PKP PLK S.A. podczas spotkań m.in. dnia 24 lipca 2013 r. oraz 30 sierpnia  2013 r. „  

Warto zaznaczyć, że na formalnie nieczynnej dziś części linii kolejowej Łapy - Śniadowo pociągi mogą jeździć z prędkością 40 km/h – tak było podczas ostatniego przejazdu pociągu specjalnego z okazji 120. rocznicy wybudowania linii. Natomiast w znacznie gorszym stanie technicznym są  formalnie użytkowane odcinki Śniadowo – Ostrołęka i Śniadowo - Łomża (linia nr 49 ) czyli tory którymi do miasta docierają np. składy z węglem, gdzie dopuszczalna prędkość przejazdowa wynosi tylko 20 km/h. 

W ocenie kolejarzy jeśli w najbliższym czasie nie znajda się pieniądze na remont torowiska także na odcinku ze Śniadowa do Ostrołęki ta część linii będzie musiała być definitywnie zamknięta.

170627035826.png
cz
śr, 04 grudnia 2013 09:21
Data ostatniej edycji: 2013-12-04 09:22:05

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0