Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 22 maja 2025 napisz DONOS@

Matematyka do pokonania na maturze w I LO

Główne zdjęcie
Maturzyści: Natan Strzelecki i Michał Zaremba z I LO w Łomży

Prawie 1 000 maturzystek i maturzystów z liceów i techników w Łomży miało we wtorek 3 godziny na rozwiązanie 31 zadań podczas egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym. To tegoroczni abiturienci szkół średnich, a jeszcze około 300 osób zdaje maturę po roku lub więcej, chcąc uzyskać świadectwo dojrzałości lub poprawić wyniki. W I LO imienia Tadeusza Kościuszki to 162 osoby, głównie 19-letnie, wśród których są również dwaj uczniowie z klas matematycznych: Natan Strzelecki i Michał Zaremba. Rozmawiamy na słonecznej alejce pomiędzy dębami pamięci, jakie absolwenci sprzed lat posadzili przy zabytkowym gmachu swej ukochanej, 411-letniej Szkoły.

Natan Strzelecki wstał o 7. rano, zjadł śniadanie i przyjechał po 8-ej rowerem do „Pierwszego”, na ulicę Feliksa Bernatowicza. Procedura zajmowania miejsc przy około 60 pojedynczych stolikach w nowej sali  gimnastycznej polegała na okazywaniu przy wejściu dowodu tożsamości i wylosowaniu numeru stolika. Szczęśliwy traf chciał, że Natan ponownie wybrał nr 12, tak jak w poniedziałek na maturę pisemną z języka polskiego. Miał z sobą 3 długopisy z czarnym tuszem i linijkę, z której na matematyce jednak nie skorzystał. Telefonu komórkowego nie zabierał z domu, wiedząc, że trzeba będzie zostawić w szatni lub sekretariacie. Porozmawiał żartobliwie z kolegami z klasy. Atmosfera na sali była luźna, swobodna, uczniowie prowadzili przyciszone rozmowy. Nauczyciele sprawdzali  przy drzwiach listy obecności i dowody osobiste ostatnich wchodzących. Powoli zbliżała się 9-ta...

„Łamigłówki” od Królowej Nauk

- Największy stres przeżyłem, kiedy otrzymaliśmy zamknięte arkusze egzaminacyjne – opowiada Michał Zaremba. W sali zapadła cisza. Uczennice i uczniowie otwierali arkusze i sprawdzali, czy zestaw kart jest kompletny. - W tej chwili uświadomiłem sobie, że właśnie teraz zdaję prawdziwy egzamin maturalny... Podobnie swoje przeżycia wspomina Natan – największy stres nieoczekiwanie pojawił się na chwilę przed otwarciem arkusza z 31 zadaniami. Michał wylosował stolik z numerem 17 na matematyce, a na polskim – 44, co naturalnie przywołało wspomnienie o Mickiewiczowskim Mesjaszu z „Dziadów” część III,  mającym wyzwolić naród polski „lawę” spod jarzma ciemiężców.

Młodzieńcy w trakcie przeglądania kart jednocześnie, acz pobieżnie zapoznawali się z treścią zadań i z ulgą stwierdzili, że wszystkie typy „łamigłówek” od Królowej Nauk są im świetnie znane, m.in., z lekcji, dwóch próbnych matur, pracy samodzielnej w domu, sprawdzianów w Szkole. Michał miał matematykę z prof. Piotrem Łowickim w klasie mat.-fiz., a Natan z prof. Agnieszką Szałkowską w klasie matematyczno-geograficznej. Klasy te, liczące po 20 kilka zdyscyplinowanych i świadomych swoich celów osób, stwarzały właściwe, wymarzone warunki do poznania tajników trygonometrii i ciągów: arytmetycznych (każdy kolejny wyraz różni się o stałą wartość), geometrycznych (kolejne wyrazy powstają przez pomnożenie przez liczbę q, np. 2, 2 x 3, 2 x 3 do 2-ej, 2 x 3 do 3-ej itd.). W trakcie matury można było mieć własny kalkulator i butelkę wody, chociaż była też przygotowana.

Jak po maturze potoczy się ich życie?

Natan i Michał czują się dobrze przygotowani ze wszystkich działów matematyki w szkole średniej, m.in., z planimetrii, podobieństwa, zadań z niewiadomymi x i y, przekształcania wzorów. Natanowi łatwo przyszło udowodnić, że podane wyrażenie z niewiadomą nieparzystą n jest podzielne przez 4, kiedy przedstawił n jako 2 x + 1 (x to liczba naturalna) i wstawił w wyrażenie w miejscu n, po czym wyłączył przed nawias 4. Liczne dyskusje wśród zdającej matematykę w I LO młodzieży wywołało zadanie z treścią dosyć niestandardowo sformułowaną: dwie firmy dostały pieniądze na badania 1 milion 200 tysięcy, po miesiącu firma A wydała 13 %, firma B 11 %, a w sumie A + B wydały 143 tysiące. Do rozwiązania można było dojść, tworząc układ równań z procentami, tj. niestandardowy. 

Dyskusję wywołało ostatnie zadanie optymalizacyjne - z prostopadłościanem o dwóch krawędziach niewiadomych, jednej wiadomej i ze znaną sumą niewiadomych. Natan uważa, że wynoszą 5 i pół. 

Rozwiązanie zadań zajęło Michałowi około półtorej godziny, a pozostałe drugie tyle czasu miał na sprawdzenie poprawności obliczeń – spodziewa się 92 procent punktów, właśnie z powodu błędów w obliczeniach. Natan jest również dobrej myśli, co do wyników wtorkowego egzaminu, i podobnie jak Michał – będzie zdawać matematykę na poziomie rozszerzonym. Jak po maturze potoczy się ich życie? Jakie ma ambicje wykształcona, dobrze wychowana i kulturalna młodzież I LO...? Natan nie ma dotąd sprecyzowanych planów – może 5-letnie studia na fizjoterapii w Akademii Łomżyńskiej, co doradzają mu rodzice. Michał Zaremba jest zdecydowany: chce zdawać do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, aby zostać pilotem samolotów odrzutowych lub śmigłowców ratownictwa medycznego. Zanim plany na młode życie się ziszczą, przed licealistami i technikami obowiązkowy pisemny język angielski w środę, a później ustny polski i angielski i przedmioty dodatkowe matury rozszerzonej. Nie trzeba być Talesem i Pitagorasem – wystarczy ich twierdzenia znać i zastosować. 

     

Mirosław R. Derewońko

tel. red.  696 145 146

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

usługi
Hydraulik z doświadczeniem podejmie się wszelkich awarii po godzinie 17 , także w godzinach nocnych 7 dni w tygodniu oraz święta.
tel. 517039499
nieruchomości
Do wynajęcia ogrzewana hala 500 m2 z węzłem sanitarnym, rampą załadowczą pod produkcję, magazyn itp z dużym przydziałem mocy. Aleja Legionów niedaleko Farbexu. Konkurencyjna cena.
tel. 509094086
usługi
Wywóz gruzu, styropianu, starych gabarytów. Kucie posadzek, tynku, sprzątania piwnic, przycinanie drzewek ozdobnych, owocowych, sadzenie krzewów, wycinka, malowanie ogrodzeń, altan. Przeprowadzki.
tel. 500590581

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę