Wiceminister Lasek odpowiedział Łomży
Trwają analizy i nic nie jest przesądzone, tak w skrócie wygląda odpowiedź pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska, której fragmenty opublikował Ratusz. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury powtórzył, że konkretów należy spodziewać się w IV kwartale 2025 roku.
10 lipca Rada Miejska Łomży jednogłośnie przyjęła stanowisko, w którym apelowała „o modernizację linii kolejowej nr 6 i 29 na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka i budowę trasy kolejowej w dalszym przebiegu wyznaczonym przez szprychę nr 3: Ostrołęka – Łomża – Kolno – Orzysz – Giżycko”. Z kolei prezydent Łomży stanowisko przesłał do premiera rządu a ten do Macieja Laska, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W odpowiedzi przesłanej do prezydenta Łomży Pełnomocnik Rządu do spraw CPK informuje, że projekt budowy linii kolejowej na wspomnianym odcinku w ramach Kolei Dużych Prędkości nie został wykluczony z przygotowań. – Nie można również obecnie potwierdzić, że będzie realizowany w przebiegu i zakresie, w jakim był pierwotnie zakładany. Podstawą podejmowania decyzji dotyczących kierunków rozwoju infrastruktury kolejowej oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych, będą bowiem aktualnie rozpoczynane kompleksowe analizy całej sieci – pisze Maciej Lasek dodając, że obejmą one zarówno dotychczas planowane odcinki, jak i nowo proponowane korytarze linii kolejowych w całym kraju. Wyniki analiz prowadzonych we współpracy z PKP PLK S.A., przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, spodziewane są w IV kwartale 2025 roku.
Analizy „naszego” odcinka mają być prowadzone na tle całego kraju. Z kolei ewaluacja obejmować ma m.in. spodziewaną liczbę pasażerów i pociągów na poszczególnych odcinkach, ich położenie na ciągach europejskich, adekwatność parametrów technicznych, stopień zaawansowania projektów, dostępność i realność ewentualnych alternatywnych rozwiązań oraz efektywne wykorzystanie wcześniejszych inwestycji. Wiceminister wspomina także o priorytetach rozwoju całej polskiej sieci kolejowej, ale milczy o odcinkach o charakterze strategicznym czy obronnym.
Maciej Lasek przypomina, że linia kolejowa nr 6 na odcinku Warszawa – Tłuszcz została już zmodernizowana do prędkości 160 km/h. Opracowywane jest studium wykonalności mające na celu podnoszenie parametrów techniczno – eksploatacyjnych i zwiększenie zdolności przepustowej na odcinku Warszawa – Tłuszcz – Czyżew oraz trwają prace nad studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka. Z uwagi jednak na brak zapewnienia finansowania dalsze etapy tych inwestycji ujęte zostały na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). W piśmie wspomniał także o planowanej rewitalizacji linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża i nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy. Wiceminister podał, że planowana data podpisania umowy z wykonawcą to II kwartał 2025 roku. W związku z powyższym rozważenie uruchomienia połączeń dalekobieżnych będzie możliwe po zakończeniu prac modernizacyjnych.
„Odpowiedź nie jest satysfakcjonująca” - ocenia prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.
-
Uznania linii kolejowej CPK przez Łomżę o szczególnym znaczeniu obronnym domaga się poseł Zieliński
-
CPK po raz kolejny przesuwa termin wariantu kolei
-
Kierunek Przyszłość Platformy Obywatelskiej w Łomży
-
Dalej nie wiadomo co z koleją CPK przez Łomżę
-
Petycja samorządów do premiera Tuska o budowę kolei
-
Radni za budową kolei przez Łomżę
-
Nowa mapa przebiegu kolei CPK do Łomży
-
Kolej CPK przez Łomżę na zakręcie
-
Ministerstwo Infrastruktury o kolei do Łomży