Pośpieszny z Łomży do Warszawy za 10 lat?
Regularne połączenie kolejowe Łomża – Warszawa z pewnością brzmi fantastycznie i nieprawdopodobnie. Być może, ale nadzieję na takie połączenie daje Horyzontalny Rozkład Jazdy, nad którym ruszyły konsultacje. Jego celem jest „m.in. wypracowanie dogodnych połączeń do pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu i ustalenie zasad funkcjonowania rynku po 2030 r.”. Co więcej, na liście postojów handlowych dla potencjalnych przewoźników znalazła się Łomża.
Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego rozpoczęli konsultacje z pasażerami i branżą kolejową, których celem jest m.in. wypracowanie dogodnych połączeń do pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu i ustalenie zasad funkcjonowania rynku po 2030 r.
Planuje się, że rozkład jazdy 2034/2035 będzie pierwszym rozkładem, w którym w pełni dostępna będzie infrastruktura ciągu „Y” z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Poza tym ukończone zostaną projekty rewitalizacyjne i modernizacyjne ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032 oraz przewidziane w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
To oznacza, że linia kolejowa nr 49 Łomża - Śniadowo i nr 36 Śniadowo – Łapy będą mogły już obsługiwać połączenia pasażerskie. Co prawda PKP PLK w III kwartale tego roku ma ogłosić przetarg na rewitalizację wspomnianych linii, to prace powinny zakończyć się około 2030, może 2032. Od 18. marca br. na linii Białystok – Łapy – Śniadowo – Ostrołęka dwa razy dziennie jeżdżą szynobusy, które zdaniem marszałkostwa mają dobre obłożenie. Czy będą jeździły w przyszłym roku jeszcze nie wiadomo, ponieważ trwają jeszcze rozmowy między marszałkami podlaskim i mazowieckim.
Konsultacje HRJ mają odbywać się w II połowie roku. Z dostępnych materiałów wynika, że w Łomży miałby się znaleźć postój dla pociągów regionalnych. Otwiera się pole do lobbingu, zgłaszania uwag i rozmów o połączeniach z naszego miasta. Niestety, śladów tzw. koleli CPK przez Łomżę na tym projekcie nie widać.
W HRJ przyjęto, że podstawową bazą dla komunikacji dalekobieżnej powinny być powiaty (miasta siedziby powiatów), pomiędzy którymi system powinien umożliwiać swobodne podróże transportem zbiorowym. Nie wszędzie jednak będzie możliwe stworzenie kolejowego połączenia dalekobieżnego o wysokiej częstotliwości lub też nie wszędzie istnieje infrastruktura kolejowa (jest zasadność jej odbudowy lub budowy). Dlatego w założeniach HRJ, każdy powiat w kraju zostanie włączony w sieć połączeń dalekobieżnych bezpośrednio, albo przez skoordynowane z nimi pociągi regionalne lub autobusy. System połączeń krajowych będzie stanowił ramę dla systemów regionalnych tworzonych przez marszałków województw.
Na mapie siatka połączeń dalekobieżnych została pokazana na tle linii kolejowych, na których pożądane jest uruchomienie codziennych kolejowych połączeń pasażerskich (kolor szary). Pociągi ekspresowe (linie czerwone) będą realizowały najszybsze połączenia międzyaglomeracyjne i międzynarodowe z małą liczbą postojów, umożliwiające szybkie podróżowanie w najdalszych relacjach. Pociągi pośpieszne (linie niebieskie) będą stanowiły podstawę komunikacji dalekobieżnej w Polsce i przewidziano dla nich gęstszą siatkę postojów niż dla pociągów ekspresowych. Podstawowo zakłada się obsługę miast powiatowych, a także innych ważniejszych miejscowości, ośrodków turystycznych czy węzłów przesiadkowych.