Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 12 marca 2025 napisz DONOS@

Czy zabronisz dziecku codziennej gry w zabijanie...?

Główne zdjęcie
Fot. Jacek Bochenko / ANSŁ

- Internet od dawna nie jest sferą wolności. On co najwyżej pozoruje wolność – twierdzi doktor hab. Krzysztof Wielecki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wychowywać realnie w konfrontacji ze światem wirtualnym jest coraz trudniej, o czym na co dzień przekonują się rodzice i nauczyciele. Socjolodzy i pedagodzy wygłosili pogadanki w Akademii Nauk Społecznych w Łomży, m.in., o konsekwencjach gier w zabijanie i ze wstawiania zdjęć na fb dla rozwoju dzieci i młodzieży. Naukowcy łatwych recept nie dawali, stawiając wiele zagadnień w świetle do namysłu.

- Przestrzeń wirtualna w Internecie jest eksplorowana przez dzieci i młodzież każdego dnia przez wiele godzin – mówi pedagog doktor hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, profesor ANSŁ w Łomży. - Dopiero pandemia Covid-19 i ograniczenia w chodzeniu uczniów do szkoły zmusiła nas, dorosłych w Polsce, że weszliśmy do Sieci z dydaktyką. Nauczyciele i wychowawcy prowadzili lekcje, ale w niewielkim stopniu mieli wpływ na wychowanie młodego pokolenia. Zapomnieliśmy o tak ważnej sferze w zmaganiach z trudnościami życia okresu pandemii. W życiu realnym mówimy dzieciom, co jest dobre, a co złe, co mogą oglądać, a czego nie powinny, zabraniamy im palenia papierosów i tak dalej. Od kilku lat coraz częstsze są sytuacje, że dzieci i młodzież popadają w uzależnienia od komputera, smartfona, komórki. Młode pokolenie nie radzi sobie z depresjami i innymi problemami psychicznymi, które mają związek z przebywaniem w świecie wirtualnym dłużej niż z rodzicami. 

O wirtualnym muzeum i relacjach między osobami
Dlatego prof. Jaskuła-Korporowicz zainicjowała projekt pn. „Wychowanie w świecie wirtualnym – popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli”. - Chcemy pokazać, że jest poważny problem – tłumaczy kierownik projektu. - Spróbujemy zdiagnozować sytuację z wielu różnych perspektyw. Będziemy szukać rozwiązań, bo nie ma gotowych recept na wychowanie w gąszczu treści Internetu.

Prof. Anna Matuchniak-Mystkowska z Uniwersytetu Łódzkiego omówiła wychowanie historyczne i patriotyczne na przykładzie Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu i Łambinowicach. To placówka, oferująca muzeum realne i muzeum wirtualne, z możliwością zwiedzania przez Sieć.

Towarzyszenie wychowawcze wobec wirtualnego świata przedstawiła teolog, pedagog dr hab. Anna Walulik, profesor z Akademii Ignatianum w Krakowie. - Niezależnie od tego, w jakiej przestrzeni funkcjonujemy, w procesie wychowawczym najistotniejsze są relacje między osobami – objaśniała główną ideę prelekcji zakonnica. Siostra skupia się na tym, co pozytywne, wartościowe w życiu, i – jej zdaniem – nie ma potrzeby konfrontowania Dobra ze złem. Publiczność mogła więc szukać w jej poglądzie inspiracji, jak reagować na ludzi, którzy są nastawieni nie obojętnie, a okazują nienawiść, wrogość, stosują agresję i przemoc? Czy skupienie się na dobrej stronie psychiki agresora ochroni? 

O dzbanach i zdarzeniach krytycznych
Dr hab. Krzysztof Wielecki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie omówił przestrzeń wirtualną między wychowaniem naturalnym i intencjonalnym. - Niewiele jest miejsc tak nieskutecznie wychowujących jak szkoła, bo jest środowiskiem sztucznym – otwierał pedagogom oczy na problem, co jest ich chlebem powszednim. Jak wychowywać: świadomie, planowo, celowo oddziaływać na osobowość człowieka...? Taki zamysł nie powiódł się w czasach PRL, za komuny, gdy 96 procent społeczeństwa uchodziło za katolickie i powstała „Solidarność”. W teorii Fastingera informacje sprzeczne z dotąd zgromadzonymi są odrzucane (dysonans poznawczy): twórcą swojej osobowości jest każdy sam, np., dlatego że w rodzinie wychowanie nie jest na pierwszym miejscu. W świecie szkoły, powołanym do wychowania, z dzbana mądrości przelewa się do pustego dzbana. 

Analizę zdarzeń krytycznych potraktowała jako wsparcie wychowawców w sytuacjach trudnych dr hab. Maria Groenwald z Ateneum - Akademii Nauk Stosowanych w Gdańsku. Nauczyciel w ciągu doby – według Bolesława Niemierko – podejmuje tysiąc decyzji. Różne: roztropnościowe, moralne, ontyczne... Jej zdaniem, wychowawcy i rodzice nie ingerują w zabawy dzieci w strzelanki, żeby nie wyeliminować pociechy z grona koleżanek i kolegów. Przymykają oczy na zabijanie jako zabawę z powodu niewiedzy, obojętności, bierności... Na decyzje dorosłych wpływ mają osądy, wynikające z wiedzy, doświadczenia, intuicji, ale i stereotypów. Podała wyniki badań z okresu po pandemii – 60% 6-latków nie podjęło zabawy z rówieśnikami. Wolały powrót do domu i wirtualnego przyjaciela. Zaleciła „być towarzyszem dzieci”, żeby zmniejszyć lęki, rozdźwięk między realnym a wirtualnym.

Sharenting i metody z realu w wirtualu
Powszechne w Internecie zjawisko sharentingu wobec prawa do bycia zapomnianym przybliżyła dr Anna Brosch z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. To neologizm angielski: share – udostępniać informacje, parenting – wychowanie dzieci. Skrytykowała publikację przez rodziców zdjęć dzieci, nierzadko w sytuacjach ośmieszających z kompromitującymi komentarzami. Bywa, że umieszczone na fb filmiki powstają w wyniku znęcania się emocjonalnego. Przypomniała, że usunięcie zdjęcia z jednego portalu nie usuwa go z nieprzebranych zasobów Sieci. Internet nie zapomina, wiec mama i tata mają obowiązek zawczasu szanować godność i prawa dziecka (art. 23 KC), aby nie skrzywdzić pociechy po latach... Dr hab. Marek Rembierz z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przestrzenie wirtualne odniósł do realnego wychowania, którego celem powinno być samowychowanie, tak jak samostanowienie. Świat wirtualny cyfrowo może być w tym pomocny, a może stwarzać zagrożenia. 

Konferencja w ANSŁ otwierała projekt, dofinansowany z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” MEiN, wspomagający nauczycieli i rodziców w pozyskaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej. W powszechnym „miejscu” rozwoju dzieci nie można pozostawić bez opieki dorosłych, którym można pomóc w zrozumieniu medium, jakiego w ich młodości nie było. Być może, ułatwi to im łączenie i przenoszenie do wirtualu metod i technik wychowawczych z realu. Czy nauczą się "realnego i wirtualnego" procesu wychowania...?

Mirosław R. Derewońko
tel. red.  696 145 146

 

Okrucieństwo w szkole, czyli dręczące słowo bullying

Gry komputerowe mogą być niebezpieczne...

Terapia dla uzależnionych od hazardu, komputera, zakupów, pracy...

 

https://www.4lomza.pl/index.php?wiad=58176

 

https://4lomza.pl/index.php?wiad=63365

 

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

usługi
Pranie dywanów w kąpieli wodnej metodą Na Wskroś, profesjonalne pranie przy użyciu urządzeń pralniczych. Odbieramy dywany od klienta. Ozonowanie dywanów Gratis!!!
tel. 506104087
usługi
Przygotuję mieszkanie do remontu, kucie posadzek, terakoty, glazury itp. Wywiozę meble,wyniosę gruz. Sprzątanie, piwnic, garaży, strychów działek.
tel. 516549573
różne
Oprawa uroczystości ślubnych z muzyką klasyczną graną na flecie z towarzyszeniem gitary lub wiolonczeli.
tel. 503147209

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę