Dzień i noc uczą się matematyki do matury w I LO
Po tygodniu mozolnej nauki 73-oje uczennic i uczniów z klas 4. przyszło ponownie w sobotę do I LO imienia Tadeusza Kościuszki. Gdyby zjawili się w dzień, to nie zdziwiłoby nikogo w ponad 100-letnim gmachu przy ul. Feliksa Bernatowicza, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe zdolnej, ambitnej i pracowitej młodzieży. Ale tym razem przybyli o godzinie 18. na Pierwszą Matematyczną Noc Maturzystów.
- Maturzystki i maturzyści przyszli w sobotę na godzinę 18., zaś najwytrwalsi wychodzili ze szkoły o godzinie 7. rano w niedzielę – opowiada nauczyciel matematyki w I LO Tomasz Szałkowski, który jest z małżonką matematyczką pomysłodawcą niecodziennej formy przygotowania do matury w maju 2023 r. Do realizacji idei wspólnego rozwiązywania zadań, oprócz Agnieszki Szałkowskiej, dołączyła następna dwójka nauczycieli matematyki w I LO w Łomży: Elżbieta Kurzyna i Mariusz Domański. Chętni do nauki uczniowie podzielili się na dwie grupy: chcących zdawać matematykę na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym. Nauczyciele przygotowali autorski arkusz egzaminacyjny, nawiązujący do typów zadań maturalnych z poprzednich lat.
- Po godzinie 21. w ramach aktywnej przerwy sportowej drużyny uczniowskie rozegrały mecze siatkówki i można było zagrać w tenisa stołowego – opowiada Jakub Maliszewski, który wybrał rozszerzenie z matematyki na maturze. Kuba – jak sam ocenia pożytki z nauki w nocy - zdobył nowe umiejętności w zakresie tworzenia dowodów geometrycznych.
Grupa podstawowa poznała tak zwane pewniaki maturalne, najczęściej powtarzające się na egzaminach zadania. Dotyczą funkcji kwadratowych i – zależnie od treści – związane są z optymalizacją, np. kosztów produkcji i zysków. Grupa rozszerzona zajęła się analizą matematyczną z użyciem pochodnych. Matura podstawowa może składać się z około 30 zadań typu zamkniętego (testowego) i otwartych, a rozszerzona - z kilkunastu zadań otwartych.
Nocne Polaków rozmowy w Szkole
Pomysłodawcy Pierwszej Matematycznej Nocy Maturzystów w I LO mieli dwa cele merytoryczne: powtórzyć materiał programowy i pomóc zainteresowanym – uczestnictwo nie było obowiązkowe – w przygotowaniu do majowego egzaminu maturalnego. Niektórzy uczestnicy wychodzili po 2 częściach z aktywną przerwą po północy, natomiast niektórzy zostawali na całą noc. Na 2. piętrze zostały ułożone materace gimnastyczne, uczniowie mieli swoje śpiwory i koce. Kogo dopadał kryzys senności, mógł chwilę się zdrzemnąć albo pospać do białego rana. Jednak nie wszyscy zmrużyli oko w „Pierwszym”.
- Po rozwiązywaniu zadań, mniej więcej po godzinie 1. 30, oprócz rozmów i nauki, część z nas grała w różne gry, na przykład, w karty, szachy i tak dalej - wspomina przyjemny czas, spędzony w Szkole z rówieśnikami Jakub.
Różne były tematy nocnych rozmów, a dominowała problematyka o życiu nastolatków i na tematy szkolne i maturalne. Młodzież miała swój własny prowiant, a organizatorzy zapewnili herbatę i kawę. Zdaniem Kuby, matematyczna noc w I LO w Łomży była wartościowa i pod względem nauki, i ze względu na integrację rówieśników.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
I LO w Łomży w pierwszej 100-ce szkół olimpijskich
4. miejsce dla I LO w Łomży w rankingu „Perspektyw” 2023
I LO w Łomży - trzecie w rankingu liceów w Podlaskiem