Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 27 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Z wicepremierem Pawlakiem o innowacyjności

Polska ma duże szanse stać się krajem innowacyjnym. Już teraz jesteśmy liderami w Europie w takich dziedzinach jak produkcja ekranów ciekłokrystalicznych, a także części samochodowych – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak podczas debaty „Czy Polska jest w stanie stworzyć innowacyjną gospodarkę?”. Spotkanie zorganizowane przez dziennik „Rzeczpospolita”, odbyło się 13 sierpnia br.

Według wicepremiera Waldemara Pawlaka konkurowanie tańszą siłą roboczą to już przeszłość. – Teraz, aby przyciągnąć inwestorów, musimy postawić na dobrze wykształconą kadrę, która będzie w stanie realizować innowacyjne przedsięwzięcia – powiedział wicepremier. Konieczne są również inwestycje w ośrodki badawczo - rozwojowe, czy centra rozliczeniowe. – Dzięki temu będziemy mogli oferować usługi o dużej wartości dodanej - dodał.

Wicepremier Waldemar Pawlak podkreślił, że wykorzystanie nowych technologii to także szansa na podniesienie atrakcyjności tradycyjnych sektorów gospodarczych. – Dobrym przykładem jest górnictwo, gdzie innowacyjne rozwiązania mogą pomóc lepiej wykorzystać zasoby węgla – powiedział wicepremier.

Zaznaczył, że rząd nie zastąpi wynalazców, naukowców, czy przedsiębiorców, ale może stworzyć lepsze warunki dla ich działalności. – W Ministerstwie Gospodarki przygotowujemy Krajowy Program Reform (KPR) na lata 2008–2011. Obejmie on trzy kluczowe obszary: aktywne społeczeństwo, innowacyjną gospodarkę, sprawne instytucje – dodał.

Zdaniem wicepremiera Pawlaka w unowocześnianiu polskiej gospodarki pomoże ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, wprowadzająca m.in.: kredyt technologiczny, ulgi podatkowe na zakup nowych technologii, możliwość nadawania przedsiębiorcom statusu centrum badawczo-rozwojowego. Wicepremier przypomniał, że MG opracowało też strategiczny dokument dotyczący innowacyjności pt. „Kierunki zwiększania innowacyjności gospodarki na lata 2007-2013”. – Jego głównym celem jest wzrost innowacyjności przedsiębiorstw dla utrzymania gospodarki na ścieżce szybkiego rozwoju i dla tworzenia nowych, lepszych miejsc pracy – wymienił wicepremier.

Uczestnicząca w debacie minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska podkreśliła, że w latach 2007 – 13, aż 60 proc. unijnych środków skierowanych zostanie na działania innowacyjne. – Tylko w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka na ten cel przeznaczonych jest prawie 10 mld złotych. Mamy nadzieję, że te fundusze poprawią współpracę między nauką a przemysłem – dodała.

Według Michała Kleibera, szefa Polskiej Akademii Nauk, nasz kraj ma szanse na zwiększenie innowacyjności gospodarki po spełnieniu kilku warunków. – Jednym z nich jest stworzenie w naszym kraju lepszej atmosfery wokół nowych technologii. Potrzebny jest także szeroko rozumiany pakt dla innowacyjności – powiedział. Kleiber zwrócił również uwagę na konieczność rozwoju szkolnictwa ustawicznego. Jego zdaniem w Polsce należy także poprawić ochronę praw intelektualnych.

W debacie „Czy Polska jest w stanie stworzyć innowacyjną gospodarkę?” wzięli również udział: Zygmunt Berdychowski, twórca Forum Ekonomicznego w Krynicy, Rafał Bator, partner w firmie Enterprise Investors, Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej firmy Microsoft.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę