Z czego składa się rower
Rower, to dość spora ilość różnych części. Im wyższa będzie jakość każdej z nich, tym lepiej i mniej awaryjnie będzie funkcjonował nasz sprzęt. Dlatego, nie łudźmy się, że sprzęt za 200 czy 300 zł z hipermarketu będzie działał tak samo jak markowy rower za kwotę kilka razy większą. Nawet najmniej, na pierwszy rzut oka, istotna śrubka czy linka może sporo napsuć w działaniu np. przerzutki, hamulca czy innych elementów naszego sprzętu. Drobne elementy roweru mają wpływ na jakość działania poszczególnych mechanizmów, jednak to, jak się nam jeździ na sprzęcie wynika z podstawowych części roweru tzn. ramy, kół, amortyzatora.
Rower szosowy
Wąskie opony, „twarde” przełożenia do szybkiej jazdy i aerodynamiczna, mocno pochylona pozycja rowerzysty, to cechy roweru szosowego. Ten typ sprzętu służy wyłącznie do jazdy po drogach asfaltowych o niezłej jakości. Można nim szybko pokonywać kilometry, jednocześnie spalając dużo energii. Jest to grupa rowerów adresowanych do ludzi, którzy traktują jazdę rowerem jako sposób na poprawienie swojej tężyzny fizycznej.
Rower trekkingowy/crossowy
Trekking i cross to sprzęt bardzo do siebie podobny, z tą różnica, że rowery crossowe pozbawione są dodatkowego osprzętu, który posiadają trekkingi tj. błotniki, lampki z przodu i z tyłu, bagażnik, stopka. Podstawowa różnica pomiędzy tego typu rowerami, a tzw. „góralami”, to większe koła.
Rower górski
Sugerowanie się nazwą jest jak najbardziej słuszne. Rower górski, ze względu na szeroki zakres przełożeń, odpowiednie ogumienie i pozycję jeźdźca jest dostosowany do jazdy w terenie, gdzie występują duże różnice poziomów. Jeśli będziemy podjeżdżać, zjeżdżać i jeździć po miękkim podłożu potrzebujemy właśnie takiego roweru. Jazda w terenie da nam się mocno we znaki, jeśli nasza maszyna nie będzie wyposażona w amortyzację. Amortyzator w przednim widelcu to podstawa, a ideał to tzw. „full” czyli amortyzacja z przodu i z tyłu.