Spada zainteresowanie ŁokeRem
Z roku na rok mniejsze zainteresowanie u mieszkańców miasta budzi łomżyński ŁOKER. Miniony sezon okazał się kolejnym, w którym nastąpił spadek wypożyczeń i dochodów. W 2024 roku tradycyjny rower wypożyczono 13,8 tys. razy, a elektryczny 5,5 tys. W sumie do kasy Miasta Łomża wpłynęło 47,8 tys. zł, a koszty wyniosły około 390 tys. zł.
Sezon Łomżyńskiego Roweru Publicznego dobiegł końca i czas na podsumowanie. Od początku maja do końca października na 15 stacjach można było wypożyczać rowery klasyczne (100) i 30 ze wspomaganiem elektrycznym. W 2024 roku, jak podaje Ratusz, do wypożyczania założono 4703 kont, co w stosunku do roku poprzedniego oznacza ponad 40% wzrost. Ilość rejestracji w systemie nie przełożyła się na wzrost wypożyczeń i kolejny rok z rzędu ich ilość spadła. W 2024 roku rowery wypożyczano 9399 razy, co w stosunku do 2023 roku oznacza o ponad 6% spadek. Rowery tradycyjne wypożyczano 13839 razy, a elektryczne 5560. Spadła również suma opłat wnoszona przez użytkowników, i w porównaniu z rokiem ubiegłym sięgnęła -45% (47805zł w 2024 roku i 86741zł w 2023).
Korzystając z roweru tradycyjnego pierwsze 15 min. jest bezpłatne i taki czas wykorzystania stanowił 75% wszystkich wypożyczeń (10444) w 2024 roku. Do godziny wypożyczano 2412 razy, co daje prawie 17,5% wszystkich. Najdłuższe wypożyczenia przekraczały 12 godzin i w ciągu sezonu zdarzyły się 11 razy.
Najchętniej z rowerów tradycyjnych korzystano w maju (3523 razy) i co miesiąc liczba korzystających spadała: 2755 – czerwiec, 2583 – lipiec, 2255 – sierpień, wrzesień - 1915 i w październiku 808.
Rowery elektryczne nie miały darmowych minut, co przekłada się za znacznie mniejszą ilość wypożyczeń. W 2024 roku Łomżyński Rower Publiczny w wersji electric wypożyczano 5560 razy. Najwięcej w maju – 1374, później czerwcu – 1176, i lipcu – 1090. W sierpniu było to 926 razy, wrześniu 681, a w październiku 313. Najczęściej (60%) wypożyczenia nie przekraczały 15 minut (3337 razy). Do godziny wypożyczano 1296 razy, a na dwie godziny 493. Ponad 12 godzin zdecydowało się wypożyczyć 16 osób.
Najczęściej do wypożyczania wykorzystywane były stacje w pobliżu Orlika przy ul. Katyńskiej (1785 wypożyczeń), na ul. Szmaragdowej (1733), koło Aleja Park (1551), przy Galerii Łomża (1537) i na Dworcu Miejskim (1281). Najchętniej rowery zwracano przy Aleja Park (1920 zwrotów), obok Orlika (1652), koło Dworca Miejskiego (1561) oraz koło Galerii Łomża (1524). Najmniej korzystano ze stacji zlokalizowanych na Bulwarach (342 wypożyczeń) oraz na Bawełnie (572). Dzięki technologii 4G, stacje stanowiły wirtualne strefy o promieniu 20 m od środka stacji rowerowej. Jednoślady można było zostawiać również poza wyznaczonymi do tego celu miejscami, co jednak było dodatkowo płatne. W ten sposób były one pozostawione 461 razy.
Uruchomienie Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej kosztowało 3.087.250,80 zł, z czego instalacja i uruchomienie pochłonęły 1.541.878,80 zł, a obsługa systemu przez 4 lata kolejne 1.545.372 zł. Te pieniądze operatorowi, czyli firmie NEXTBIKE wypłacane są w ratach. ŁoKeRa kwotą 1.065.526,00 zł dofinansowano w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowana ze środków Europejskich. Kolejne ponad 2 mln zł pochodziło z kasy miasta. Spadek zainteresowania tego typu usługą widoczny jest w wielu miastach Polski.