Łomżynianki z „Plastyka” w finale 40. Olimpiady Artystycznej
W jubileuszowych eliminacjach centralnych XL Olimpiady Artystycznej w sekcji plastyka / historia sztuki wśród 70 uczestników z całej Polski znalazły się aż dwie uczennice Liceum Plastycznego im. Wojciecha Kossaka w Łomży: Julia Borkowicz i Adriana Mocarska. Drugoklasistki przygotowały się pod okiem mgr Anny Wojsław, absolwentki łomżyńskiego Liceum Plastycznego, ale również i finalistki – tyle że XXXIII Olimpiady Artystycznej. - Pani Ania podołała zadaniu, choć była świeżo po obronie magisterki – chwali sorkę Julia. - Bardzo nas wspierała materiałami i doświadczeniem.
50 lat „Budowlanki” z kolegami sprzed półwiecza i z XXI wieku
Setki ludzi czterech pokoleń, związanych pracą i nauką z „Budowlanką”, świętowało jubileusz 50-lecia mszą św. w kościele Kapucynów w Łomży, akademią w sali gimnastycznej przy Rybakach i odsłonięciem tablicy pamiątkowej na 1. piętrze budynku przy Zielonej. Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, którym od 25 lat kieruje dyrektor Artur Ciborowski (lat 54), prezentowali współczesne kierunki kształcenia, czemu przysłuchiwali się ze wzruszeniem: lubiany nauczyciel fizyki Stefan Kotowski (lat 76) i uczniowie zasadniczej szkoły budowlanej: inż. Andrzej Wszeborowski (lat 63) i Andrzej Cholewicki (lat 62). Mogą pamiętać start „Budowlanki” w 1966 r.
Czepek pielęgniarski: życzliwość w szpitalu i tradycja w rodzinie
- Jedyny, niepowtarzalny dzień w moim życiu: nawet jak będę mieć 80 czy 90 lat, będę wspominała go swoim wnuczkom lub prawnuczkom z uśmiechem na twarzy – mówi z promiennym uśmiechem w ciepły, słoneczny czwartek Sylwia Szot, 23-lenia starościna II roku pielęgniarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. W nowej auli odbywało się uroczyste ślubowanie i czepkowanie 47 studentek i 5 studentów. - Cieszę się, że wybrałam tę drogę, pasuje do mojego charakteru. Będę się rozwijać, nie poprzestanę na licencjacie. Zdobędę magisterium, a może coś więcej. Pielęgniarstwo to nie tylko aktywność zawodowa, ale dbałość o zdrowie społeczeństwa.
„To dla mnie ważne”...
Na zakupu sprzętu niezbędnego do terapii metodą Tomatisa (TALKSUP) potrzebują ponad 10 tys. złotych. Zespół Szkół Specjalnych nr 8 z Łomży pieniądze chce wygrać w konkursie „To dla mnie ważne”. Potrzebne jest wsparcie... mieszkańców. Pieniądze otrzymają te projekty, które będą miały największe poparcie internautów.
Kontrola w PWSIiP and „Polish Journal of Applied Sciences”
- Mamy prawie 12 lat, ale doświadczyliśmy dużych emocji – mówił na konferencji z udziałem: senator Anny Marii Anders i posła Jacka Żalka (oboje z listy PiS) dr hab. Robert Charmas, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, przedstawiając wyniki ponad półrocznej kontroli z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Komisja ministerialna oceniła pozytywnie działalność PWSIiP ze względu na legalność i rzetelność. Rektor przedstawił także anglojęzyczne czasopismo, wydawane przez PWSIiP, „Polish Journal of Appllied Sciences”.
Staże zagraniczne szansą dla uczniów „STASZICÓWKI”
W Zasadniczej Szkole Zawodowej im. Stanisława Staszica w Łomży zakończono rekrutację uczestników projektu pt. „Praktyczne umiejętności – większe możliwości. Europejskie standardy w kształceniu zawodowym w powiatach: łomżyńskim, siemiatyckim i zambrowskim”. Projekt jest w 100% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, realizowany na zasadach programu Erasmus+.
Promyczki misyjne z łomżyńskiej "Dwójki" w Pałacu Prezydenckim
21 kwietnia w Sali Kolumnowej Pałacu Prezydenckiego w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród laureatom XV edycji ogólnopolskiego konkursu „Mój szkolny kolega z misji”, który przebiegał pod hasłem „Wszyscy jesteśmy uczniami – misjonarzami”. Jego celem było przypomnienie powszechnego charakteru powołania misyjnego, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za misje. Uczestniczyli w niej nie tylko dostojnicy kościelni, ale również państwowi m.in., Szef Gabinetu Prezydenta RP, Sekretarz Stanu, Minister Edukacji Narodowej, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, posłowie ....
Coco Jumbo z Wizny wygrywa III Łomżyński Bieg Patrolowy
Siedem drużyn gimnazjalnych z Łomży i Wizny biegało i „spacerowało” dla łapania oddechu przez trzy godziny ulicami i placami, starając się odnaleźć 10 punktów charakterystycznych dla miasta. Posługiwali się mapą, pamięcią własną lub napotkanych pracowników instytucji czy przechodniów. - W czasie biegu dowiadujemy się, gdzie są ważniejsze zabytki i ważniejsze miejsca historii Łomży – opowiada zdyszana łomżynianka Wiktoria Grotowska, kapitan drużyny Publicznego Gimnazjum nr 8. Przystają przed sądem przy ul. Polowej, szukając jakiegoś głazu pamiątkowego. A czy to dla nich ważne? - Jasne, że to nas obchodzi – replikuje Wiktoria. - Przecież to nasze miasto rodzinne.
Godzina po godzinie with John Paul II during English exams
Można w szkole uczyć się sześć lat, można i dziewięć, nawet po trzy godziny tygodniowo, a potem nie umieć powiedzieć ani zdania w rozmowie z bliskim człowiekiem. Blokada emocjonalna, obawa przed ośmieszeniem, brak wiary w swoje kompetencje lingwistyczne, a może: stres egzaminacyjny. Być może, takie obiekcje powstrzymałyby któregoś z ponad 600 uczniów klas trzecich gimnazjów w Łomży podczas egzaminu językowego, ale nie 15-latków z Publicznego Gimnazjum nr 2. Aleksy Kowalczyk i Mateusz Burzynśki w półtorej minuty tłumaczą słowa Benedykta o św. Janie Pawle II.
Dzieci w pociągu na egzaminie gimnazjalnym z matmy
- Czułam się bardzo dobrze przygotowana do egzaminu, pani Małgorzata Malczewska powtórzyła z nami solidnie całość materiału, wszystkie wzory znałam na pamięć, a po rozwiązaniu 23 zadań nie ma czego się bać – uśmiecha się słonecznie Kinga Strojczyk, 16-latka z klasy trzeciej Publicznego Gimnazjum nr 6 w Łomży, która jako pierwsza po godzinie egzaminu gimnazjalnego z matematyki relacjonowała mamie przez telefon przebieg drugiego dnia zmagań z podsumowywaniem wiedzy i umiejętności ponad 600 trzecioklasistów ośmiu gimnazjów w Łomży. - Ale ten egzamin, jak nauka w pierwszym liceum, dobre studia i płatna praca, nie jest moim głównym celem. Moim celem jest zdobycie wiedzy, samodoskonalenie, rozwój świadomości i osobowości i uformowanie charakteru.
„Rudy”, Potter i kocioł bałkański na egzaminie gimnazjalnym
Znają się z czasów podstawówki w „Siódemce”, ale przyjaźnią się nadal w Publicznym Gimnazjum numer 1 imienia Noblistów Polskich w Łomży. W słoneczny poniedziałek po pierwszych testach z historii i wiedzy o społeczeństwie na egzaminie gimnazjalnym uśmiechnięta trójka sympatycznych 16-latków: Natalia Chmielewska, Piotr Abramek, Adam Pietruszewski. - Test wydaje się łatwiejszy, niż rok temu, a jaki był naprawdę, to się okaże – mówi Natalia. Na 25 stron zadań z odpowiedziami do wyboru a, b, c i pytaniami prawda / fałsz najwięcej trudności zrobiły mapki z Unii Europejskiej. W Łomży 8 gimnazjów zamówiło dla uczniów w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej 617 arkuszy.
Egzamin gimnazjalny
W poniedziałek o godzinie 9:00 rozpocznie się trwający godzinę test z historii i wiedzy o społeczeństwie, a o 11:00 półtoragodzinny egzamin z języka polskiego. Tak gimnazjaliści rozpoczną maraton egzaminacyjny. W ciągu trzech dni napiszą pięć, a niektórzy sześć egzaminów.
Monika Gałkowska z Lublina najlepsza w Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie
Monika Gałkowska z Zespołu Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie wygrała XLII Olimpiadę Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie. W klasyfikacji drużynowej zwyciężył Zespół Szkół Nr 3 im. Bogdana Chełmickiego w Rypinie. Olimpiada, w której brało udział 30. najlepszych uczniów z całej Polski już po raz 7. odbywała się w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących Nr 7 w Łomży.
Zasady muzyki dla najlepszych
36. uczniów z 19 szkół muzycznych z całego kraju rywalizowało w III Ogólnopolskim Konkursie z Zasad Muzyki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Łomży. Poziom konkursu był tak wysoki, że jury przyznało aż 9 wyróżnień i nagród, a o różnicach w klasyfikacji często decydowało tylko pół punktu. Zwyciężyli ex aequo Gabriela Ślusarczyk z Krakowa i Wojciech Tadeusz Sojka z Warszawy, a miejsce 4. z Moniką Lenart z Sanoka podzieliła łomżynianka Alicja Turowska. – Mam ogromną satysfakcję, że nasz konkurs tak się rozwija – mówi jego inicjatorka Małgorzata Wiśniewska. – Cieszę się, że młodzież w dobie internetu, Facebooka i tabletów zajmuje się czymś takim, chce się jej siedzieć w nutach, przeglądać partytury i uczyć się tego wszystkiego!
Jak Żydzi z Polakami tańczyli w Łomży poloneza
- Oto eksperyment cudowny, że możemy poznać się z naszymi rówieśnikami, przybywając po raz pierwszy w życiu do innego, dla nas bardzo odległego kraju, który z nami jest związany historią, a od razu poznajemy koleżanki i kolegów – Rimon Tsiony, 17-letni Żyd ze Szkoły Gvanim w Izraelu dzieli się wrażeniami na korytarzu II LO w Łomży, kiedy w auli rozbawiony tłum młodzieży uczy się poloneza. - Nigdy nie poznałem Polaków, myślałem, że jesteście na północy Europy zimnym i zdystansowanym do obcych narodem, a tu poznałem dużo serdecznych i spontanicznych ludzi. Nie mam polskich korzeni, moja rodzina jest z Persji. Ale babcia kolegi Omri przeżyła obóz Auschwitz.
Olimpijczycy od mleka i mleczarstwa
30 uczniów z 9 zespołów ze szkół ponadgimnazjalnych kształcących w zakresie technologii żywności - przetwórstwo mleczarskie z całej Polski bierze udział w odbywającej się w łomżyńskiej Wecie 42. Olimpiady Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie. Do wygrania są indeksy na Wydział Nauki o Żywności na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie, a wszyscy finaliści Olimpiady zwolnieni są z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Miejsca Pamięci w obiektywie dzieci
Ponad 150 fotografii nadesłano na trzeci powiatowy konkurs fotograficzny „Miejsca Pamięci, Walki w Męczeństwa Narodu Polskiego – Bohaterowie Naszej Ziemi”. Celem konkursu było propagowanie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, sztuki fotografowania, ale także znajdowanie i podkreślanie charakteru miejsc pamięci, walki i męczeństwa narodu polskiego, upowszechnianie wiedzy historycznej oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Laureaci konkursów lubią Iron Maiden, Red, Pink Floyd
- Nie ma jednego sposobu na „naukę dla każdego”, gdyż każdy ma inne wyposażenie intelektualne, inne zainteresowania i inne motywacje – twierdzi Joanna Kiełczewska, trzecioklasistka Gimnazjum imienia Adama Mickiewicza (1798 – 1855) w Stawiskach, jedyna zdobywczyni w Łomżyńskiem aż pięciu tytułów laureata podlaskich wojewódzkich konkursów przedmiotowych: z chemii, geografii, historii, języka polskiego i angielskiego. Po cztery tytuły laureata sięgnęli dwaj łomżyniacy: Wiktor Walewski - Publiczne Gimnazjum nr 6 w Łomży i Filip T. Wierzbowski z Katolickiego Gimnazjum. Dostali dyplomy i nagrody na ceremonii z udziałem podlaskiej kurator oświaty Jadwigi Szczypiń.
Co piąty pierwszak zostanie w klasie
Niemal co piąty uczeń obecnej klasy pierwszej szkoły podstawowej w Łomży ma w niej zostać na przyszły rok. To – jak przekazują ogólnopolskie media – najwyższy współczynnik w kraju. Decyzję o postawieniu dzieci na kolejny rok w tej samej klasie podejmują rodzice siedmiolatków, którym dano taki wybór w momencie cofnięcia wprowadzanej przez kilka ostatnich lat reformy obniżania wieku szkolnego dzieci.
Rockowe fryzury na drodze do profesjonalizmu Ani i Kasi
Przyjaźnią się od sześciu lat, razem ukończyły gimnazjum, a wkrótce skończą Zasadniczą Szkołę Zawodową im. Stanisława Staszica w Łomży, gdzie trzynaście młodych adeptek fryzjerstwa stanęło z nożyczkami i grzebieniem w szranki corocznego wojewódzkiego konkursu „Sprawny w zawodzie fryzjer”. - Planujemy kontynuować kształcenie, być może, w technikum w Łomży lub pójdziemy na kursy specjalnościowe, na przykład kosmetyczne albo wizażu – opowiada Anna Reglewska (lat19). Ania z 18-letnią przyjaciółką w roli modelki Katarzyną Butrymowicz otrzymały nagrody specjalne od nieformalnej grupy starych rockandrollowców. Niebagatelne: każda po 200 zł w kwietniu i maju.