Fantazje architektoniczne Alicji Habisiak-Matczak
Galeria Sztuki Współczesnej Muzeum Północno-Mazowieckiego (Łomża, ul. Długa 13) zaprasza w sobotę, 9 marca 2019 roku, o godz. 12.00 na otwarcie wystawy „Fantazje architektoniczne” Alicji Habisiak-Matczak z Łodzi. Prezentowane prace zostały wykonane w eksperymentalnych technikach wklęsłodrukowych (grafiki) oraz węglem i tuszem na papierze (rysunki). Wystawa czynna do 28 marca 2019 roku.
Źródłem inspiracji są dla artystki pejzaże włoskich miast – Rzymu, Urbino, Perugii, reminiscencje z podróży do Luksemburga, migawki z Huty Vitkovice w Ostrawie, ale także industrialna architektura Łodzi, Tuszyna czy Warszawy. Zarówno rysunki, jak i grafiki mają charakter autorskich fantazji architektonicznych, swoistych graficznych kaprysów. Alicję Habisiak-Matczak fascynują zagadnienia przestrzeni, światła, ruchu.
Fantazje architektoniczne Alicji Habisiak-Matczak - panorama sferyczna z wystawy
W twórczości graficznej preferuje techniki druku wklęsłego. Dużo eksperymentuje, łączy tradycyjne i alternatywne techniki na jednej blasze. Stosuje akwatintę, akwafortę, akwatintę solną i piaskową, ferrotintę, ferrofortę... Alicja Habisiak-Matczak (www.alihabis.com , kontakt: alihabis@wp.pl) urodziła się w 1978 roku w Piotrkowie Trybunalskim. W latach 1997-2002 studiowała na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prof. Krzysztofa Wawrzyniaka w 2002 roku). Od ukończenia studiów pracuje na macierzystej uczelni, najpierw jako asystentka w Pracowni Podstaw Kompozycji dr hab. Danuty Wieczorek na Wydziale Grafiki i Malarstwa, następnie, w latach 2011-2016, jako adiunkt w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prof. Krzysztofa Wawrzyniaka. Obecnie jest kierownikiem tej pracowni, w 2017 roku objęła stanowisko profesora nadzwyczajnego. W 2003 roku uzyskała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Rządu Włoskiego i odbyła półroczny staż graficzny w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino oraz w tamtejszym Międzynarodowym Centrum Grafiki KAUS. W 2007 roku została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” dla wyróżniających się polskich artystów młodego pokolenia, w 2013 roku została stypendystką Instytutu im. Adama Mickiewicza w Warszawie. W latach 2004-2006 doskonaliła swoje umiejętności dydaktyczne i warsztatowe jako asystentka na Letnich Międzynarodowych Kursach Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino. Od 2013 roku wraz z Giuliano Santinim jest inicjatorką i koordynatorką Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej PATA w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, których sześć edycji cieszyło się dużym powodzeniem wśród artystów z całego świata. W 2009 roku obroniła pracę doktorską: „Perspektywy – cykl grafik i rysunków na temat przestrzeni miejskiej” i uchwałą Rady Wydziału Grafiki i Malarstwa macierzystej uczelni uzyskała stopień doktora sztuk pięknych. We wrześniu 2015 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. W 2013 roku zrealizowała badania, w ramach dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pod nazwą: „Badanie głębokiego trawienia blach cynkowych i miedzianych metodą akwatinty solnej”. W 2016 roku zrealizowała badania nad zastosowaniem blach żelaznych w druku wklęsłym, obecnie prowadzi badania nad nietoksycznymi metodami wklęsłodrukowymi. W dorobku ma 20 wystaw indywidualnych (Łódź, Warszawa, Urbino, Rzym, Fano, Vercelli, Wageningen i Buenos Aires) oraz udział w ponad 160 ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach grafiki warsztatowej i rysunku w takich miastach, jak: Acqui-Terme, Bangkok, Cluj, Douro, Kair, Katowice, Kochi, Kyoto, Łódź, Nowy Jork, Olsztyn, Rzym, Sarcelles, Tokio, Trois-Rivieres czy Varna. Zdobyła 14 nagród i wyróżnień w konkursach krajowych oraz zagranicznych (w Rumunii, Hiszpanii, we Włoszech i w Kanadzie). Brała udział w międzynarodowych konferencjach grafiki: „Rape of Europe” (Lizbona, 2013) „Rhinos Are Coming”(Porto Allegre, 2014), „Pure Print” (Porto, 2015), „Carmo, Chiado and The Respublica Litteraria” (Paryż i Lizbona, 2017) oraz Impact’10 (Santander, 2018). Od 2010 roku należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Grafików – AMIGRAV z siedzibą w Montrealu. Jest także członkiem Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Organizuje międzynarodowe sympozja graficzne w Urbino. Jest kuratorką ponad 60 wystaw grafiki artystycznej. Alicja Habisiak-Matczak o sobie: „Intuicyjnie łączę różne typy perspektyw. W jednym obrazie pokazuję kilka punktów zbiegu i kilka ujęć danego widoku, staram się jednak scalić je w jeden spójny wizerunek. Powstaje przestrzeń złożona, wielowarstwowa, rozbudowana w różnych kierunkach, ale jednorodna. Nie rozbijam przestrzeni pryzmatycznie tak, jak kubiści, czy futuryści, choć przyjmuję ich metodę ukazywania motywu z wielu punktów widzenia i w różnym czasie. Człowiek nie występuje w moich grafikach w sposób dosłowny, istnieje w nich metaforycznie, jako autor i mieszkaniec ukazywanych przestrzeni”.
Fantazje architektoniczne Alicji Habisiak-Matczak - panorama sferyczna z wystawy
Fantazje architektoniczne Alicji Habisiak-Matczak - panorama sferyczna z wystawy
Fantazje architektoniczne Alicji Habisiak-Matczak - panorama sferyczna z wystawy