Rzeźby z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży od 7 lipca do 25 sierpnia 2013 roku prezentuje wystawę ceramiki artystycznej zatytułowaną „Rzeźba utrwalona ogniem”. Ekspozycja została przygotowana z okazji 20-lecia funkcjonowania Pracowni Rzeźby w Ceramice na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Uczestnikami wystawy są studenci i absolwenci Pracowni. Na wernisażu obecni był prowadzący Pracownię, profesor Czesław Dźwigaj oraz wykładowca – Marita Benke-Gajda. W czasie spotkania przedstawiciele krakowskiej uczelni przekazali na ręce dyrektora Muzeum piękny dar – rzeźbę ceramiczną autorstwa Bogdana Czesaka.
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie od blisko 200 lat kształci artystów plastyków różnych specjalności, od 1991 roku są wśród nich również studenci pobierający naukę w Pracowni Rzeźby w Ceramice, kierowanej przez profesora Czesława Dźwigaja przy udziale wykładowcy Marity Benke-Gajdy. Czesław Dźwigaj, absolwent Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP, legitymujący się tytułem profesora nadzwyczajnego jest autorem licznych i różnorodnych realizacji rzeźbiarskich, od pomników, popiersi i tablic, po medale i plakiety. Marita Benke-Gajda (absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Krakowie) od ponad 30 lat, tworzy rzeźby i kompozycje ceramiczne, małe formy figuralne oraz plakiety i statuetki. Jest autorytetem w dziedzinie szkliw ceramicznych. Artystka od ponad 25 lat współpracuje z Muzeum w Łomży organizując wystawy i tworząc kolekcję rzeźb ceramicznych swojego autorstwa. Czesław Dźwigaj znany jest w Łomży jako twórca pomnika Kardynała Stefana Wyszyńskiego na placu katedralnym i ołtarza w łomżyńskiej katedrze.
Obecna wystawa studentów i absolwentów Pracowni Rzeźby w Ceramice liczy blisko 60 obiektów autorstwa 25 osób. Ekspozycja prezentuje umiejętności młodych artystów w zakresie sposobów budowania rzeźbiarskiej formy („z ręki”, odcisk, płaskorzeźba, odlew), używania mas ceramicznych, przygotowania, stosowania i łączenia szkliw oraz zdobienia i wypalania wyrobów. Ceramiczne rzeźby, reliefy i obrazy zaskakują bogactwem form i faktur oraz głębią artystycznego przesłania. Tematyka prac oscyluje wokół zagadnień związanych z egzystencją człowieka (liczne przedstawienia fragmentów postaci i całych figur), naturą i architekturą. Są również kompozycje umykające próbom konkretyzacji przemawiające syntetyczną formą, która daje możliwość wyrażenia uniwersalnych uczuć i refleksji, a także inne – o bardziej osobistym wydźwięku, które– cechuje niedopowiedzenie i wieloznaczność.
Wyobraźnia i kreatywność młodych twórców odważnie sięgających po różne metody narracji i uzyskujących niepowtarzalne efekty artystyczne, stanowi interesujące wyzwanie dla tradycyjnych przyzwyczajeń estetycznych i zachętę, by dać się poprowadzić „ścieżkami” ich ceramicznych poszukiwań.
opr: Karolina Skłodowska
fot: Bolesław Deptuła