Poseł Jarota pyta: Kto zarobił na Via Baltica?
Łomżyński poseł Jan Jarota (LPR) skierował interpelacje do ministra transportu i budownictwa w sprawie dotychczasowych działań w zakresie ustalenia przebiegu trasy Via Baltica. Poseł pyta Jerzego Polaczka m.in. o to czy prawda jest, dotychczas na tzw. „białostocki” wariant trasy GDDKiA wydała niemal 200 mln zł i czy forsowanie przebiegu trasy przez Białystok może wiązać się z osobistymi interesami osób odpowiedzialnych za wybór wariantu.
Poseł Jarota pisze, że GDDKiA w zakresie przebiegu trasy prowadzi politykę metodą faktów dokonanych. I podaje na to kilka przykładów m.in.: obwodnica Ostrowii Mazowieckiej bez zjazdu w kierunku Łomży, spełniającego wymogi drogi szybkiego ruchu, zmiana kategorię drogi Ostrów - Łomża z krajowej na wojewódzką, modernizację drogi nr 61 w sposób uniemożliwiający poprowadzenie nią ciężkiego ruchu tranzytowego czy wreszcie ostatnie prace z obwodnicami Augustowa i Wasilkowa. „Wszystko to wskazuje na celowe działania urzędników GDDKiA przy osobistym zaangażowaniu pana Topczewskiego, który z uporem forsuje jedyny kierunek wbrew kalkulacjom ekonomicznym, protestom ekologów i grożących Polsce sankcji” - kończy interpelację Jarota, który jednocześnie zadaje ministrowi Polaczkowi pięć pytań:
1. Czy prawdą jest, że bez podjęcia ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy S-8 GDDKiA wydała blisko 200 mln zł na wykup gruntów i prace projektowe dla przebiegu trasy wariantem białostockim?
2. Czy modernizacja drogi nr 61 w sposób uniemożliwiający poprowadzenie po niej ciężkiego ruchu tranzytowego (nacisk 110kN/oś zamiast 115kN/oś) przed ostateczną decyzją o przebiegu trasy nie jest marnotrawstwem publicznych pieniędzy, którym powinna zająć się prokuratura?
3. Czy forsowanie przebiegu trasy przez Białystok może wiązać się z osobistymi interesami osób odpowiedzialnych za wybór wariantu (np. lokalizacja stacji obsługujących pojazdy, prywatne grunty do wykupu, powiązania kapitałowe spółek realizujących zadania zlecane przez GDDKiA oddział Białystok itp.)?
4. Kto i na jakich przesłankach opierał się podejmując w 1997 r. decyzję o zmianie przebiegu trasy z wersji „łomżyńskiej” na „białostocką”?
5. Kto ponosi odpowiedzialność za zamknięcie drogi 61 dla ruchu tranzytowego, co przy znacząco zwiększonym natężeniu ruchu drogami nr 8 i nr 19 skutkuje zatrważającym wzrostem liczbą wypadków drogowych?