Na maturze pisemnej „Przedwiośnie”, „Wesele” i „Tango”
Ponad 1000 maturzystek i maturzystów ze szkół średnich w Łomży przystąpiło po raz pierwszy do egzaminu maturalnego. W słoneczny czwartek było niezbyt ciepło, 12 stopni Celsiusa, ale na pewno bardzo stresowo dla czwórki abiturientów z III LO. - Przez stres przedmaturalny się nie wyspałem – mówi Michał Sakowski przed gmachem szkoły, gdzie na skwerze różowią się pąki bzów. - Z dwóch tematów rozprawki wybrałem temat o poświęceniu, które sprawia, że człowiek staje się bohaterem.
Według danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, polecenia z arkuszy maturalnych w nowej formule 2023 wykonywało 576-oro uczniów, w większości z ogólniaków, a w starej formule 2015 pozostali, czyli 452-oje głównie z techników. Licealiści na pisemną maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym mieli 4 godziny, natomiast technicy – 3 godziny.
Wiktoria z III LO wychodziła po nieco 3 godzinach, od razu dzieląc się z mamą wrażeniami przez telefon. Pisała egzamin w sali gimnastycznej, jednak poziom stresu był tak silny, że po wyjściu z budynku 19-latka opowiada, że mało co pamięta z poleceń i ze swoich odpowiedzi. Po chwili wytchnienia wspomina, że matura w nowej formule była 3-częściowa. Na podstawie 2 podanych tekstów należało napisać własną notatkę syntetyzującą, dokonując porównania tychże fragmentów; odpowiedzieć na pytania z testu historyczno-literackiego; napisać wypracowanie na jeden z 2 tematów – Wiktoria wybrała o postawie bohaterskiej. Co najbardziej zapamiętała...? Plakat do lektury, ilustrujący dramat „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Założona noga no nogę człowieka w spodniach z różnymi nogawkami: garniturowych i w lakierkach oraz w różowych, ludowych i w kozakach. Inteligencja vs. chłopstwo.
„Praca w gospodarstwie była ważniejsza”
Przykładowo: w I LO w Łomży uprawnionych do zdawania matury było ponad 173-oje uczennic i uczniów, w II LO – 124, w III LO – 132, w IV LO – 25, w VI LO – 21; w Katolickim LO przy ul. Sadowej– 41; w Liceum Mistrzostwa Sportowego przy Wiejskiej – 21. Natomiast w technikach tak wyglądają liczby zdających maturę, deklarowane w OKE: „Budowlanka” - 22, „Mechaniak” - 140, „Ekonomik” - 118, „Weta” - 57. Trzeba pamiętać, że liczby faktycznie zdających w poszczególnych placówkach mogą być nieznacznie inne, ponieważ zdają w tym roku również ci, którzy nie zdawali rok temu lub dwa, nie zdali bądż poprawiają wyniki. Na przykład, ubiegłoroczny absolwent 21-letni Marcin z „Wety” rok temu nie podszedł do matury w ogóle, natomiast teraz postanowił spróbować swoich sił. Wtedy uznał, że praca w gospodarstwie jest ważniejsza, do czego matura się nie przyda, a obecnie uważa, że praca rolnika nie jest na tyle dochodowa, żeby po maturze nie zacząć studiów. W starej formule pisał o „Syzyfowych pracach”: - Angielski pójdzie gładko, a matematyka z górki.
Po maturze chcą iść na studia albo do pracy
Ania i Martyna z „Trzeciego” przyjaźnią się od około 2 lat, gdyż – jak opowiadają – miały podobne kłopoty życiowe. Zaprzyjaźniły się na wuefie, dzięki jednej koleżance, z czasem do grupy dołączyła czwarta. Stanowią nierozłączną paczkę, ale wcześniej po polskim wyszły obie rozmówczynie. Dwa teksty o charakterze naukowym - w odczuciu dziewcząt – potrzebne do notatki dotyczyły turystyki masowej. Bańka turystyczna sprawia, że w eksponowanych i reklamowanych miejscach są tłumy, a zainteresowanie miejscami ciekawymi, niekoniecznie daleko, jest o wiele mniejsze lub minimalne. Ania pisała wypracowanie o człowieku jako istocie pełnej sprzeczności i wahań nad odpowiednimi poglądami. Martyna wybrała temat bohaterstwa, sięgając po przykłady: waleczności Polaków czasu II wojny światowej i Harry'ego Pottera, bo walczył ze złym Voldemortem i ocalił szkocki Hogwart. Martyna będzie zdawać matematykę rozszerzoną, ale późniejszą przyszłość wiąże z pracą w Polsce lub za granicą. Ania wybrała rozszerzenia z angielskiego, wos i geografii, a zamierza studiować w trybie zaocznym bezpieczeństwo wewnętrzne w Łomży, łącząc dalszą edukację z pracą zarobkową.
Michał Sakowski wybrał temat o poświęceniu, prowadzącym do bohaterstwa. Argumenty znalazł w przykładach z literatury: odważna „Antygona” Sofoklesa; altruistyczny i dzielny doktor z „Dżumy” Camusa; przebiegły i kochający Ojczyznę - Litwę jak „lis i lew” „Konrad Wallenrod” Mickiewicza. Wykazał się znajomością: „Przedwiośnia” S. Żeromskiego, „1984” G. Orwella, „Tanga” S. Mrożka. Michał wybrał z j. angielskiego rozszerzenie. Planuje studia na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej. Po pisemnym polskim odpocznie, powtórzy czasy i położy się trochę wcześniej spać.
Słowa pokrzepienia od młodszego kolegi
- Życzę Wam pewności siebie, spokoju, wytrwałości, ale i dokładności oraz świadomości powagi tego, co Was czeka – takie słowa skierował do maturzystek i maturzystów trzecioklasista Bruno Przybylski, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży. - Życzę Wam, abyście napisali ten egzamin jak kartkówkę z matematyki, sprawdzian z angielskiego czy pracę na języku polskim, których przez okres edukacji napisaliście dziesiątki. A gdy już będzie po wszystkim, nie porzucajcie swoich ambicji, wręcz przeciwnie, stale o nie dbajcie. Życzę Wam, aby życie pozwoliło Wam osiągnąć to, co chcecie osiągnąć, i żebyście zawsze kierowali się sercem, gdyż tylko ono wie, kiedy tak naprawdę jesteśmy szczęśliwi.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
Jakub z "Mechaniaka" po maturze z polskiego zadowolony
Matura z polskiego bez kwitnących kasztanów
Na maturze chłopi i inteligenci z fantastyką w „Weselu”
Przyjemna matura z polskiego w słonecznym II LO w Łomży
Miłość i inne emocje na maturze z polskiego