Jutro samochody pojadą ekspresową obwodnicą Szczuczyna
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber ma otworzyć ruch na pierwszym z łomżyńskich odcinków Via Baltica. Na piątkowy poranek zapowiedziano oficjalnie oddanie do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. W ten sposób kierowcy będą mogli korzystać z 7 km drogi ekspresowej S61. To najkrótszy i jeden z 7 odcinków, na które podzielono budowę tzw. łomżyńskiej części Via Baltica, które prowadzi białostocki oddział GDDKiA.
Pierwsza jezdnia Obwodnicy Szczuczyna została oddana do użytku w 2015 roku. Inwestycję na zlecenie GDDKiA zrealizowała firma Polaqua, i ta sama wygrała przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie drugiej - „lewej” jezdni, tak by obwodnica Szczuczyna została fragmentem drogi ekspresowej S61. Pierwsza jezdnia została zbudowana z nawierzchnią, druga ma nawierzchnię betonową, jaką mają mieć wszystkie inne realizowane obecnie odcinki Via Baltica. Prace budowane ruszyły jesienią 2018 roku i udało się je zakończyć tylko z około dwumiesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Dziś drpgowcy otrzymali urzędowe pozwolenie na uzytkowanie drogi, a jutro ma być oficjalne jej otwarcie.
Poza dobudową drugiej, „lewej” jezdni obwodnicy o długości ok. 6,6 km, wykonawca musiał także przebudować zbudowaną kilka lat wcześniej „prawą” jezdnię na odcinku ponad 1,1 km wraz z likwidacją dwóch istniejących skrzyżowań, oraz poszerzyć ją dobudowując pas awaryjny o szerokości 2,5 m na odcinku 4,7 km. Wartość kontraktu wynosiła 75 milionów złotych.
Via Baltica w 2023 r.
Obwodnica Szczuczyna to trzeci oddawany do użytku kawałek drogi ekspresowej S61. Jesienią 2014 roku samochody pojechały obwodnicą Augustowa, której część – niespełna 13 km - stanowi dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S61. Wiosną ubiegłego roku zakończono prace przy budowie blisko 13-kilometrowej obwodnicy Suwałk w ciągu Via Baltica. A teraz do tego dochodzi ok. 7 km ekspresowej obwodnicy Szczuczyna.
GDDKiA planuje, że w drugiej połowie 2021 obwodnica Szczuczyna zostanie połączona z wybudowanym odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43km), a na przełomie 2021/2022 można będzie też prawdopodobnie dojechać S61 ze Szczuczyna do Ełku. Cała S61 ma mieć niemal 214 km długości i zgodnie z zapowiedziami drogowców ostatnie jej odcinki mają zostać oddane do w 2023 roku. Będzie to tzw. „duża” obwodnica Łomża z mostem przed dolinę Narwi i „mazowiecki” odcinek S61 łączący ją z S8 na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.