Artyści z Korei w Galerii Pod Arkadami
Jednodniową wystawę otwarto w poniedziałkowe popołudnie w Galerii Pod Arkadami. Doszło do niej, bowiem w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Kossaka goszczą i uczestniczą w warsztatach młodzi artyści z Korei Południowej wraz ze swym nauczycielem malarzem Se Hyuk Kwonem. Ye Won Kang, Ji An Kang i Byeol Yoon zaprezentowały na wystawie swe prace, nagrodzone podczas 2021 International Youth Art Festival oraz wykonane wspólnie ze swym profesorem, również z wykorzystaniem oryginalnych, orientalnych technik.
W Galerii Pod Arkadami od 8 lipca do końca miesiąca można oglądać wystawę „Najlepsze dyplomy 2020-2021” studentów Andrzeja Kaliny z Pracowni Grafiki Artystycznej Andrzeja Kaliny Wydziału Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, ale nie wykluczało to jednoczesnej prezentacji prac młodych Koreanek i ich opiekuna, wyeksponowanych nie tylko we wnętrzu galerii, ale również przed nią. Owa krótkotrwała ekspozycja została przygotowana w błyskawicznym tempie, dzięki bytności koreańskiej grupy w Łomży i jej udziałowi w dwudniowych warsztatach malarsko-rysunkowych w liceum plastycznym.
Doszło do nich, ponieważ uczniowie łomżyńskiej szkoły również uczestniczyli w 2021 International Youth Art Festival, a Urszula Sępkowska zasiadała w komisji tego konkursu, gdzie od razu zwróciła uwagę na oryginalność i poziom prac Ye Won Kang, Ji An Kang i Byeol Yoon. – Te trzy wspaniałe dziewczynki zostały w ramach nagrody zaproszone do Łomży na warsztaty, zorganizowane dzięki dyrekcji liceum plastycznego – mówiła Teresa Adamowska.
Pracowników Miejskiego Domu Kultury-Domu Środowisk Twórczych również nie trzeba było długo namawiać do zorganizowania tej nietypowej wystawy, świetnie dopełniającej prezentację prac polskich, białoruskich i ukraińskich grafików, dającej też zarazem możliwość bezpośredniej konfrontacji sztuki młodych ludzi z różnych stron świata.
Se Hyuk Kwon, absolwent Hongik University, obecnie wykładowca Kang-nam University oraz Cheongju Educational University, malarz ze sporym dorobkiem, uczestnik od roku 1988 kilkudziesięciu wystaw indywudualnych i zbiorowych, w tym również w Europie, zaprezentował cykl „Moon”.
– Próbowałem pokazać podstawowy punkt widzenia i tworzenia pewnych kształtów, kół i kwadratów, które są najbardziej podstawowymi kształtami w pracy artysty – wyjaśniał Se Hyuk Kwon. – Chciałem też zawrzeć wiele historii, które mogą znaleźć się w tych kołach i kwadratach: uczucia, pożądanie i tym podobne. W tych trzech pracach kwadrat jest podstawą, określa otaczającą nas przestrzeń i czas, a obrazy uzupełniają opisy, będące dodatkowymi kształtami, dającymi szansę do rozprzestrzeniania się kolorów, które są zapisem moich snów i marzeń na płaskiej powierzchni.
W galerii zaprezentowano też jego wspólne obrazy wykonane z uczennicami. Z Ji An Kang stworzył „Landscape of Jeju”, ukazujący przyrodę małej, wulkanicznej wyspy. Wraz z Ye Won Kang i Byeol Yoon namalował zaś „Solitude under crowds”, obrazujący nie tylko samotność w tłumie, ale ludzką samotność jako taką. Oba dzieła to zwoje o rozmiarach 22 na 350 cm, wykonane za pomocą tradycyjnych koreańskich technik malarskich, łączących akwarelę z azjatyckimi atramentami. Prace indywidualne młodych koreańskich malarek również cieszyły się zainteresowaniem, intrygowały bowiem nie tylko formą zwoju, ale też ciekawymi pomysłami i użyciem nieznanych, bądź rzadko w Europie wykorzystywanych, technik.
Ji An Kang, podobnie jak jej nauczyciel, zapatrzyła się w Księżyc, ale akryl „Axis of Moon” to zupełnie inne spojrzenie na jedynego naturalnego satelitę Ziemi, zaś „Dream” to z kolei przykład ludowego malarstwa koreańskiego. Byeol Yoon stworzyła coś podobnego w wymowie, „Traditional Korean Mask Dance”, ale też tajemniczy „My Wonderland”, połączenie akwareli z markerami.
– Zawsze byłam cichym dzieckiem, ale wiele działo się w mojej głowie, postanowiłam więc przelać to na papier – mówiła Byeol Yoon, dodając, że praca „My Wonderland” jest wypełniona nieznanymi stworzeniami i egzotycznymi wzorami, a nad wszystkim góruje uśmiechnięte Słońce.
Ye Won Kang poza „Flower and Nabi” pokazała zaś stadium narcyzmu w czystej postaci, olejny obraz „Narcissism”. – Na początku chciałam wypowiedzieć się w technice portretu olejnego, potem zerknęłam do mediów, żeby poszukać jakiegoś pomysłu i jeden z obrazów zrobił na mnie wielkie wrażenie – mówiła Ye Won Kang. – Był to obraz, który za pomocą wielu różnych kolorów podkreślał ludzką skórę i całą twarz. Postanowiłam zmierzyć się z tym stylem malowania w różnych kolorach, miałam pomysł, żeby było to coś w rodzaju pięknego mężczyzny, pochodzącego z sennego marzenia, ale wyglądającego na osobę bardzo narcystyczną. (…) Uczucie pustki i samotności w narcyzmie są tu wyrażone poprzez oczy, z których jedno pokryte jest czarną tkaniną.
Wojciech Chamryk