Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 11 lipca 2025 napisz DONOS@

Strefa płatnego parkowania wróci do Łomży

Główne zdjęcie
Płatne parkowanie w centrum

Urząd Miejski planuje wprowadzić w Łomży strefę płatnego parkowania. Do końca lipca trwają jeszcze konsultacje w tej sprawie, które mogą wprowadzić jakieś nieznaczne korekty, ale strefa płatnego parkowania obejmująca także niektóre parkingi na południu Łomży będzie. To już przesądzone.

Strefa Ograniczonego Postoju działała w Łomży od początku lat 90-tych do końca kwietnia 2016 roku. Wprowadzono wówczas swoisty „okres karencji” po którym miała zostać zlikwidowana. Obejmowała 214 płatnych miejsc postojowych w ścisłym centrum miasta. Przed 9 laty pierwsza godzina parkowania kosztowała 1,5 zł, a druga 1,6 zł, trzecia 1,7 zł, a następne po 1,4 zł. Rocznie miasto zarabiało na tym około 240 tys zł. 

okladka.png

Od mniej więcej drugiej połowy 2026 roku strefa płatnego parkowania wraca do Łomży. Będzie większa i droższa. Tym razem obok ścisłego centrum, płatne parkowanie będzie  na ulicach oddalonych od centrum, np. Piłsudskiego, Kopernika, Skłodowskiej, Polowej, Wojska Polskiego, Wiejskiej czy Dmowskiego.

Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski „zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących planowanego utworzenia strefy płatnego parkowania (SPP) na wybranym obszarze Miasta Łomża”. Celem jak czytamy w ogłoszeniu miejskim jest zaznajomienie mieszkańców z „założeniami dotyczącymi strefy płatnego parkowania” oraz „zebranie opinii oraz konstruktywnych propozycji i uwag mieszkańców”. W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy, także organizacje pozarządowe, wspólnoty mieszkaniowe i firmy prowadzące działalność na terenie Łomży. Wnioski zgłasza się przez formularz osobiście lub na maila. Szczegóły pod tym linkiem.

Co Ratusz rozumie przez konstruktywne propozycje nie wiemy, wiemy jednak, że odwrotu od płatnego parkowania nie ma.  

„Zrównoważona mobilność miejska to zadanie kompleksowe, integrujące wiele elementów mających wpływ na mobilność i jej transformację w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Dlatego projekt obejmuje m.in. zakup autobusów elektrycznych, przebudowę na ich potrzeby warsztatów MPK i budowę hali garażowej jako konstrukcji pod instalację fotowoltaiczną, utworzenie obiektu Park&Ride zlokalizowanego na obrzeżach miasta czy ustawienie samoobsługowych stacji naprawy rowerów. Jego elementem jest też utworzenie strefy płatnego parkowania, mającej na celu poprawę dostępności miejsc postojowych poprzez zwiększoną rotację pojazdów. Takie rozwiązanie w wielu miastach wpływa pozytywnie na poprawę organizacji ruchu, ekologię oraz zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej lub innych, alternatywnych form transportu” - wyjaśnia magistrat. 

Można zatem powiedzieć, że chcieliście nowe elektryczne autobusy, to płaćcie za parkowanie.

Miejsc, na których za parkowanie będzie się płacić, ma być około 1000 w różnych rejonach miasta, także na południu. Na ulicy Piłsudskiego płatne będą parkingi przy torach, przy blaszaku wzdłuż ulicy Bema i naprzeciw Reymonta. Płatne będzie także parkowanie na ulicy Dmowskiego, od Legionów do zakrętu, Kopernika z parkingami przy dojeździe do Sądu Rejonowego, cały Plac Niepodległości, Sienkiewicza, Sadowa, Długa, Krótka, Rządowa, ulice Dworna, Senatorska i Woziwodzka do ul. Zielonej, także Krzywe Koło, Polowa od Legionów do Wojska Polskiego, a Wojska Polskiego do Ronda Kościuszki, także 3Maja, Wiejska z parkingiem przy PUP, Legionów od ronda do Polowej z parkingiem, Plac Pocztowy oraz Skłodowskiej z przyległymi parkingami. 

Proponowane stawki wynoszą: 15 min – 1 zł, pierwsza godzina 2,80 zł; druga godzina 3,30 zł, a trzecia godzina postoju 3,90 zł. Czwarta i każda kolejna ma kosztować 2,80 zł.

Abonament na miesiąc 200zł, a na pół roku 850 zł. Dla mieszkańców strefy (ze z zapewnienia miejsca postojowego) abonament na miesiąc na wynosić 100zł, a na pół roku 450 zł. 

Do obsługi planowane jest postawienie ponad 30 parkomatów, w których możliwe będzie płacenie gotówką i kartą. Sprawdzaniem biletów parkingowych ma się zająć prawdopodobnie zewnętrzna firma. W projekcie zapisano, że strefa ma funkcjonować od poniedziałku do piątku przez 8 godzin. 

Program zrównoważona mobilność miejska, w ramach której planowane jest utworzenie strefy płatnego parkowania, ma kosztować 49 mln zł, z czego 34 mln zł jako dotacja. M.in. za te pieniądze Łomża kupiła część autobusów elektrycznych. Sama strefa ma kosztować 1,2 mln zł, z tym że dotacja na ten cel wynosi 855 tys. zł.

Po co zatem konsultacje? Po drobiazgi. Być może urzędnicy uwzględnią wyłączenia jakiś fragmentów ulic, czy godziny funkcjonowania strefy. Możliwa jest także korekta ceny, ale trudno sobie wyobrazić odstąpienie od jej wprowadzenia. To element projektu, z którego pieniądze już częściowo wykorzystaliśmy. Odstąpienie oznaczałoby prawdopodobnie oddanie tych dotacji. 

W ramach tych konsultacji  29 lipca 2025 r., w godzinach 16:00-18:00, w Hali Kultury, pl. Stary Rynek 6, 18-400 Łomża. odbędzie się spotkanie z udziałem prezydenta lub jego zastępcy . Mieszkańcy zainteresowani tą sprawą będą mogli wtedy w sposób bezpośredni wyrazić swoje opinie i przedstawić propozycje.

 

http://www.um.lomza.pl/index.php?wiad=13665

Foto: Płatne parkowanie w centrum
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę